Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Gewicht bepalen voor wormkuur

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Gewicht bepalen voor wormkuur

Normaal neem ik voor Lisenka een wormkuur voor 700 kg. Op advies na de wormtelling moet ze Equest tegen bloedwormen, Deze spuit gaat tot 575 kg. Nu wil ik weten hoeveel ik van de tweede kuur ik haar moet geven. Daarvoor heb ik haar maat genomen Borstomvang en Lengte. Blijkbaar heb ik het niet goed gedaan, want nu komt uit de formule 740 kg.
    Ik denk dat ik de fout is dat ik het meetlint niet strak had. Stel dat het 4 cm scheelt, dan kom ik nog op 713 kg.
    Hoe bepalen jullie het gewicht?

Formule
    Borstomvang: Meet de omtrek van het paard vlak achter de voorbenen. Houdt daarbij het meetlint strak en wacht tot uw paard uitgeademd heeft.

Lichaamslengte: Meet de lengte vanaf het borstbeen tot zitbeenknobbel.

Gewicht [kg] = (borstomvang in cm)2 x (lichaamslengte in cm)/ 11.900

Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Gewicht bepalen voor wormkuur

Deze formulie werkt alleen voor het gemiddelde warmbloedpaard.
    Ik gebruik voor mijn IJslanders zo'n meetlint waarop de gewichten staan aangegeven, maar ook die zijn niet erg nauwkeurig. Ik heb beide paarden echter een keer op de weegschaal gehad dus nu weet ik hoeveel mijn meetlint afwijkt, en kan ik a.d.h.v. het lint toch aardig schatten wat ze wegen.

Als je denkt dat Lisenka 700 kilo weegt en uit je formule komt nu 740, dan klopt dat dus wel. De formule is ook voor warmbloedpaarden niet 100% nauwkeurig.
    Maar is Lisenka zo groot dan, dat ze aan de 700 kilo komt?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb ze eens allebei op de mobiele paardenweegschaal gehad. Danny kwam aardig overeen met wat het meetlint aangaf (467 kg), Beyond helemaal niet . Hij is een stuk groter dan Danny was, ook nog eens een hengst met wat meer spieren en zwaardere hals, en volgens het meetlint zou hij ruim 520 kg moeten wegen - in werkelijkheid woog hij 460 kg, minder nog dan Danny dus! Nu vond ik ze toch best zwaar voor hun schofthoogte en bouw, ze zijn toch een stuk kleiner en ranker dan warmbloed(rij)paarden, dus een rijpaard zal al snel fors boven de 600 kg zitten denk ik.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    May 2005

Lisenka is 1,71 en erg lang gebouwd. Maar 700 kg is ze echt niet, eerder rond de 650 kg.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik had zelf het idee dat die methode aardig klopte , voor Whoopie beter dan een meetlint, ik kan niet inschatten hoeveel zo,n groot paard weegt, het blijft lastig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

G
    Heel veel mensen onderschatten hetvgewicht van hun paard. Ik ook, in december is Moon gewogen en bleek maar liefst 60 kg zwaarder dan ik dacht. 700 kg voor een paard van 1.71 lijkt me helemaal niet zo vreemd, al hangt het erg af van de bouw.

Verder geef je niet snel teveel ontwormingsmiddel, terwijl te weinig heel erg schadelijk kan zijn ivm met resistentieopbouw en de kans dat de wormen weer terug komen. Ik zou veiligheidshalve daarom altijd uitgaan van de hoogste schatting.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Palou woog 3 jaar geleden 583 kg, toen was ze goed in conditie qua bespieding (net geen 1.80 en slank postuur). Dat was op officiële paardenweegschaal bij een wedstrijd. Zoys woog 560 toen ze op z'n dikst was die hebben we gewogen op de aardappelkistenweegschaal.
    Nergens een weegbrug op wandelafstand? Dan heb je een objectief uitgangspunt.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik zou inderdaad eerder wat teveel geven.
    Ik zat ook eens moeilijk te doen met rekenen toen Takoda nog wat jonger was. Dierenarts zei dat tenzij ik een shetlander ofzo had die dat restje van de spuit nog kon gebruiken, kon ik hem beter de hele spuit geven ook al kwam hij niet aan dat gewicht.
    Dus ik zou ook ruim haar gewicht nemen en daarvoor doseren!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Zeker wat overdoseren. Mijn pony's krijgen standaard voor 600 kilo pasta per pony. Dat gaat mijn pony van 1.40m. echt niet halen, eerder 400-450kg. Evenals haar zoon, die zelfs nog wat lichter is. De Haflinger zal wel tegen de 500/550 kilo zitten.

Ik heb twee meetlinten en beiden gaven wat anders aan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik kijk altijd of een wormekuur ook geschikt is voor drachtige merries (en dus minder giftig) en dan overdoseer ik ook altijd. First zal zo rond de 400kg wegen, maar hij krijgt altijd een hele wormekuur voor 600kg. Mits er dus uit het mestonderzoek komt dat hij er 1 nodig heeft.

Aangemeld
    May 2005

Ik heb een extra kuur gekocht. Deze wil ik over drie paarden verdelen. Allemaal meer dan 575 kg. De achterliggende gedachte was hoe moeten we deze verdelen, in welke verhouding. Omdat Lisenka een hoge uitslag voor bloedwormen heeft, krijgt zij de helft, Hilbert met een beetje bloedwormen een kwart en paard drie ook een kwart. Dan moet het wel goedkomen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yulia
    Ik heb een extra kuur gekocht. Deze wil ik over drie paarden verdelen. Allemaal meer dan 575 kg. De achterliggende gedachte was hoe moeten we deze verdelen, in welke verhouding. Omdat Lisenka een hoge uitslag voor bloedwormen heeft, krijgt zij de helft, Hilbert met een beetje bloedwormen een kwart en paard drie ook een kwart. Dan moet het wel goedkomen.
    Je geeft een kuur toch niet op basis van hoeveel wormen hij heeft, maar op basis van het gewicht van het paard (en dan de wormkuur kiezen die werkzaam is tegen het soort wormen dat je paard heeft natuurlijk)?
    Of begrijp ik je nu verkeerd...?

Aangemeld
    May 2005

Nee hoor, je begrijpt het niet verkeerd. In het mestonderzoek bleek dat er eitjes van Strongylus ( bloedwormen) inzaten. Het Woud adviseerde Equest dat ook tegen larven werkt. Lisenka is het grootst en krijgt dus het meest van de extra spuit.
    Omdat Lisenka de hoogste besmetting heeft, wil ik er absoluut zeker van zijn, dat ik niet onderdoseer. Ik weet niet of dat wetenschappelijk relevant is, maar wel voor mijn wormenangst

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Onderdoseren is altijd slecht. Je kunt beter niet ontwormen dan onderdoseren.
    Mits je geen mini hebt mag je behoorlijk overdoseren 3-7x voordat het kwaad kan. Dus zeker voldoende geven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yulia
    Nee hoor, je begrijpt het niet verkeerd. In het mestonderzoek bleek dat er eitjes van Strongylus ( bloedwormen) inzaten. Het Woud adviseerde Equest dat ook tegen larven werkt. Lisenka is het grootst en krijgt dus het meest van de extra spuit.
    Omdat Lisenka de hoogste besmetting heeft, wil ik er absoluut zeker van zijn, dat ik niet onderdoseer. Ik weet niet of dat wetenschappelijk relevant is, maar wel voor mijn wormenangst
    Oké dan begreep ik je dus goed. Maar voor de andere paarden is het net zo belangrijk dat je niet onderdoseert.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten