Pagina 6 van de 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 139

Topic: handleiding composteren

  1. #76

    Re:handleiding composteren

    Maar het ruikt zoals jij het beschreef???

  2. #77

    Re:handleiding composteren

    waar vind ik een voorbeeld van hoe het dan moet zijn? Het is 5 maanden oude "shit" en toen ging er iedere dag een laag andersoortige agf erover heen

  3. #78
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:handleiding composteren

    Het lijkt me erg droog? Misschien zaten de beestjes onderin omdat het bovenin de droog was? Goede compost is een soort losse zwarte aarde, daar heb je geen klonten of herkenbaar materiaal meer in zitten.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #79

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Het lijkt me erg droog? Misschien zaten de beestjes onderin omdat het bovenin de droog was? Goede compost is een soort losse zwarte aarde, daar heb je geen klonten of herkenbaar materiaal meer in zitten.
    Voor een groot gedeelte was dat ook zo. Hetgeen ik in de kruiwagen had zitten heb ik toch maar over een teststukje verspreid en de rest heb ik omgewoeld en open gelaten zodat de regen het kan bewateren aankomende uren ( regen ) De bodem heb ik belucht dus daar kan weer nieuw op zodra ik snoeiafval heb en nieuwe takken.

  5. #80
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Het lijkt me erg droog? Misschien zaten de beestjes onderin omdat het bovenin de droog was? Goede compost is een soort losse zwarte aarde, daar heb je geen klonten of herkenbaar materiaal meer in zitten.
    Voor een groot gedeelte was dat ook zo. Hetgeen ik in de kruiwagen had zitten heb ik toch maar over een teststukje verspreid en de rest heb ik omgewoeld en open gelaten zodat de regen het kan bewateren aankomende uren ( regen ) De bodem heb ik belucht dus daar kan weer nieuw op zodra ik snoeiafval heb en nieuwe takken.
    Onvoldoende verteerde compost opbrengen haalt alle waardevolle stoffen en beestjes uit de grond. Dit doen ze om de mest te verteren. Heel mooi, maar ondertussen trek je de bodem arm, terwijl je die juist wilde verrijken met de compost.
    Gebruik dus geen half verteerde compost, want het tegenovergestelde effect wordt bereikt.

  6. #81
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:handleiding composteren

    Ik heb maanden terug voordat het een tijd flink ging regenen ook wat onverteerde paardemest op een stuk wei gegooid, gewoon om eens te kijken wat dat doet, ik vindt het nog steeds terug het verteerd niet, ook toen ik deze wei ging gebruiken lagen er nog veel paardenhopen met poep, ook al lag het er al een tijd het verteerd amper, de grond eronder verzuurd wel viel mij op.
    Ik vroeg mij al af gaat dat zo snel, mijn mest ziet er net zo uit als die "van jou" , ligt nu ook een paar maanden.
    Ben bang dat we nog een half jaartje moeten wachten.

    Ik vindt het ook lastig om het "goed"te doen hoor, nat maken van de hoop is bv lastig heb in die hoek geen water, een ook ik heb te weinig vezels om te mengen omdat ik ook geen stro oid in de inloopstal heb, wel neem ik regelmatig snoeiafval uit eigen tuin mee en gft, maar gedeeltelijk eten de paarden dat ook weer op(beuketakken). Ik leg mij er maar bij neer dat het niet ideaal is, roei met de riemen die ik heb.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #82
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Je kunt evt gewoon een baaltje stro kopen, zodat je af en toe kan mengen. In die zin ben ik blij dat ik kippen heb. Ik krijg door hun hokjes een beetje stro in de composthoop.
    Ik liep vorig jaar gewoon met de gieter in de kruiwagen naar de hopen toe, nu doe ik dat niet meer. Als de pompoenen erop groeien, zonder water te geven, dan zit er voldoende vocht in, is mijn redenatie.

  8. #83

    Re:handleiding composteren

    Ah jeetje nou dan ga ik het morgen maar weer op een hoop harken en vermengen met groen... Ik vond het serieus mooi ruiken naar bosgrond maar dan moet het dus nog sterker gaan ruiken. Dan maar een keer kunstmest en kijken wat er dan gebeurt

  9. #84

    Re:handleiding composteren

    de eerste hoop is hier een feit, dank voor de tips! Het mest ruimen is nu al leuker!!

  10. #85
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:handleiding composteren

    Hmmm. Ik heb eind vorig jaar ook compost van datzelfde jaar over de wei verspreid (dus zo'n 6-9 maanden oud spul), waarin ook nog hele stukken mest e.d. te herkennen waren. Ik moest vanwege ruimtegebrek van die hoop af. Ik merk echter niks van verarming op dat stuk wei hoor, sterker nog, het gras is daar 2 x sterker gegroeid dan in de rest van de wei, en is daar ook veel groener!
    Ik heb idd ook gelezen dat je beter geen halfverteerde compost kunt gebruiken om de redenen die Hester noemt, maar mijn ervaring is dus anders...

  11. #86
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Vandaag heb ik deze beauty geoogst van de mesthoop:


  12. #87
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:handleiding composteren

    Ja dat is dan wel weer erg leuk he Hester, eet smakelijk.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #88
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Dit krijg je van een composthoop:


    aardappeltjes, en courgette en patissonbloemen gefrituurd. Alles van de composthoop!

    Aangevuld met kruiden uit de kruidentuin en sla en postelein, die het ook vast wel op de composthoop doen, maar uit de moestuin komen.




  14. #89
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:handleiding composteren

    Gaaf Hester!

  15. #90
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:handleiding composteren

    Wow, zie nu die witte ?pompoen? pas. Die is echt gaaf.


Pagina 6 van de 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •