Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: hoeveel graszaad inzaaien

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

hoeveel graszaad inzaaien

Ik heb een stuk nu nog kaal land van 2 ha dat ik straks wil laten inzaaien met een paardenmengsel.
    Nu heb ik gemaild met Ten Have Seeds, en zij raden mij aan 90 kg per ha te gebruiken. Dat leek mij behoorlijk veel, ik lees ook over 50 kg per ha. Wat is gangbaar en werkt dat altijd? Of is het afhankelijk van de manier van inzaaien of het weer?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re:hoeveel graszaad inzaaien

Het ligt eraan wat voor opbrengst je wil. Ik heb vorig voorjaar ingezaaid en 5 weken later de paarden erop gezet en einde zomer had ik nog steeds hard groeiend gras, maar wel hier en daar een minder volle plek (neit dramatisch maar toch). Voor ons maakt dat niet uit omdat we het gras maar gedeeltelijk als voer hebben en ook voor de ontspanning van de paarden.

Ga er maar vanuit als je handmatig inzaait dat je meer nodig hebt dan de advieshoeveelheid. Ik heb 1,5x zoveel gebruikt, had een speciaal machientje om gelijkmatig handmatig te zaaien en had maar net genoeg om alles fatsoenlijk te bedekken.
    Ik zie nu al dat mijn grasmat dit jaar voller op gaat komen dan daarvoor, maar heb het gras ook wel in het zaad laten komen van de zomer een keer zodat het zichzelf bijzaait.

En tip; beter teveel graszaad bij de hand als te weinig want het is heel frustrerend om op tweederde te meoten stoppen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Op het land heeft de afgelopen jaren steeds 2 x achtereen mais gestaan, en dan een jaar aardappelen. Afgelopen jaar aardappelen. Deze zijn er grotendeels uitgehaald (een paar stroken waren te nat, daar zitten nog aardappelen in). Verder weet ik eigenlijk niets over de kwaliteit van de bodem. Bedoel je daar eigenschappen mee die uit bodemonderzoek naar voren komen? Dat is dus niet gedaan.
    We gaan alles laten doen door een loonwerker/boer; ploegen, egaliseren, inzaaien. Het is de bedoeling dat ergens tussendoor ook de paardenmestbult erop uitgereden gaat worden.
    Ik hoef niet perse een grote opbrengst; we hebben sobere pony's staan, en wil ze er dit jaar nog op hebben. Na 5 weken lijkt me erg vroeg, ik wilde wel eerst een keer met de maaier erover heen. Ik ga er ook wel vanuit dat de grasmat zich in de loop van de jaren zal beteren. 's Winters gaan de paarden er niet op, en ik ga het wel in stukken verdelen voor rust tussendoor.
    Het mengsel wat ik wrs wil laten inzaaien bestaat uit meerdere fructaanarme grassoorten.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marion
    Op het land heeft de afgelopen jaren steeds 2 x achtereen mais gestaan, en dan een jaar aardappelen. Afgelopen jaar aardappelen. Deze zijn er grotendeels uitgehaald (een paar stroken waren te nat, daar zitten nog aardappelen in). Verder weet ik eigenlijk niets over de kwaliteit van de bodem. Bedoel je daar eigenschappen mee die uit bodemonderzoek naar voren komen? Dat is dus niet gedaan.
    We gaan alles laten doen door een loonwerker/boer; ploegen, egaliseren, inzaaien. Het is de bedoeling dat ergens tussendoor ook de paardenmestbult erop uitgereden gaat worden.
    Ik hoef niet perse een grote opbrengst; we hebben sobere pony's staan, en wil ze er dit jaar nog op hebben. Na 5 weken lijkt me erg vroeg, ik wilde wel eerst een keer met de maaier erover heen. Ik ga er ook wel vanuit dat de grasmat zich in de loop van de jaren zal beteren. 's Winters gaan de paarden er niet op, en ik ga het wel in stukken verdelen voor rust tussendoor.
    Het mengsel wat ik wrs wil laten inzaaien bestaat uit meerdere fructaanarme grassoorten.
    Tja, ik had ook langer willen wachten, maar het gras stond na vijf weken in het zaad en heb toen stukje voor stukje de paarden een paar uur laten grazen en voor ik bij het inde van mijn wei was was ik ruim 2,5 maand na hetzaaien verder, maar de voorkant waar ze gegraasd hebben is beter dan de achterkant... Het heeft dus neit veel verschil gemaakt..

probeer de piepers er toch nog uit te krijgen. Het loof is niet zo goed voor de paarden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Na 5 weken al in het zaad! Ik had niet gedacht dat het zo hard zou kunnen gaan. Nou ja, we gaan zien wanneer ze er op kunnen. laat ik dan hopen op droog weer zodat het wel een keer gemaaid kan worden na inzaaien.
    Inger: het loof is toentertijd doodgespoten, en er wordt nog geploegd.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Nog niet alles stond toen in het zaad hoor. Ik ben toen begonnen met stukje oor stukje weide en halverwege de wei toen stond alles in het zaad. Daarna heb ik het dus einde van de zomer weer door laten groeien.

Bladwijzers

Forum Rechten