Pagina 2 van de 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 139

Topic: handleiding composteren

  1. #16
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zinzi_jewel
    Het is zo los en mul als tuinaarde , er zit iets stro en houtkrul in en wat gevallen bladen van de bomen ..
    Kan er nooit en hele weide meedoen , maar proberen kan altijd . Beroerder kan het niet worden denk ik
    Trek het anders wat uit elkaar, dan kun je zien of het goed verteerd is.

  2. #17
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:handleiding composteren

    Hoe zit het met de wormbesmetting als je dit toepast?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  3. #18

    Re:handleiding composteren

    @ Hester: Martijn zei al dat je alles op een rijtje had gezet en ik vind het mega handy! Gisteren mijn eerste deel al een stukje gemaakt van de composthoop met de bramenstruiken die we gesnoeid hebben. Morgen dus verder bouwen. De tip van het karton en oude kranten had ik nog nergens gelezen dus morgen neem ik karton mee.

    @ Sanne: de wormen van de mesthoop, zijn niet dezelfde wormen als waar een paard mee besmet wordt naar ik begrepen heb. Daarnaast, als de hoop eenmaal gecomposteerd is, verhuisd de familie worm naar elders (dus de volgende composthoop die je het beste tegen de vorige aan kunt bouwen zodat de wormen makkelijk kunnen oversteken. Je moet het (wederom zoals ik het begrepen heb) zien als regenwormen. Ze leven in je wei (composteren overigens niet...dat zijn weer andere wormpjes) maar je paard loopt er niets van op

  4. #19
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:handleiding composteren

    Hee helemaal geweldig Hester, ik ga binnenkort beginnen dus bedankt voor de info
    Leuk trouwens dat je zo enthousiast bent, niets leukers toch dan iets waardevols terug krijgen van zogenaamd afval?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #20
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Hoe zit het met de wormbesmetting als je dit toepast?
    Wormkuurmest moet je apart houden. De pasta dood ook de poepwormen helaas. Dat is best lastig. Want dan heb je een wormkuurhoopje en gewone composthopen.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    @ Hester: Martijn zei al dat je alles op een rijtje had gezet en ik vind het mega handy!

  6. #21
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Hee helemaal geweldig Hester, ik ga binnenkort beginnen dus bedankt voor de info
    Leuk trouwens dat je zo enthousiast bent, niets leukers toch dan iets waardevols terug krijgen van zogenaamd afval?
    Je bent zo zelf verantwoordelijk voor je afval Ik vind het ook zo jammer dat het zo koud is, ik wil heel graag aan mijn moestuin beginnen en de compost gebruiken.

  7. #22
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:handleiding composteren

    Ik denk dat Sanne de kans op wormbesmetting bedoelt door wormeieren in de mest
    Als je hoop goed composteert wordt ie warm en worden wormeieren gedood. Het is wel een beetje oppassen met mest langs de rand van je hoop, maar die kun je natuurlijk gewoon in de volgende hoop doen als het niet goed verteerd is.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #23
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Ik denk dat Sanne de kans op wormbesmetting bedoelt door wormeieren in de mest
    Als je hoop goed composteert wordt ie warm en worden wormeieren gedood. Het is wel een beetje oppassen met mest langs de rand van je hoop, maar die kun je natuurlijk gewoon in de volgende hoop doen als het niet goed verteerd is.
    OK.

    Je hoop moet idd warmte produceren en daarmee worden onkruidzaden en wormeitjes gedood. Vraag me niet hoe t kan dat compostwormen dit wel overleven

    Wanneer je goed blijft opharken, bij mij maken de vogels er een redelijk zooitje van, de koffiepads gaan mijn hele terrein over dan hark je de buitenkanten weer omhoog, de warmte op. En ook de zijkanten hebben zuurstof nodig.

  9. #24
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Ik denk dat Sanne de kans op wormbesmetting bedoelt door wormeieren in de mest
    Als je hoop goed composteert wordt ie warm en worden wormeieren gedood. Het is wel een beetje oppassen met mest langs de rand van je hoop, maar die kun je natuurlijk gewoon in de volgende hoop doen als het niet goed verteerd is.
    Klopt helemaal Senta
    ik kan me voorstellen dat de bloedwormeieren dood zijn. Als het inderdaad bijv. 8 maanden ligt en heel warm wordt.
    Ik zou wel uitkijken als je jonge paarden hebt staan en een spoelwormprobleem hebt.. Die eieren overleven alles en kunnen wel zo'n twee tot drie jaar blijven liggen.

    Ben wel nog benieuwd waarom mest van een ontwormt paard 6 weken apart moet? Is dat bij elk ontwormmiddel?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #25

    Re:handleiding composteren

    Omdat het ook de goede wormen dood die de hoop voor je composteren

  11. #26
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:handleiding composteren

    Ik bedoel meer: waarom 6 weken?

    Ik zou denken dat ivermectine een stuk sneller uit het lichaam is, maar misschien heeft het een andere reden?
    Moxidectine kan ik me voorstellen, dat is langer werkzaam.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  12. #27
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:handleiding composteren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik bedoel meer: waarom 6 weken?

    Ik zou denken dat ivermectine een stuk sneller uit het lichaam is, maar misschien heeft het een andere reden?
    Moxidectine kan ik me voorstellen, dat is langer werkzaam.
    ron heeft 6 weken bedacht. Het zou mooi zijn om een overzicht te hebben hoe lang ieder middel erover doet om het lijf te verlaten. Kun jij daarmee helpen Sanne?

  13. #28
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:handleiding composteren

    Ik heb het antwoord al gevonden . Er staat op paardnatuurlijk dat ze de fabrikant hebben gebeld en dat het drie weken duurt voor het middel uit het lichaam is, maar dat het ook drie weken duurt voordat het middel onschadelijk is geworden in het milieu.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #29

    Re:handleiding composteren


  15. #30
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:handleiding composteren

    Antheman: gooi je zelf die mest na 6 weken weer op de composthoop?

    Ik zit mijn eigen zin na te lezen, maar eigenlijk zou het dus logischer zijn dat je de mest drie weken na de ontworming apart opslaat en die nog eens drie weken laat liggen, voordat je die mest ook op de composthoop kan doen.

    @ Heidi: Je hebt me enthousiast gemaakt
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Pagina 2 van de 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •