Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 40

Topic: paardennaam veranderen?

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

paardennaam veranderen?

Het hoort hier ook niet echt thuis, maar ik weet geen beter plekje.

Al sinds ik Astrid kocht, vond ik Astrid echt geen leuke naam. Ze heeft hem wel al 8-9jaar ondertussen.
    Wat ik nog een nadeel vind, is dat Astrid niet echt zacht uitgesproken kan worden (mij lukt het toch niet) en gezien haar voorgeschiedenis reageert ze fijn op zachte woorden en klanken. Dat maakt dat ik dan maar 'Ashje' zeg, maar dat is al helemaal geen naam.

Dus ik overweeg al een tijdje om haar roepnaam te veranderen. Ik heb nog geen naam gevonden waarvan ik echt zeg: Ja dat is hem.
    Ik denk erover om de beginletter een A te houden als ik hem verander omdat haar hele stamboom de merrietjes allemaal met een A beginnen.
    En ik vraag me af of het voor haar goed of net toch verwarrend gaat zijn. Die twee dingen houden me nog beetje tegen.

Wie heeft er de naam van een paard veranderd of net niet veranderd en waarom? Suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom. Ik heb al wat op internet lopen struinen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:paardennaam veranderen?

Reageert ze op haar naam? Oftewel: weet ze dat ze Astrid heet?

Dieren die bij mij komen en die goed op hun naam reageren, geef ik nooit een nieuwe naam.
    Neemt niet weg dat een paard ook wel aan zijn nieuwe naam kan wennen, maar ik heb nooit zin om dat hele leerproces aan te gaan. Dus dat kan misschien ook nog een afweging zijn...?

Hoi! Ik kan me voorstellen dat je Astrid geen fijne naam voor je paard vindt. Ik zou hem ook veranderen. Zelf heb ik dat bij twee paarden gedaan. Mijn eerste paard heeft zijn naam gehouden, maar die kort ik eigenlijk altijd af (Pias in plaats van Piaski). Mijn verzorgpaard heet officieel Viva la Fleur en werd door haar eigenaars Fifi genoemd. Dat kon ik echt niet over mijn lippen krijgen, dus noem ik haar Viva. Ik geloof niet dat ze dat verwarrend vond. Mijn jonge paard kreeg van zijn Spaanse eigenaar de naam Jaro mee: spreek uit als Garro. Dat vond ik niet prettig klinken en heb ik veranderd in Leandro: klinkt toch Spaans, maar voor mij een stuk prettiger uit te spreken en beter bij hem passend. Zijn vorige naam werd al op verschillende manieren uitgesproken (Garro maar ook Jaa-roo) en nu heeft hij dus een andere naam. Ik heb niet het idee dat hij daar erg in heeft gehad.

Volgens mij hechten paarden niet zo aan hun naam. Het is meer de klank van je stem die ze herkennen dan het woord dat je zegt. Zeker als je iets zoekt wat dicht bij haar eigen naam ligt, zou ik me daar geen zorgen over maken.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Ik heb Bowen zelf zo genoemd en ook laten veranderen in het stamboek(toen ik hem op mijn naam overschreef). Toen ik hem kocht was zijn naam Strins, dat vond ik niets, dus heb ik hem Bowen genoemd, Bo voor kort, of bobbel/bolle

Heb nooit gemerkt dat het verwarrend was voor hem, hij reageerde net zo prima op de nieuwe naam. Moet wel zeggen dat ik het vrijwel onmiddelijk heb gedaan, al voordat hij bij ons kwam hadden we besloten dat het Bowen moest worden, ik heb hem dus nooit anders genoemd.

Bij Athena wilde mijn zoon dat de naam zo bleef, maar haar noem ik meestal meisje of miss piggy, daar reageert ze beter op dan op haar werkelijke naam
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Mijn eerste paard heette Roemba, wat ik veranderde in Rambo
    En nu dus Mo, die ik Palermo noem. Hoewel ik vaak "Mo" zeg, vind ik het leuker om hem Palermo te noemen als iemand vraagt hoe hij heet. Dan is Mo een afkorting, ipv een losse naam.
    Ik merk heb bij beide paarden er niks van gemerkt hoor.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Mijn beide paarden hebben naast hun stamboeknamen ook hun roepnamen. Wick heeft volgens haar papieren Diamijn van de Cornerhoeve, Pup heeft op papier Thirza Tamara. Diamijn vind ik echt verschrikkelijk belachelijk en met Thirza heb ik wat jij met Astrid hebt. Het klinkt te "hard" en het past helemaal niet bij Pup.

Voor beide ben ik bewust op zoek gegaan naar iets anders en heb heel onverwacht andere namen gevonden. Wick is vernoemd naar Wicky de Viking, vanwege haar wapperende manen. Pup is de afkorting van Puppenpaard, wat de tijdelijke naam was in afwachting van iets beters.

