Pagina 9 van de 10 EersteEerste ... 78910 LaatsteLaatste
Resultaten 121 tot 135 van de 139

Topic: handleiding composteren

  1. #121
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:handleiding composteren

    Ooooh 25 euro, dat kan Bruintje nog wel trekken.
    Ik heb gelukkig een manlief die het leuk vindt om met machines te werken, zelf kan ik he-le-maal niet tegen lawaai (ben snel overprikkeld) dus dan mag hij lekker met zijn oordingen op gaan staan hakselen.

    *gaat op MP kijken voor een laag-toerental hakdinges*

  2. #122
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: handleiding composteren

    Je mooie handleiding hangt aan mijn koelkast! had hem in het verleden al een aantal keer gelezen, superleuk om er binnenkort mee te gaan beginnen zodra de paardjes er zijn!

  3. #123
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tschat Bekijk Bericht
    Je mooie handleiding hangt aan mijn koelkast! had hem in het verleden al een aantal keer gelezen, superleuk om er binnenkort mee te gaan beginnen zodra de paardjes er zijn!
    Wat leuk om te horen!

  4. #124
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: handleiding composteren

    Ik wil een kleine, maar wel heel belangrijke aanvulling doen.

    De hopen MOETEN gekeerd, of belucht worden, anders dood het niet de wormeitjes, of het onkruid.
    (Bron: Wormtest)

    Zelf gebruik ik een beluchter, daarmee woel ik de hele hoop om. Keren is hier niet mogelijk, of ik moet t handmatig doen.

    Wat ik zelf wel doe, is aan het eind van de winter 2 plekken leeg maken om daar een nieuwe hoop te kunnen starten. Het restant gooi ik dan op 1 hoop en daar staan nu komkommers in. Of meloenen, dat ben ik vergeten
    Door het omscheppen komt er zoveel zuurstof bij, dat het sneller verteerd.

  5. #125
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: handleiding composteren

    Goed dat je dat belang nog even benadrukt (ivm de eitjes). Ik dacht ook PVC pijpen met gaten in de composthoop te leggen, heb ik ooit ergens gelezen, zodat er voldoende lucht bij kan.

  6. #126
    Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.101

    Re: handleiding composteren

    Wat een interessant topic dit! Ik ben me nu aan het ori๋nteren hoe ik zo alle mest weg krijg. Een deel laten composteren lijkt me heel fijn, ik denk dat ik te veel mest ga krijgen om alles te composteren, want zoveel wei heb ik niet om het te bemesten.
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

  7. #127
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: handleiding composteren

    Ik composteer inmiddels al wat jaartjes. Ik weet niet hoeveel paarden(mest) je hebt en hoeveel wei, maar je hebt niet snel te veel eerder te weinig, de hopen slinken enorm. Succes het is echt heel leuk om je in te verdiepen. goud voor je grond (wei en of moestuin).

  8. #128
    Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.101

    Re: handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tschat Bekijk Bericht
    Ik composteer inmiddels al wat jaartjes. Ik weet niet hoeveel paarden(mest) je hebt en hoeveel wei, maar je hebt niet snel te veel eerder te weinig, de hopen slinken enorm. Succes het is echt heel leuk om je in te verdiepen. goud voor je grond (wei en of moestuin).

    Bedankt voor je aanvulling!

    We hebben zo 3400 m2 waarvan ruim 2000 m2 voor de paarden is en de rest tuin rondom huis. Van die 2000 m2 is een groot gedeelte pad en paddock. Weitjes zijn dus echt klein en vooral leuk als je snackje voor af en toe. We gaan nog helemaal starten, ik weet niet hoe alles gaat lopen. Maar voor nu is het plan om 2 paarden en 1 pony (shetlander) (of 2 shetlanders) te laten lopen. We zullen dus flink mest moeten scheppen

    Tegenover ons huis zit een kwekerij, ik wil daar ook nog navragen of ze mest kunnen gebruiken. Sowieso lijkt het me erg leuk om een groot gedeelte te composteren.

    Hoe heb jij de composthopen gemaakt? Ik ben daarin ook zoekende, hoe ik dat zou gaan vormgeven als we niet super veel land hebben..
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

  9. #129
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: handleiding composteren

    Ik heb ruim 4000 m2 wei (verdeeld over 5 kleine weitjes) en 2 IJslanders. Ik heb veeeeel te weinig compost om de wei goed mee te verzorgen; ik kan nu elk weitje ongeveer ้้n keer in de twee jaar van compost voorzien (een deel van de compost gebruik ik ook voor de moestuin). Liever zou ik elke wei elk jaar compost kunnen geven.

    Hier een foto van mijn composthopen:

    DSC04351.jpg

    Dit is hoe het er 2 weken geleden uit zag. In het rechtervak gooi ik de verse mest, en tuin- en keukenafval. De linkse hoop ligt het langst; die is nu na ruim een jaar zo goed als klaar. Maar ik hij mag nog niet weg want ik heb hem nu van alle gras en onkruid ontdaan, net als de middelste hoop, en daar courgette, pompoen en komkommer op gepoot.

  10. #130
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: handleiding composteren

    De hopen van mij zijn vergelijkbaar met die van Marja (iets meer kleinere, maar idem principe), ook van twee paarden. Een net gestarte (actieve) hoop. Een actieve hoop die ik net heb 'afgesloten', en verschillende hopen van vorig jaar. Op de laatste hopen (ook de net afgesloten, die is nog lekker warm, op sommige plekken 55 graden soms 60) staan 8 courgetteplanten en 5 pompoenplanten. Deze gaan eind groeiseizoen op de wei/moestuin. De meeste hopen liggen dan langer dan een jaar behalve die ik net heb afgesloten; kijken hoe ver die is in de compostering. Het hoeft van mij niet volledig grond te zijn, mag ook 'ruige mest' zijn als het maar goed gebroeid heeft. Ruige mest is goed voor de structuur van je grond (hier klei). Mijn wei is zo'n 5000- 6000 m2, en dus heb ik veel te weinig compost.

  11. #131
    Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.101

    Re: handleiding composteren

    Bedankt Marja en Thekla!

    Als ik jullie zo hoor zou het dus prima moeten lukken wanneer ik de weitjes en onze tuin wil voeden met onze eigen compost.
    Bedenk met net dat ik misschien de composthopen gewoon ergens langs het huis/oprit moet maken zodat evt. mest ook makkelijk opgehaald kan worden. Hoe diep,breed en hoog zijn jullie composthoopvakken? en ruiken ze sterk of valt het mee?

    Onze wei is op zandgrond ( wow dat klinkt ineens heel groot, onze wei )
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

  12. #132
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: handleiding composteren

    Ik snap niet zo goed waarom je nog steeds mest wilt afvoeren eigenlijk...? Als ik goed heb gerekend zou jij met jouw hoeveelheid mest voldoende compost kunnen maken om je land jaarlijks ermee te voeden. Dat is toch mooi? Zonde, om je mest af te laten voeren als je het zelf kunt gebruiken...!

    Mijn vakken zijn denk ik een meter of 4 diep en 2,5 breed, maar dat is een schatting, ik heb het niet gemeten...
    Je ruikt het nauwelijks.

  13. #133
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: handleiding composteren

    Op laten halen idd jammer van de mest. De hopen stinken niet. Ik vind het zelfs lekker ruiken, een beetje zoet. Wanneer de compostering niet goed gaat door een te natte hoop bv (als vocht niet weg kan door bv betonnen ondergrond of hevige regen en de hoop ligt in een kuil) kan het wel gaan stinken er treedt dan een anaeroob composteringsproces op. Een actieve hoop heeft in het begin (poep nog vers) wel vliegen. Op de oprit zou ik persoonlijk niet doen omdat het ontsiert (of kan ontsieren). Ik heb ze zelf onder / achter druivenstokken (of die er blij mee zijn weet ik niet tot nu toe doen de oude druivenr het nog steeds goed) zodat iig in de lente / zomer de hopen aan het oog onttrokken zijn, plus helpt de overwoeking door pompoen en courgetteplanten daarbij. Het geeft ook schaduw wat voorkomt dat de hopen te droog worden.
    Je kunt uiteraard creatief zijn met planten of struiken of wat dan ook.

  14. #134
    Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.101

    Re: handleiding composteren

    @Marja, het ophalen bedoel ik dan meer voor evt. wat moestuin tuinierders.
    Het is inderdaad zonde om het te laten afvoeren, het enige nadeel in ons geval is dat het best wat ruimte inneemt en we hebben niet veel ruimte.

    Toen ik bij het huis opperde bij mijn man was hij er ook niet over te spreken . Mesthoop moet inderdaad gewoon bij de wei blijven. Ik heb wel een fijne plek op het oog, dichtbij de schuilstal en plek waar ze waarschijnlijk veel staan, wat de afstand van mest vervoeren mooi klein houdt.

    Goed idee van de planten e.d
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

  15. #135
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: handleiding composteren

    Ja als je de composthopen gebruikt om pompoenen e.d. op te zetten nemen ze nog steeds wel veel ruimte in, maar hebben ze wel een dubbele functie. Dan heb je lekker de hele winter pompoensoep. En het ziet er nog mooi uit ook.

Pagina 9 van de 10 EersteEerste ... 78910 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •