Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Resultaten 106 tot 120 van de 139

Topic: handleiding composteren

  1. #106
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:handleiding composteren

    Ik heb naast mijn composthoop een wachthoop liggen met dingen die er niet in één keer op konden omdat het dan teveel zou zijn en niet goed zou verteren. Daar ligt nu dus een hele berg coniferen (snoeiafval) en overleden pompoen- en courgetteplanten. Dit gaat vervolgens beetje bij beetje op de composthoop.

    En ja verder dus WEL GFT, zoveel moeite is het toch niet om dat mee te nemen? Gewoon een emmer met een deksel ervoor nemen en als die vol zit, neem je hem mee naar stal. Als dan twee van die emmertjes hebt, heb je altijd nog een leeg emmertje thuis staan waar je huisgenoten hun afval in kunnen gooien terwijl jij met je andere emmertje onderweg bent.

  2. #107

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik heb naast mijn composthoop een wachthoop liggen met dingen die er niet in één keer op konden omdat het dan teveel zou zijn en niet goed zou verteren. Daar ligt nu dus een hele berg coniferen (snoeiafval) en overleden pompoen- en courgetteplanten. Dit gaat vervolgens beetje bij beetje op de composthoop.

    En ja verder dus WEL GFT, zoveel moeite is het toch niet om dat mee te nemen? Gewoon een emmer met een deksel ervoor nemen en als die vol zit, neem je hem mee naar stal. Als dan twee van die emmertjes hebt, heb je altijd nog een leeg emmertje thuis staan waar je huisgenoten hun afval in kunnen gooien terwijl jij met je andere emmertje onderweg bent.
    Mijn GFT gaat niet genoeg zijn voor de mest van 7 paarden dus dat is een reden waarom ik het niet meeneem, twee is dat ik me al kapot sjouw over ruim 1 hectare om bij de composthoop te komen dus niet nog meer wil sjouwen

    De wachthoop is een leuk idee maar ik ben werkelijk door alles heen nu Heb alleen nog bramenstruiken over. Die gaan er uiteraard op maar is ook al niet genoeg.


  3. #108

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    stro, vlas, riet, GFT, meer GFT, klein beetje blad, tuinafval, overgebleven zaken uit de moestuin.
    stro, vlas, tuinafval, moestuin hebben we niet...

    Hou ik riet over. Is dat genoeg diversiteit?


  4. #109
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:handleiding composteren

    Van alleen paardenmest kun je ook compost maken, alleen zal die wat minder divers zijn. Op zich niet heel erg hoor! En dan is alles wat je er nog extra aan toe kunt voegen mooi meegenomen (zoals dat riet).

    Over één hectare moeten sjouwen naar je composthoop is wel een eind ja! Moet je ook telkens zo ver met je kruiwagentje met mest?

  5. #110
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    stro, vlas, riet, GFT, meer GFT, klein beetje blad, tuinafval, overgebleven zaken uit de moestuin.
    stro, vlas, tuinafval, moestuin hebben we niet...

    Hou ik riet over. Is dat genoeg diversiteit?

    nee

  6. #111

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Van alleen paardenmest kun je ook compost maken, alleen zal die wat minder divers zijn. Op zich niet heel erg hoor! En dan is alles wat je er nog extra aan toe kunt voegen mooi meegenomen (zoals dat riet).

    Over één hectare moeten sjouwen naar je composthoop is wel een eind ja! Moet je ook telkens zo ver met je kruiwagentje met mest?
    's zomers wel, 's winters niet omdat ze dan op het achterste gedeelte staan. 's zomers doen we strookbegrazing en komen we uiteindelijk op het einde van de hectare uit... (de 0,6 wat overblijft, is het wintergedeelte)

  7. #112

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    stro, vlas, riet, GFT, meer GFT, klein beetje blad, tuinafval, overgebleven zaken uit de moestuin.
    stro, vlas, tuinafval, moestuin hebben we niet...

    Hou ik riet over. Is dat genoeg diversiteit?

    nee
    Ook niet incl. die voordroog die er tussendoor zit?

  8. #113

    Re:handleiding composteren

    @ Marja... volgens mij compesteerd conifeer niet of nauwelijk, laten we het op slecht houden .
    www.niettevermijden.com

  9. #114
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:handleiding composteren

    Ja... zo'n vermoeden had ik al, dat het niet het beste composteermateriaal is...
    Maar ja, ik moet er toch vanaf! Dan duurt het maar wat langer, een kéér zal het toch wel vergaan?!
    Ik heb ook alleen maar de wat kleinere stukken erin gedaan. En die hebben al een tijdje op de wachthoop gelegen, waarvan de onderste stukjes toch al bruin aan het worden waren... dus er gebeurt wel iets!

  10. #115
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja... zo'n vermoeden had ik al, dat het niet het beste composteermateriaal is...
    Maar ja, ik moet er toch vanaf! Dan duurt het maar wat langer, een kéér zal het toch wel vergaan?!
    Ik heb ook alleen maar de wat kleinere stukken erin gedaan. En die hebben al een tijdje op de wachthoop gelegen, waarvan de onderste stukjes toch al bruin aan het worden waren... dus er gebeurt wel iets!
    Eerst verhakselen Dan op de hoop in heel kleine beetjes.

  11. #116
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:handleiding composteren

    Verhakselaar staat nog wel op het wensenlijstje. Geld ontbreekt een beetje dus ik wacht nog tot er een voordelig aanbod voorbij komt.

  12. #117

    Re:handleiding composteren

    Hier 1 gehad. leek zo makkelijk. Ik vind het een monsterlijk apparaat en we hebben hem heel snel weer verkocht.
    www.niettevermijden.com

  13. #118
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:handleiding composteren

    Waarom beviel hij niet? Het lijkt zo handig, om met zo'n apparaat je snoeiafval kleiner te kunnen maken...

  14. #119
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:handleiding composteren

    Conifeer verteert inderdaad heel slecht, ik heb in onze composthoop helemaal onderop nog takken terug gevonden van 7 jaar oud

    Ik ben wel erg blij met mijn hakselaar. Je moet er eentje hebben met heel laag toerental, niet zo'n vliegwiel-geval met snel ronddraaiend mes (die heeft m'n pa, duurt echt úren en hij kan alleen dunne takjes aan). De mijne was 25 euro op Marktplaats en hij hakt serieus takken tot 4cm dik Hoe groter de takken, hoe leuker het is om te zien hoe die chop-chop-chop opgegeten worden


    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  15. #120
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    En je moet die dingen wel regelmatig slijpen.
    En oordingen opzetten Anders wordt je doof.

Pagina 8 van de 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •