ik heb misschien een wat lastige vraag.
Ik vraag me af hoe je hengsten zo goed mogelijk kan houden.Ik weet dat er mensen zijn die hun hengst bij een paar merrie's zetten die gedekt mogen worden en dit hun eigen kudde is, vaak blijft merrie met veulen er ook gewoon tussen staan.
Maar dan vraag ik me af hoe je dat doet als je meerdere hengsten hebt en dus meedere kuddes, hoe houd je deze netjes uit elkaar etc.
Dan de andere kant is als je niet altijd je merrie drachtig wilt hebben en ze dus niet in kuddeverband bij een hengst zet hoe je dan hengsten zo diervriendelijk mogelijk kunt houden. Contstant in een stal vind ik zelf not done. Ik heb ze liever zo veel als kan buiten, en t liefst gewoon samen (de hengsten) Als t dan al niet 24/7 weidehang is op zn minst een ruime loopstal/groepsstal binnen voor de momenten dat ze niet op de wei staan. Maar kan dat wel met hengsten? ik weet dat veel ook een opvoedkwestie is maar we gaan er even vanuit dat de keurig zijn opgevoed.
ook als je zelf alleen hengsten houd kan je buurman altijd merrie's hebben.
T gaat er overgins niet om dat ik nu hengsten heb of wil, maar ik ben gewoon nieuwsgierig omdat er naar mijn weten ook niet echt boeken zijn over hengsten houden etc. En aangezien je ze dus niet zo snel op een normale stalling hebt staan (al heb ik ze wel eens gezien) kom ik er zelf ook niet achter uit praktijkervaring.
Wellicht heeft iemand hier wel meer ervaring erin en zou me dat kunnen vertellen
kortom, wat zijn de optie's om meerdere hengsten te houden als je OF ook merrie's hebt of als er merries in de buurt zijn (we gaan er ff vanuit dat er dus ivm dekken enzo geen ruinen zijn die deel uitmaken van de kudden) Want wat moet een hengstenhouder of fokker nu met een ruin![]()
Bladwijzers