Voor inspiratie: http://www.babynamengids.nl/meisjesnamen-a/A/0/0/0/

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Ik gebruik de stamboeknamen van mijn paardjes nooit, die bestaan uit meer dan twee lettergrepen en dat roept niet fijn. De kleintjes die noem ik als ik bij ze ben vaak grote broer en kleine broer. In spreektaal vaak Eddy en Freddy. Ben ik bij Idaho dan is het vaak paardje of vent. Bij geen van de drie heb ik echt het idee dat ze reageren op hun naam, ze komen vaak wel als ze mij zien aankomen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Haha, Pup is intussen allang geen pupje meer Grappig dat die naam is blijven hangen (net als Baby voor Mísa, die op papier officieel Axel heet, ook al zo'n harde naam )
    AL mijn dieren (Assunto uitgezonderd ) hebben bij mij een nieuwe naam gekregen, als deel van de 'overgang' naar hun nieuwe situatie. Ik heb namelijk nog nooit gemerkt dat dieren echt (alleen) op hun naam reageren. Ze reageren namelijk net zo goed (of niet) op allerlei troetelnaampjes. Het gevoel dat je in je stem legt bij het roepen doet m.i. meer dan de klanken. Alleen bij CEO heb ik de klank behouden van zijn vorige roepnaam: op papier heet hij Cane (wat is dat toch met die 'harde' namen...) maar hij werd Cicero genoemd.

Dus als jij een naam kan vinden die fijner klinkt, zou ik mooi voor een andere naam gaan
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Vrijwel al mijn dieren heb ik zelf een naam gegeven.

Andor heette Lendore, wat slaapkop betekent. Dat vond ik niets
    Alleen Merrit heette Merrit en die naam past goed bij hem.

Het gevoel wat jij hebt bij de naam is veel belangrijker Voel jij je er goed bij, gewoon doen. Je haf went er vanzelf aan.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Wonder heette al Wonder, ik vond het mooi en het past goed.

Onze honden hebben beide wel een andere naam gekregen en die hadden daar ook geen last van
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    30

Leuk om het van iedereen te lezen.

Vive heet eigelijk Vive Karla L. Zie je het al voor je om dat elke keer uit te moeten spreken Meestal noem ik haar Vief of gewoon Vive. Maar dat spreek je ook niet echt 'lekker' uit.
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ze reageert niet echt bewust op haar naam nee. Meestal heten ze alledrie het paard wat ik toevallig roep. Astrid reageert meer op zacht uitnodigend (al dan niet met geluid) en ze is heel gevoelig voor als ik mijn aandacht op haar richt en daar reageert ze ook op.
    In het begin durfde ik de naam niet veranderen omdat haar vorige eigenaars nog vaak op bezoek kwamen. Ze hadden haar zelf gefokt en lang zitten zoeken met een naam met een A voor het stamboek. Dus ja...

Maar we gaan op zoek naar een andere naam! Misschien moet ik die A als beginletter maar gelijk loslaten ook, want daar heb ik op zitten zoeken en nog niet echt iets tegengekomen.
    Ik heb altijd enkel mannelijke namen moeten zoeken .

Het zal vast een of andere vreemde naam worden. Ik heb een zwak voor vreemde namen met betekenis.
    Zoals Takoda (die ik altijd volledig Takoda of Boef noem) is een indiaanse naam en het betekent "vriend van iedereen".
    Wico vond ik ook verschrikkelijk, maar hij was van het hele gezin en we kwamen geen andere naam overeen. Nu heet hij al zolang Wico dat het ook Wico blijft. Ik noem hem meestal Wikkie.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Droo had een nummer Heb hem zelf de naam Alejandro gegeven voor in het paspoort (omdat het wat betreft betekenis bij hem past en het toch lekker Argentijns klinkt) maar ik noem hem eigenlijk altijd Droo of Drootje, maakt voor hem niet uit Hij heeft nu in ieder geval een naam ipv een nummer...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik heb eigenlijk altijd de stamboeknaam gehouden bij mijn paarden. Bij mijn huidige paard; Feliz vond ik de naam mooi en erg goed bij haar passen dus dan is het makkelijk.

Mijn vriend heeft die van onze fries wel veranderd. Ze heet officieel Evelien, maar die is omgedoopt naar Noir. Op de keuring en wedstrijden zal ze wel Evelien blijven natuurlijk.

Feliz luistert echt bijna als een hond naar haar naam en die zou ik dus nu niet zomaar meer veranderen, maar volgens mij maakt het bij de meeste paarden vrij weinig uit

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Bij de meeste voorbeelden die ik hier lees, hebben de paarden (of honden ) een andere naam gekregen op het moment dat ze bij een nieuw mens kwamen. Daar kan ik me heel wel wat bij voorstellen. Om één of andere reden 'voelt' het anders als een paard er al een tijd is.. om dán nog te veranderen? Wat is jullie idee hierover?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten