Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: hoefbevangenheid?

  1. #1
    Forumlid Manongrr's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Bleiswijk
    Leeftijd
    30
    Berichten
    50

    hoefbevangenheid?

    Hallo allemaal,

    ik zit met een probleem met mijn paard. Sinds 3 maart staat hij op een nieuwe stal. Hier staat hij de hele dag buiten in een paddock met een kleibodem. Het linkerstuk van de paddock is gewoon begaanbaar en de rechterkant is modderig. Als hij in het rechter stuk staat komt zijn hele hoef in de modder maar niet verder. Het buiten staan was hij hiervoor niet gewend. Ook krijgt hij nu kuil ipv hooi. Dit kuil is echter bijna hooi, dus niet zo 'nat' als echt kuil. Sinds gisteren loopt mijn paard lastig op het erf. Eigenlijk liep hij vanaf het begin al een beetje moeizaam maar ik dacht dat hij onzeker was. Na een paar dagen liep hij dan ook weer gewoon over het erf, maar sinds gister loopt hij dus wat moeizaam op het erf. Buiten het erf (dus gewoon op de weg) liep hij alsof er niets aan de hand was. Ik werd vandaag gebeld door mijn verzorgster dat hij helemaal niet meer wilde lopen. Nu kom ik net terug van stal en er zijn drie hoeven warm aan de binnenkant. Toen ik hem echter uit zijn stal haalde liep hij prima

    Ik dacht dus in de eerste instantie aan hoefbevangenheid; ik heb alle maatregelen genomen die ik kon bedenken. Maar nu denk ik aan iets anders, maar wat? Hij loopt dus alleen gevoelig op het erf (waar losse steentjes liggen) en hij heeft warme voeten.

    Hij is in ieder geval niet te kort bekapt en hij heeft ook geen rotstraal. Kunnen jullie nog iets bedenken?
    Gezocht: een leuke onderzoeksstage mbt Dier en Samenleving

  2. #2
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    31
    Berichten
    1.591

    Re:hoefbevangenheid?

    Moeilijk! Toen mijn pony hoefbevangen stond, liep hij op geen enkele ondergrond meer goed, en gaf het overduidelijk aan met die typische stand om de hoeven te ontlasten. Hopelijk kom je snel achter de oorzaak
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:hoefbevangenheid?

    Toen mijn merrie hoefbevangen raakte (in deze tijd van het jaar, geen gras gezien, wel kuil gekregen) liep ze ook moeizaam op het harde en ging het op het zachte nog redelijk. Voor de zekerheid maar even de DA erbij?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:hoefbevangenheid?

    Bij twijfel aan hoefbevangenheid kan ik alleen maar zeggen, direct een dierenarts bellen. Hoe eerder hoe meer je schade kunt beperken.
    Je weet het nu natuurlijk niet zeker.
    Wat bedoel je met warm aan de binnenkant? Onderkant of binnenzijde van de buitenkant van de hoeven?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:hoefbevangenheid?

    Je noemt losse steentjes. Veel paarden hebben een hekel aan scherpe losse steentjes. Als ze echt alleen gevoelig loopt daarop en verder niet zou dat het kunnen zijn, maar ik ben het met de anderen eens, als je denkt dat het misschien hoefbevangenheid is, bel dan zsm je dierenarts. Beter een keer voor niets dan te weinig.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hoefbevangenheid?

    Ik heb ooit een paard behandeld met accupressuur met hetzelfde beeld, dat paard had atrose in zijn hoeven en stond daar ook in een modderpaddock dat was te veel voor hem qua belasting, met accupressuur was de warmte trouwens heel goed weg te halen en ook de ergste pijn, maar het is belangrijk dat je de oorzaak weg kunt nemen.

    Ik zou zeker even overleggen met een dierenarts, evt alvast maatregelen nemen die je zou nemen als het hoefbevangeheid betrefd(geen brok oid voeren, schraal hooi voeren of het voordroog minderen en spoelen zodat er minder voedingstoffen inzitten).

    Succes.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:hoefbevangenheid?

    Weet je zeker dat het geen rotstraal is?

  8. #8
    Forumlid Manongrr's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Bleiswijk
    Leeftijd
    30
    Berichten
    50

    Re:hoefbevangenheid?

    Ik weet zeker dat het geen rotstraal is, stralen zien er mooi uit, zijn gewoon zoals altijd en stinken niet. Hoeven waren vandaag niet meer warm.. Heb met de dierenarts overlegd en hij gaat morgen weer de paddock op.
    Gezocht: een leuke onderzoeksstage mbt Dier en Samenleving

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hoefbevangenheid?

    Maar heb je nu een idee wat er aan de hand is? Hoe oud is dit paard eigenlijk?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forumlid Manongrr's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Bleiswijk
    Leeftijd
    30
    Berichten
    50

    Re:hoefbevangenheid?

    Ik denk dat het een beginnende bevangenheid was. Daarom staat hij nogsteeds op heel oud, structuurrijk hooi en verder niets. Hij liep vandaag gewoon goed op alle ondergronden. Als hij er morgen weer zo af komt, komt er natuurlijk een dierenarts bij kijken. Mijn paard word dit jaar 10
    Gezocht: een leuke onderzoeksstage mbt Dier en Samenleving

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •