Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 139

Topic: handleiding composteren

  1. #1
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    handleiding composteren

    Handleiding paardenpoep composteren


    Gezien de vele vragen en er weleens naar mij wordt verwezen, heb ik eea op een rij gezet

    Waarom composteren?
    Het is mooi om je eigen ecosysteem te hebben. De paarden eten het gras op en poepen het weer vol. Verse mest bevat eitjes van wormen. Ieder paard heeft wormen, dat is normaal. Verse mest trekt mineralen uit de grond om te verteren. Mineralen die je niet kwijt wilt. Indien je verder niets doet aan je land, verschraald en verarmd het. Het land is niet meer bestand tegen afvreten.
    Het is verstandiger om poep weg te halen van je land. Dit reduceert de wormeitjes en de poep trekt de mineralen niet uit je land om te verteren.

    Dan rijst de vraag, waar laat ik de poep? Je kunt het wegbrengen, op laten halen of composteren. De compost breng je weer terug op je land. Alle waardevolle stoffen uit de compost geef je terug aan je land. De cirkel is weer rond.

    Hoe composteer je?
    Niet te moeilijk doen, gewoon beginnen.
    Belangrijk is dat er zuurstof bij kan, en dat de beestjes die het voor jou composteren , erbij kunnen komen.
    • Stap 1 is bedenken waar je de 1e hoop gaat maken.
    • Stap 2 is de bodem maken. Leg veel takken neer. Op en over elkaar. Waar haal je takken vandaan? Haal ze uit het bos, gebruik je eigen snoeiafval, knip de bramenstruiken, etc. Deze takken blijven intakt, die composteren niet. Ze zorgen voor lucht. De kevers en wormen hebben hier hun huis. Eronder moet dan ook grond zijn. Lekkere losse grond. Dit kun je niet op beton of puin doen.
    • Stap 3 is je compost hoop gaan bouwen. De eerste laag kunnen proppen kranten zijn. Stukken ribbelkarton of eierendozen. Dit absorbeert het evt. teveel aan vocht. Veel composteerders raden aan om 2 weken te wachten voordat je poep aanbrengt. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar op een gegeven moment weet je hoelang het duurt voordat een hoop vol zit, en wanneer je aan een nieuwe hoop toe bent.
    • Stap 4 is poep erop doen.
    • Stap 5 is groen materiaal toevoegen. Probeer lagen te maken. Laagje poep, laagje stro, of houtsnippers, gras, rietstengels, plantenresten, GFT bakje, haren van je paard, etc.
    • Stap 6 Netjes door blijven stapelen.
    Dit is mijn verse hoop, 2 meter lang, metertje breed en 50 cm hoog. Hier bouw ik hopenlijk tot het weideseizoen op door.

    • Wanneer je de kruiwagen echt niet meer omkrijgt, is het tijd voor een andere hoop. Misschien kun je de hoop verlengen, er nog een metertje voor leggen. Zorg dat er takken, karton ed liggen.
    • Stap 7 Indien mogelijk dek je je hoop af. Zorg dat er lucht en vocht bij kan. Niet onder plastic afdekken. Deze stap kun je ook overslaan als het echt niet anders kan. Ik raad hem wel aan, het composteren verloopt beter onder de deklaag.
    Links onder de coniferenlaag zit een mesthoop. Achter de wilgen trouwens ook
    • Stap 7 Wachten!
    • Stap 8 is je hoop blijven verzorgen. Zorg dat er lucht bij kan. Ik kan je de compostbeluchter van harte aanbevelen. Hierdoor hoef je de hoop niet te keren. Ik heb deze laten namaken door de garage, want hij is momenteel niet leverbaar:
    http://www.dewiltfang.nl/composteren...beluchter-rvs/

    Wat gooi ik op de composthoop?
    • paardenpoep
    • GFT
    • koffiepads
    • Tuinafval
    • Riet uit de sloot, zorg dat je dit zonder wortels doet ( Ervaring!)
    • Lang gras ( tegen het uitdrogen wanneer hij in de volle zon ligt)
    • Gehakseld hout
    • Onkruid
    • Niet bloeiende brandnetel

    Wat gooi ik niet op de hoop?
    • JKK
    • Bloeiende brandnetel
    • Karkassen/ vleesafval
    • Hondenpoep
    • Kattenbakvulling

    Wat gooi ik er met mate op?
    • Citrus, biologisch!
    • Bladafval
    • Aardappelschillen
    • Bovenstaande meng ik goed met bij restjes hooi

    Hoe groot maak ik de hoop?
    • Ongeveer 2 meter lang en 1 meter breed. En een 1 a 1,5 meter hoog. Te klein geeft onvoldoende warmte, te groot geeft te weinig zuurstof. Met 2 paarden heb je het hele jaar door dus meerdere hopen op je terrein liggen.

    Leuk om te weten:
    Als aanjager van je compost wordt ook wel geadviseerd om op je hoop te plassen! Het zit boordevol stikstof en kalium. Brandnetel zit vol met ijzer en silica. Wat enorm waardevol is voor je hopen. Het wortelstelsel draagt bij aan lucht en zuurstof. Wanneer ze gaan uitlopen, vis je de wortels ertussen uit. Je kunt brandnetels in een emmer water zetten. Dan krijg je brandnetelgier. Is ook handig voor je moestuin. De brandnetels kun je op deze manier wél goed op je hoop gooien, want het zaad is hiermee gedood. Brandnetel wordt ook als activator gebruikt. Hierdoor gaat je hoop broeien en gebeurd er van alles.

    Hoe lang duurt het verteringsproces?
    Een hoop van vorig jaar zomer. Er is een tractor doorheen gereden, en de structuur is mooi te zien. Wanneer het droog weer is, verwacht ik dat het volledig is verteerd.

    • Dat is moeilijk te zeggen. Het hangt van het weer af, swinters gebeurd er ogenschijnlijk weinig.
    • De ligging van de hoop, ideaal is beschut en schaduwrijk
    • Hoeveelheid ander anorganisch materiaal waarmee de poep is gemengd
    • Bij mij duurt het minimaal 8 maanden voordat het volledig is verteerd
    Deze hoop is vrijwel gelijk met het maaiveld. Hij is bijna volledig begroeid hij ligt wel in een ondiep kuiltje. Het is een klein hoopje, heeft heel veel zon gehad en ik verwacht dat hij daardoor wel voldoende warmte heeft geproduceerd.


    Hoe weet je of het klaar is?
    • Het ziet eruit als aarde, het ruikt naar aarde en het is fijn spul wat je uitstekend in je handen kunt verkruimelen
    Mooie compost


    Heb ik nog iets nodig?
    • Lava, kalk, emzymen, activators, water is allemaal geheel naar eigen inzicht aan te brengen. Het kan ook geheel weggelaten worden
    • Een compostbeluchter om lucht aan te brengen
    • Een kruiwagen en schep om de compost te verspreiden
    • Een hark om de hopen op te harken


    Hoe verbouw ik groenten op de composthoop?
    Deze hoop heb ik afgedekt met slootslijk ( voornamelijk aarde en riet) Hierdoor had ik meteen een mooie laag om te tuinieren.

    • Je kunt hem als broeibak gebruiken. Dat betekent dat je een laagje aarde op je al deels verteerde composthoop strooit. Je kunt rucola, courgette, pompoen, oostindische kers heel goed proberen. Dit jaar ga ik meloen uitproberen. Andor eet rucola , dus wees gewaarschuwd.

    Probeer gewoon iets uit wat veel mest nodig heeft.
    Ik heb ook weleens een maaltje aardappels gevonden die moeten uit de uitlopers van de aardappelschillen zijn geboren.


    Waar vind ik meer info:
    • Gebruik de kennis van moestuinierders. Zij hebben vrijwel altijd zelf een compostbak
    www.Bio-Ron.com
    http://www.milieucentraal.nl/themas/...lf-composteren
    http://www.boerenbond-welkoop.nl/adv...ud/composteren
    • Boek Composteren van Bob Flowerdew


    De lay out is helaas versprongen, ik heb het in Word opgemaakt.
    Ik hoop dat het bruikbaar is

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:handleiding composteren

    Hé wat leuk Hester, dank je wel!
    Ik ben nu sinds een jaartje ook aan het composteren en ik vind het superleuk om te doen! Iedere keer als ik uitmest dan denk ik: kostbaar spul om mijn wei en moestuin straks mee te voeden. Dat maakt het mesten tot een leuker karwei.

  3. #3

    Re:handleiding composteren

    super leuk !

    ik heb 1 compost hoop en 1 in wording,
    ondanks dat ik er niet mega veel aan doe, wordt ook pure mest compost
    En beetje hooi erbij,

    heb paar weken terug een kruiwagen mest op een klein stukje weiland gestrooid, en het is zelfs bijna weg nu

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:handleiding composteren

    Mooi werk Hester! Dankjewel. Heb geen eigen wei (meer), maar blijf dit soort info interessant vinden.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Re: handleiding composteren

    Wauw Hester! Dat heb je heerlijk duidelijk opgeschreven!

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yo-Rien
    Wauw Hester! Dat heb je heerlijk duidelijk opgeschreven!
    Dank, jij heel erg bedankt voor de rucola foto

    Fijn dat jullie er wat aan hebben!

  7. #7

    Re:handleiding composteren

    Wat leuk dat je dit hebt opgeschreven! Ik heb nog een tip: je kunt ook een bezemsteel in je composthoop steken. Dit werkt net als een beluchter.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  8. #8
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    36
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:handleiding composteren

    Super info heb je op een rijtje gezet! Bedankt, erg overzichtelijk!

  9. #9
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Wat leuk dat je dit hebt opgeschreven! Ik heb nog een tip: je kunt ook een bezemsteel in je composthoop steken. Dit werkt net als een beluchter.
    Dat heb ik heel lang gedaan De beluchter haalt de compost wat omhoog Werkt echt veel beter!

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MegaMag
    Super info heb je op een rijtje gezet! Bedankt, erg overzichtelijk!
    Fijn om te horen

  11. #11
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:handleiding composteren

    Omdat dit zo superinformatieve post is krijgt ie een sticky.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #12
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Omdat dit zo superinformatieve post is krijgt ie een sticky.
    Dat kun jij nu mooi als Mod doen

  13. #13
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    45
    Berichten
    49

    Re:handleiding composteren

    Precies het gene wat ik zocht .
    Er ligt op mijn land een oude hoop , goed verteerd maar denk bijna pure poep hoop .
    Kan ik die toch verdelen over het land ?
    Is hoop van vorige huurster ?
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

  14. #14
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zinzi_jewel
    Precies het gene wat ik zocht .
    Er ligt op mijn land een oude hoop , goed verteerd maar denk bijna pure poep hoop .
    Kan ik die toch verdelen over het land ?
    Is hoop van vorige huurster ?
    in principe wel. de hoop moet wel echt goed verteerd zijn, anders doe je meer kwaad dan goed. En weet dat dit geen gevarieerde hoop is, dus de hoeveelheid mineralen zal gering zijn.

  15. #15
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    45
    Berichten
    49

    Re:handleiding composteren

    Het is zo los en mul als tuinaarde , er zit iets stro en houtkrul in en wat gevallen bladen van de bomen ..
    Kan er nooit en hele weide meedoen , maar proberen kan altijd . Beroerder kan het niet worden denk ik
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •