Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: Pijn, klophengst, allebei of toch wat anders?

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Re:Pijn, klophengst, allebei of toch wat anders?

@ Aapie, ik vind daar niks schokkends aan dat het dominantie zou kunnen zijn. Mijn paard heeft daar nou eenmaal heel veel problemen mee. Dat geeft verder niet, maar het zijn wel dingen waar je bij hem ALTIJD rekening mee moet houden.

Het wil ook niet zeggen dat je niet verder zou moeten kijken! Pijn moet je natuurlijk altijd uitsluiten!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cora
    Het wil ook niet zeggen dat je niet verder zou moeten kijken! Pijn moet je natuurlijk altijd uitsluiten!
    Ok, daar ging het mij om.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik heb bij Floris ook wel aan een friendly-issue gedacht. Maar hij kan alles op zijn rug hebben: zeil, bal, van achter bokje springen via de trampo, maar gewoon op zijn rug zitten niet. ????? Bewegen was dan natuurlijk NOG een stap verder.

Blijf zoeken, je komt er vast uit!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou het gedrag ook niet direct zien als hengstengedrag, het lijkt mij meer een manier om zijn ongenoegen te uiten. Ik vindt zijn reactie op de singelplaats bv vrij mild de oren blijven wel naar voren maar hij wil wel iets duidelijk maken, een reactie op die plaats kan iets zeggen over maagproblemen maar nogmaals als Whoopie daar last van heeft reageerd ze echt nijdig dat zie ik hem niet doen. Ik heb het idee dat er wel iets aan de hand is met zijn rug maar dat kunnen ook darmproblemen zijn (zie ik bij mijn paard nml). dat hij dan minder reageerd met zadel is logisch omdat de druk dan beter verdeelt wordt. Ik vindt het wel duidelijk dat hij je iets wil vertellen voor mijn gevoel.

Ik zou er een reading aan besteden en kijken wat hij zelf aangeeft,dat kan veel duidelijkheid geven is mijn ervaring.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik lees nu net pas je bericht in je dagboek over die sessie. ZEER herkenbaar!

Toch zou ik voorzichtig zijn met "gewoon doorgaan". Dat heb ik ook een paar keer gedacht, maar hij wil je wel iets heel erg duidelijk maken. Ik wilde dat natuurlijk ook niet zomaar accepteren en "toegeven", maar ik heb een aantal keer staan wankelen: "Gaan we weer vóór- of achterover". Dat wordt gevaarlijk, en ik denk ook niet dat je DAAR de oplossing moet zoeken.

Ik denk dat ( ALS het geen pijn is!!!) je meer moet denken aan friendly,friendly,frienly en in kleine stapjes je leiderschap en vertrouwen moet "winnen" en een ok krijgen. Langzaam opbouwen.

Rijden met of zonder zadel kan wel degelijk veel uitmaken. Dat hoeft niet per se pijn te betekenen en hoeft ook geen dominantie te zijn. Bij Pias was zonder zadel rijden in het begin ook heel lastig. Pas na een tijdje begreep ik dat het voor hem te maken had met onzekerheid! Hij moest gewoon wennen aan mij zo direct op zijn rug voelen. Deels denk ik omdat hij destijds niet veel vet en spieren op zijn rug had. Daardoor was hij mogelijk gevoeliger, maar ook eerder uit balans. In het begin kon ik alleen stappen, later kleine stukjes draven en nu af en toe een stukje galopperen. Jair is nog jong en nog niet in balans. Misschien heeft zijn reactie ook daarmee te maken?

Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Beyond (hengst) is nog niet echt ingereden, maar als Stuart mij een voetje geeft zodat ik even op zijn rug kan zitten tijdens het poetsen of zo, moet hij ook altijd even hinniken. Dat heb ik in het verleden bij andere paarden niet eerder gehad. Verder reageert hij niet, het is alleen maar als ik er net op zit, verder blijft hij heel ontspannen. Ik weet niet waarom hij het doet, maar het klinkt wel vriendelijk . Ok, je hebt niet zoveel aan deze post, want verder zit er weinig herkenbaars in
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Wel bijzonder dat meerdere mensen dat (hebben) ervaren, dat zonder zadel rijden een andere reactie geeft dan met zadel. Ik heb daar nooit zo over nagedacht. Vroeger sprong ik gewoon op elk paard zonder zadel, dat maakte nooit verschil. Wel interessant trouwens

Cora, dat verslag was ook voor de sessie van dit topic. Toen dacht ik nog dat het puur met dominantie te maken had, maar na het verschil met en zonder zadel ging ik twijfelen. Ik twijfel nog steeds tussen een paar dingen, nogmaals proberen met en zonder zadel, een reading of chiro. Naar de kliniek zie ik nog steeds niet zo heel erg zitten, ook omdat hij tijdens het grondwerk niks aangeeft en hij met rijden vaker niks heeft aangegeven, dan wel en die 'wel' keren waren allemaal zonder zadel volgens mij. Het kan best goed zijn dat hij daar door de medische molen wordt gehaald en er niks uitkomt, behalve een lege portemonnee voor mij
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat ik zie: het lijkt me voor het paard ook vrij verwarrend dat er iemand in het midden staat te "hannessen" met het touw (niet aanvallend bedoeld, maar gewoon kijkend naar hoe dat gaat), op een voor mij wat vreemde positie t.o.v het paard en (m.i. te) snel mee-ingrijpend. Stapt over het touw, zwaait met haar arm om het resteind touw om het op de goede plek te krijgen, geeft een leidende hand maar staat er dan m.i. te veel vóór. Dan ben jij dus ook nog op zijn rug bezig met je aanwijzingen en je hulp op de grond. Dat geeft druk. Dat lijkt voor mij de reden voor zijn stakerigheid. Teveel gedoe.
    Sommige paarden hebben heel lekkere kriebelplekken. Dat kan er totaal los van staan.
    Wat betreft verschil in optuiging: ik merk met mijn paard dat hij zeker anders loopt als ik op zijn blote rug zit, of met bbp of met zadel. Niet zo vreemd toch? Die lekkere zitbeelknobbels op z'n blote rug, of de demping van een fijne pad, maar waarbij je benen vaak wat meer naar buiten gedraaid zijn en je kuit er automatisch vaker tegenaan zit, of een zadel waarbij je been door de beugel wat meer naar binnen is gedraaid en je kuiten ervan áf zijn (bij mij dan iig).

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Mijn internet is slecht, het filmpje hapert heel erg, dus ik kan het niet helemaal goed vloeiend zien.

Ik denk dat het nooit kwaad kan om de rug even te checken (als in chiro). Naar de kliniek kan ook, maar bij rugproblemen zullen ze daar vooral foto's maken. Als hij verder niet kreupel is, goed loopt aan de longe, met zadel geen problemen geeft en happy is, zou dat niet mijn eerste keus zijn.
    Hij is nog jong, hij heeft nog niet (vaak?) een ruiter op zijn rug gehad zonder zadel. Ik vind het niet heel raar dat hij daar gek op reageert. Ik denk dat je het zonder zadel rijden moet gaan aanpakken alsof je voor het eerst op zijn rug zit. Voor hem is het blijkbaar een volledig andere ervaring dan met zadel.
    Het rare gedrag als hinniken, piemel eruit etc zou ik even aankijken. Onzekerheid kan zorgen voor oversprong gedrag. Ik denk dat duidelijkheid heel belangrijk is. Ook al doet hij gekke dingen, gewoon doorgaan, even een klein dingetje vragen (disengagen, voorhand etc), belonen en dan bijv. afstappen. Daarna weer opstappen en hetzelfde herhalen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Dank voor jullie aanvullingen!

