Pagina 5 van de 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 139

Topic: handleiding composteren

  1. #61

    Re:handleiding composteren

    Hier ligt mest van een jaar oud, en dat is ook compost. En hele fijne zelfs

    ik vind het teveel werk om druk te zijn met de compost hoop.

  2. #62
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Hier ligt mest van een jaar oud, en dat is ook compost. En hele fijne zelfs

    ik vind het teveel werk om druk te zijn met de compost hoop.
    Uitsluitend poep is eenzijdige compost Dan kom je een heleboel stoffen tekort om de weide hier een volledige bemesting mee te geven.
    Het is natuurlijk wel een fijne manier om van je poep af te komen.

  3. #63

    Re:handleiding composteren

    Er zit enkel wat zaagsel door en stro.. Van het kippenhok.

    Ik heb net maar is flink huishouding gehouden in de zuring, wat hard spul.
    Heb langs draad rondom wat weg geknipt. Heb het op het pad laten liggen, maar vroeg me af of dan de zaadjes zich nog weer uitzaaien.

  4. #64
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:handleiding composteren

    Als je de zuring op het pad laat liggen kan je het volgend jaar gewoon weer terug verwachten ja

  5. #65

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Als je de zuring op het pad laat liggen kan je het volgend jaar gewoon weer terug verwachten ja
    oeps haha, heb deels al weg gehaald toestraks.
    ik dacht als je het afknipte/maaide dat het dan minder werd. niet dus

  6. #66
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Als je de zuring op het pad laat liggen kan je het volgend jaar gewoon weer terug verwachten ja
    oeps haha, heb deels al weg gehaald toestraks.
    ik dacht als je het afknipte/maaide dat het dan minder werd. niet dus
    Zuring kun je op 2 manier bestrijden:
    - de plant uitputten door hem keer op keer af te maaien
    - uitsteken


  7. #67
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:handleiding composteren

    Als zuring al zaad gevormd heeft kun je het beter niet laten liggen naturlijk, dan zaait het zich weer uit.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #68

    Re:handleiding composteren

    Ik heb ook een probleempje met mijn composthopen eigenlijk wel. Ik vind ze persoonlijk niet gevarieerd genoeg. Weet gewoon niet waar ik de "lasagnelaagjes" van moet maken want ik heb niet zoveel snoei-afval of keuken afval... Morgen ga ik de allereerste hoop die ik had gemaakt in maart over de winterweide verdelen. Het ruikt goed dus lijkt me te moeten kunnen? Als het goed is kan het dan 's nachts mooi inregenen toch? Kan het overigens kwaad om het over het land te verspreiden als er geen regen komt? Met 7 paarden begint het nu al aardig vol te komen...

    Voor lucht in je compost kun je ipv takken, ook pallets eronder leggen. Dat had ik ook weer ergens gelezen dus dat ben ik nu aan het uitproberen. Had al een stukje op een pallet liggen en dat ging retesnel maar zag er eigenlijk geen bodemdiertjes in. In de composthoop van maart wemelt het nog steeds van de beestjes. Ook heb ik de composthopen zoveel mogelijk naast elkaar gelegd in de hoop dat het verhuizen van de diertjes goed / beter zou gaan.

    Vroeg me ook af wie van jullie de hopen afdekt tegen te veel regen?

  9. #69
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis

    Vroeg me ook af wie van jullie de hopen afdekt tegen te veel regen?
    Dat doe ik, en ook tegen de zon. Als een hoop vol is, wordt hij afgedekt. Meestal met gras. In de winter ook wel met zeil, wat ik er er dan wel regelmatig afhaal om te luchten.

  10. #70
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:handleiding composteren

    Als er nog veel beestjes inzitten is ie nog aan het composteren, voor echte goede compost kun je nog beter wachten.
    Verder ken ik verschillende plekken waar ze ook alleen de mest composteren, niet ideaal maar het gaat wel.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #71

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis

    Vroeg me ook af wie van jullie de hopen afdekt tegen te veel regen?
    Dat doe ik, en ook tegen de zon. Als een hoop vol is, wordt hij afgedekt. Meestal met gras. In de winter ook wel met zeil, wat ik er er dan wel regelmatig afhaal om te luchten.

    Ik heb het met bladeren en takken geprobeerd maar dat lukte niet zo goed dus toen maar een zeil eroverheen gedaan. Eentje er los boven gespannen dus voldoende lucht. Een ander heb ik erover heen gelegd en daar komt ook lucht onderdoor. Vanavond laat ik het open zodat het ook een beetje water meepakt (vind ze erg droog worden).

  12. #72

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Als er nog veel beestjes inzitten is ie nog aan het composteren, voor echte goede compost kun je nog beter wachten.
    Verder ken ik verschillende plekken waar ze ook alleen de mest composteren, niet ideaal maar het gaat wel.
    Maar het ruikt al wel naar bos zeg maar en de beestjes zitten alleen in de bodem tussen de takken, daarboven geen eentje en is alles mooi droog en fijn. Dus ik dacht eigenlijk dan de bodem te laten zoals hij is en dan daarop een andere nog niet zo goed gecomposteerde hoop erop te scheppen? Wel even met een nieuwe takkenlaag want de onderste laag is een vaste brij geworden zeg maar (zal zo even een fotootje maken).

  13. #73
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:handleiding composteren

    Ah, dan lijkt de bovenlaag wel klaar ja
    Misschien de bodemeen beetje losmaken? Als daar de beestjes zitten zou ik die wel laten liggen, dan start het composteren sneller.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  14. #74

    Re:handleiding composteren

    Bodem losmaken ging inderdaad redelijk goed. Rest was inderdaad echt goed gecomposteerd dus dat rij ik vanavond over de avondweide heen zodat het vannacht lekker kan inregenen. Dan morgen afzetten (geen tijd meer om paaltjes bij te halen) zodat het tot rust kan komen. Misschien van de week nog extra bijzaaien. Eerst maar eens kijken wat de compost doet.

    Zo ziet de compost er nu uit:


    [img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1069378_708183139207625_132530026_n.jpg[img]


    Dit ga ik vanavond uitrijden

  15. #75
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Dat gaat er bij mij niet op. Dit noem ik geen compost Heidi.
    Dit noem ik halfverteerde mest.
    Dat kan ook bijna niet, als je pas vanaf maart/april mest verzameld, en weinig ander spul ertussen kunt gooien.

Pagina 5 van de 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •