Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: composteren paardenmest

composteren paardenmest

Ik ben van plan om onze paardenmest te gaan composteren en dan later uitwerken op de track. Wie van jullie doet dit ook en hoe doen jullie dit? Er zijn op internet diverse werkvormen te vinden, maar uiteraard wil ik de minst omslachtigste.
    Ik ben benieuwd.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:composteren paardenmest

Ik doe dat. Wat wil je weten?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik doe het ongeveer zoals BioRon het uitlegt, volgens mij is dat ook de minst omslachtige manier omdat je de boel dan niet hoeft te keren.
    Ik werk de compost alleen niet uit op m'n track, daar wil ik juist zo min mogelijk gras hebben! Ik verspreid het over de wei.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Hoe doe jij het?
    En wat is je ervaring om het op die manier te doen.

Ik heb nu 4 hopen liggen, waarvan het gros mest. Ik kan mij voorstellen dat ik die open moet trekken en daar nog wat tussen moet gooien om het goed aan het composteren te krijgen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik doe het ongeveer zoals BioRon het uitlegt, volgens mij is dat ook de minst omslachtige manier omdat je de boel dan niet hoeft te keren.
    Ik werk de compost alleen niet uit op m'n track, daar wil ik juist zo min mogelijk gras hebben! Ik verspreid het over de wei.
    Als je het op bovenstaande manier doet, heb je dan inderdaad in een 2 maanden mooi gecomposteerde mest? Dek jij hem dan ook af?

Ik weet niet of vroeger met andere mest bemest hebt, maar merk je verschil?

Ik hoor op verschillende plaatsen dat je met deze compost meer de bodem verbeterd maar dat het gras er niet echt van gaat groeien.

Daarom ben ik zo beneiuwd hoe jullie de hoop opbouwen en wat de ervaringen zijn.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee dat is niet in 2 maanden al klaar, dat duurt wel 3/4 jaar en in de winter gebeurt er niet zoveel.
    Om de hoop sneller klaar te hebben zul je hem moeten omzetten (én zorgen dat hij warm genoeg wordt), maar dat is me teveel werk. Ik wacht wel.
    Afdekken doe ik niet, maar met het opzetten van hoop zorg ik al wel dat de mest direct gemengd wordt met gras/tuinafval/hooi/stro. Er ligt een hoop oud hooi naast de mesthoop dus daarvan kan ik af en toe een laagje over de mesthoop doen. Zo krijg je een lasagna-idee: laagje van dit, laagje van dat.

Ik zit hier pas een jaar dus van het effect kan ik nog niet zo heel veel zeggen; ik heb nog maar één keer op een klein stukje wei wat compost opgebracht en daar leek het gras wel sneller te groeien. Dat is ook ook wel de bedoeling, alhoewel het resultaat niet zo spectaculair zal zijn als bij bemesten met kunstmest. Maar dat wil ik ook niet.

Alleen mest composteert ook wel, maar dat duurt volgens mij langer en je krijgt een wat minder gevarieerde compost.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door yvonne1303
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Hoe doe jij het?
    En wat is je ervaring om het op die manier te doen.

Ik heb nu 4 hopen liggen, waarvan het gros mest. Ik kan mij voorstellen dat ik die open moet trekken en daar nog wat tussen moet gooien om het goed aan het composteren te krijgen.
    Sorry, als je nu even zoekt, dan vindt je ook je info. Ik heb hier al regelmatig zitten uitleggen hoe ik het doe. Geen zin om alles weer opnieuw te typen.

Alleen mest verteerd ong. in 2 jaar. Ik zou je hopen helemaal opnieuw opbouwen. De bovenste berg eraf scheppen, en dan gaan bouwen. Takken, gft, tuinafval, weet ik veel waar je aan kunt komen, dat moet ertussen. Je onderkant moet ook in orde zijn. De beestjes die het voor je verteren, wonen in de onderste laag.Daar moet je dus zuinig op zijn en lief voor ze zijn. VEEL takken als 1e laag. Ik zorg voor veel lucht in de hopen, heb ook een beluchter laten maken. Dat voorkomt dat je de hoop moet keren.
    Ik tuinier ook op de hopen, dat is echt leuk! Verder raad ik je aan zoveel mogelijk te lezen, er zijn verschillende sites /boeken met allemaal weer verschillende ideeën erover.

Bladwijzers

Forum Rechten