Omdat ik toch nog even wilde kijken waar nu 'precies' (relatief) de oorzaak is, gooide ik er bbp op met een dikke pad eronder. We deden wat voorbereiding en ik sprong erop. We reden een 8, stopten een paar keer en er was totaal niks aan de hand. Hij brieste zelfs twee keer, geen gekke dingen. Hmm.. proef op de som nemen en bbp eraf. Zonder bbp had ik meteen reactie, de eerste seconde al. Daar zit het 'probleem' dus, maar nu weet ik nog niet of het mentaal of fysiek is. Ik denk dat ik er verstandig aan doe om het fysieke uit te sluiten voordat we hiermee verder gaan

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Fysiek uitsluiten is altijd goed! Maar eh... mijn dames reageren beiden anders als ik op hun blote rug plaatsneem (Kate steigert en Annabel wordt narrig), ook met BBP krijg ik reactie (minder heftig, maar er is reactie). Ik heb geen "bekleding" op mijn billen, ofwel... ik voel hun ruggengraat tegen mijn stuit én zij voelen mijn zitbeenknobbels dus waarschijnlijk net zo erg als ik hun ruggengraat. Kan niet prettig zijn die puntbelasting, vandaar dat ik het logisch vind dat zij er iets van vinden en er dus ook niets mee doe in de zin van "mentaal oplossen". Het probleem zit immers in mijn kont, daar kunnen zij niets aan doen, dat kan ik mentaal voor hen niet oplossen en dus rij ik met zadel of met een pad plus inlages onder de BBP.

Ik vermoed dat jouw paard hetzelfde vindt van jouw kont op zijn rug met geen of te dunne laag ertussen. Dat betekent niet dat er een mentaal probleem valt op te lossen bij hem, hooguit voor jezelf omdat je afscheid kan nemen van het rijden op een blote rug .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Nikki, op de playday had je toen een BBP?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Fysiek uitsluiten is altijd goed! Maar eh... mijn dames reageren beiden anders als ik op hun blote rug plaatsneem (Kate steigert en Annabel wordt narrig), ook met BBP krijg ik reactie (minder heftig, maar er is reactie). Ik heb geen "bekleding" op mijn billen, ofwel... ik voel hun ruggengraat tegen mijn stuit én zij voelen mijn zitbeenknobbels dus waarschijnlijk net zo erg als ik hun ruggengraat. Kan niet prettig zijn die puntbelasting, vandaar dat ik het logisch vind dat zij er iets van vinden en er dus ook niets mee doe in de zin van "mentaal oplossen". Het probleem zit immers in mijn kont, daar kunnen zij niets aan doen, dat kan ik mentaal voor hen niet oplossen en dus rij ik met zadel of met een pad plus inlages onder de BBP.

Ik vermoed dat jouw paard hetzelfde vindt van jouw kont op zijn rug met geen of te dunne laag ertussen. Dat betekent niet dat er een mentaal probleem valt op te lossen bij hem, hooguit voor jezelf omdat je afscheid kan nemen van het rijden op een blote rug .
    Dit heb ik dus precies met Pias! Ik rij nooit meer zonder bbp, hooguit een rondje en alleen als hij wat dikker in zijn vet en spieren zit. Anders is het voor hem gewoon niet fijn.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Ik heb echt nooit geweten dat dat zo'n verschil kon maken, terwijl het eigenlijk best logisch is Ik voel bij Jairoh zijn ruggengraat ook heel erg, vooral omdat hij nog zo iel is en weinig bespiering heeft in zijn rug.

Marit, ja, toen had hij wel een bbp op. Ik denk alleen dat hij daar toch stiekem heel veel spanning had opgebouwd en het daarom geen goed idee vond dat ik erop ging. Jairoh kan heel ontspannen ogen, maar toch heel gespannen zijn. Dat heb ik denk ik over het hoofd gezien..

Bladwijzers

Forum Rechten