Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 46

Topic: Breedte paden" paddock paradise".

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Breedte paden" paddock paradise".

Ik heb er nu toch voor gekozen om de paden vrij breed aan te legggen omdat ze niet zo heel veel ruimte ter beschikking heeft, paden zijn 4.50 m breed of 4 meter. Ik ga in de praktijk wel ervaren hoe het werkt. Ik zie wel dat het al heel snel wordt stuk gelopen nu.

Een filmpje van hoe ik het nu zover heb aangelegd.

Er is nog wat werk aan de winkel.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Dat ziet er toch al heel goed uit?!
    Als ze straks met z'n tweeën staan hebben ze er veel lol van lijkt me.
    Waar jij onder het draadje door duikt, moet nog door getrokken worden zeker?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja daar kan ze straks rechtdoor lopen, het voorste stuk van de wei wordt een vaste uitloop, het laatste stuk splits ik dan nog op in 2 kleine weitjes, hebben ze wat te peuzelen deze zomer.
    Als het erg veel regent dan kan ik de paden ook afsluiten en kan ze op de vaste uitloop en het modderpad en natuurlijk naar de stal met verhard gedeelte ervoor.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mooi plekje heb je zo, Janneke! Fijn ook, met zoveel beschutting en een stal + verharde voerplaats

Doordat jij je pad in de winter hebt aangelegd, zal er ook minder gras opkomen als het vanaf nu continue belopen wordt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja fijn he Evelien, vooral die inloopstal en dat verharde stuk ervoor daar ben ik heel erg blij mee.
    Dat stuk wat nu modder is dat ene pad, toen Whoopie kwam was dat ook helemaal groen, en flink begroeid , als je ziet hoe snel het zwart is, dus ik denk idd dat het best snel zal gaan,helemaal als er straks nog een paardje bijstaat en ze wat gaan rennen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ziet er goed uit Janneke! Ik zie dat je maar één enkele draad heb op je binnenomheining. Ben je niet bang dat Whoopie er onderdoor duikt? De mijne zouden dat wel doen in elk geval. ;_)

Op wat voor grondsoort zit je?

Staat Whoopie nu helemaal alleen? Hoe vindt ze dat?

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Dat ziet er fijn uit Janneke!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ziet er goed uit Janneke! Ik zie dat je maar één enkele draad heb op je binnenomheining. Ben je niet bang dat Whoopie er onderdoor duikt? De mijne zouden dat wel doen in elk geval. ;_)

Op wat voor grondsoort zit je?

Staat Whoopie nu helemaal alleen? Hoe vindt ze dat?
    Whoopie heeft normaal gesproken wel respect voor draadjes, nu zit er even geen stroom op, dat moet ik wel gaan fixen want als het gras gaat groeien dan gaat ze tegen de draad hangen, ik ga er vanuit dat als er stroom opstaat ze er achter blijft, dat is altijd goed gegaan, mocht ze er onderdoor gaan dan gaat er een extra draad onder. Gelukkig hebben we zandgrond.

Ze staat idd alleen wel naast een hengst , ze hebben veel contact samen in die zin dat ze altijd ieder aan een kant van het draadje te vinden zijn,de stallen grenzen ook aan elkaar en ze eten ook samen , staan samen te dutten. Ik denk dat ze het wel naar haar zin heeft, maar een maatje zou nog leuker zijn. Mijn vriendin is op zoek naar een paardje die komt erbij te staan, dat duurt allemaal wat langer dan verwacht, dat is jammer maar ja , komt wel goed.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Leuk om je plek nu ook op film te zien! Mooi hoor, hard gewerkt
    Ziet er tof uit zoals je het gedaan hebt. Ruimte genoeg lijkt me op de paden. Nu zien hoe het gaat een jaar rond, alle seizoenen en daar weer eventueel op anticiperen.

Onze ervaring met strookb begrazing was dat de paarden daar erg gretig van werden (maar is natuurlijk een kudde van 5, dat scheelt in dominatie en posities bij het eten) en daardoor dat er soms wat minder rust was als we de begrazing verzetten. Ook graasden ze die stukken onzettend kaal wat weer minder goed is voor het grasland. Dit jaar ga ik dus meer proberen ze korte periodes op grotere stukken weiland te hebben.

Ieder paard cq kudde zal er anders op reageren volgens mij. Volgens mij blijf je altijd wel bezig oeps. Of zijn er mensen die het voor hun gevoel helemaal klaar, af en duidelijk hebben?
    Leven is het meervoud van lef.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ziet er mooi uit zo bij Whoopie! Alleen ik dacht ook, wow achter een enkel draadje. Hier altijd dubbel, want anders gaan ze eronderdoor.

Af is het nooit. Maar zolang ik mijn merrie heb ga ik niets meer veranderen aan deze manier. Heel kleine stukjes strookbegrazing.
    Ze worden er inderdaad gretig van. Maar anders kunnen ze maar een half uur op een groter stuk bij mij. Met drie kwartier heeft mijn merrie vaak al teveel.
    Natuurlijk zou ik het soms best anders moeten hebben, maar dan moet ik verhuizen en niet meer op deze veengrond wonen.. Want dat is niets waard voor paarden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mooi gedaan, vaste palen (die trek je er weer uit neem ik aan als jullie verhuizen naar je eigenste kasteeltje met land)! Draadje, kan je altijd nog een tweede aanbrengen. Paden lekker breed, het is groter allemaal dan ik dacht ahv de foto's. Mooi stukkie hoor! Wat wordt de motivatie voor Whoopie om over het pad te gaan wandelen; ga je er nog een voerplek maken? Ze heeft nu hooi en water vrij dicht bij elkaar, ga je daar nog iets mee doen?
    Leuk om zo te kunnen "oetelen" op je wei. Fijn dat je dat mag van de boer !

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Onze ervaring met strookb begrazing was dat de paarden daar erg gretig van werden (maar is natuurlijk een kudde van 5, dat scheelt in dominatie en posities bij het eten) en daardoor dat er soms wat minder rust was als we de begrazing verzetten. Ook graasden ze die stukken onzettend kaal wat weer minder goed is voor het grasland. Dit jaar ga ik dus meer proberen ze korte periodes op grotere stukken weiland te hebben.
    Ik herken dat hoor Aletta vooral dat superkorte grazen daar ben ik ook niet zo blij mee, ik zou haar liever een aantal uren op een wei zetten met graasmasker, maar ik vindt het niet te doen om 2 keer daags naar de wei te gaan. Ik hoop dat de boer ze evt aan het eind van de dag van de wei zo willen halen(zet ik ze erop) maar zou goed kunnen dat hij dat niet gaat doen en dan zit ik dus aan strookbegrazing vast. Als ik ooit paarden aan huis heb zou dat een mogelijkheid zijn.

Wat wordt de motivatie voor Whoopie om over het pad te gaan wandelen;
    Nieuwschierigheid hoop ik , de boer voert 2 keer daags dus dat gebeurd op stal, als ik kom gooi ik meestal een net op de wei maar dat is ook maar op 1 plaats. Ik zit er wel aan te denken als er een paardje bijkomt om dan buiten ergens nog een net op te hangen maar dan blijven ze daar ook maar staan, dan zul je 2 netten of zo moeten vullen en op verschillende plekken moeten neerleggen.
    Wat ik wel merk is dat ze bv de zon opzoekt in de voorste wei, maar daar was weinig meer te knabbelen en sinds het stukje wei naast de hengst open is staat ze daar meestal. Ik hoop dat ze samen met een ander paardje wat meer gaat rond scharrelen.
    Als er straks weer gras is dan gaat ze automatisch meer lopen omdat het grazen op de voorste wei zal gebeuren.

Verder zou ik zo niet weten wat ik nog kan aanbieden, jij nog ideeen?
    Als het mijn eigen wei was dan zou ik juist wat verder van stal een plek maken waar ze lekker in los zand kunnen liggen dat soort dingen, maar dat is hier niet te doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb ook niet echt stimulerende elementen die ervoor zouden moeten zorgen dat de paarden meer van het pad gebruik maken. Water en hooi geef ik allebei in de schuilstal (lekker dicht bij mijn huis dus het minst ver lopen). Toch maken ze wel veel gebruik van het pad, in de zomer meer dan in de winter. Mijn pad is helemaal van gras dus er is altijd wel wat te grazen. En in de zomer lopen in de wei die aan de achterkant van mijn PP grenst, de paarden van de buren. Ook dat is een reden voor mijn paarden om aan de wandel te gaan richting achterkant. Verder heb ik de hoeken afgeschuind zodat er achteraan 2 kleine 'paddocks' zijn ontstaan, die ze graag gebruiken als rustplek. Dus ook zonder nog zelf iets aan te brengen, heb je toch al wel kans dat de paarden gaan lopen.

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Mijn paarden hebben ook niet echt "attracties" op de paden, maar hebben wel verschillende favo-plekken. In de hoek onder de bomen kunnen ze lekker soezelen MET uitzicht indien ogen open, in de andere hoek hebben ze goed uitzicht over de zandweg/weilanden, aan de ene zijkant soms koeien, andere zijkant schapen en gewoon RUIM plek om te donderen!

Bij ons zijn de paden zo'n 4-4,5 meter breed. Dat is echt ruim ZAT voor twee grote mannen. Soms twijfel ik om de paden iets smaller te maken en daarmee de weitjes iets breder. Deze zomer nog eens aankijken hoeveel gras ze hebben.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Als de boer toch komt, waarom hem niet het weitje open laten zetten? Dan hoeft hij alleen een lijn te openen en daardoor heb je Whoopie juist in de avond en nacht op de wei. Is veel beter qua fructaangehalte

Je zou een zoutblok aan de andere kant kunnen plaatsen en en af toe wat te eten neerleggen op verschillende plekke, al is het bv maar een worteltje of een klein plukje hooi. Ik merk dat daardoor onze paarden toch wel vaker op zoek gaan. En dus soms wat vinden en soms niet.
    Leven is het meervoud van lef.

Bladwijzers

Forum Rechten