Even bij de sub Tuig gezocht, maar kon hier niet direct iets over vinden. Een onderwerp voor misschien een leuke discussie/ervaringen uitwisselen?
Nu ik wat meer wil gaan rijden dit voorjaar/zomer wil ik Shier waar ik kan ook dressuurmatig ondersteunen en werken aan onze freestyle etc. Ik dub dan ook zo nu en dan met de gedachte van de optoming. Nu zitten we nog vrijwel in de relaxte ritjes fase maar met toch iets om over na te denken.
Ik lees vaak de zin 'het touwhalster snijdt' bij rijden op een touwhalster. En dan niet bij enkel freestyle maar freestyle binnen de finesse of gewoon uberhaupt met wat contact. Nu geloof ik dit graag gezien het materiaal bij een touwhalster. Nu rees bij mij de vraag, is het niet zo dat ongeacht het materiaal, het zo hard/zacht is als de ruiterhand? Op kaptoom rijden kunnen we ook, alleen daarbij bekruipt mij het gevoel en twee keer eerder hiermee rijden (dus niet echt uit ervaring), dat een paard hier veel meer op kan leunen. En gevoelsmatig kan dit twee kanten op, je kunt je paard de hand reiken door hem daarmee wellicht te ondersteuning, al is dit in eerste oogpunt met een beetje leunen. Maar anderszijds, bij bv. touwhalster vs. stalhalster heb je natuurlijk de drukverdeling dat je paard echt 'iets' heeft om tegendruk te geven, in negatieve zin zeg maar.
Wat ik over grondwerk (afgezien van rechtrichten) bijv. vaak lees zijn de opmerkingen over subtiele signalen doorgeven met touwhalster en dat dit niet bij stalhalster/kaptoom zo makkelijk gaat ivm materiaal. Dus waarom dan wel op de grond, en niet rijdend? En je probeert (aanname) over het algemeen te rijden met je lijf, niet met je halster (aka teugels) behalve fase 4 (voor de parelliers onder ons?), maar is die dan harder dan een fases vier van de yoyo game bijv.? Qua gevoel voor het paard?
Ik ben benieuwd of mensen ervaringen hebben dat een touwhalster werkelijk snijdt? Of juist vice versa, dat het touwhalster juist wel fijn is? Is het altijd paard afhankelijk wat werkt of is het een gegeven ivm de zenuwbanen dat een touwhalster bij voorbaat niet geschikt hiervoor is? Of toch weer afhankelijk van de ruiterhand?
Nou diverse gedachten dus, beetje warrig maar wat vinden jullie van de kwestie op touwhalster rijden?
Bladwijzers