Lastig om een goeie titel voor dit topic te bedenken. Moon is een echte LB-i. Maakt zich niet snel ergens druk over, is door veel buitenrijden, trektochten, wandelen, workshops en Equidayen ook aardig wat gewend aan drukte, verkeer, wisselende omstandigheden. Prima dus. Maar er is een bepaalde situatie waarin hij veel sneller schrikt en soms ook even een tijdje RB blijft waar ik niet goed vat op krijg. De afgelopen twee dagen heb ik een klein wandeIingetje met hem gemaakt en juist bij de rustig gelegen Mariahoeve loop ik er weer tegenaan.
Juist als het heel rustig is, en dan bedoel ik zo rustig dat je geen wandelaar of fietser ziet, op zijn hoogst wat auto's in de verte, dan kan die ene fietser of wandelaar voor een schrikreactie zorgen.
Eergisteren wandelden we langs de zandweg met ernaast een fietspad langs de weides. Er kwam een fietser achterop. Ik had Moon schouder voor gevraagd en mogelijk omdat hij daar heel geconcentreerd mee bezig was heeft hij hem niet horen aankomen. Hij schrok in ieder geval behoorllijk. De schrik is wel snel weer over, binnen een paar tellen is hij weer even relaxed als ervoor. Gisteren liet ik hem langs dat pad bij een zijpad even grazen. Er kwam een fietser aan. Die had hij wel gezien en was hij ok mee, maar toen besloot de fietser door de bomen heen af te slaan een parallel pad in en Moon schrok weer.
Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat we over een totaal verlaten heide reden. Aan de overkant stond een ijscokarretje (zal niet veel omzet gehad hebben die dag) en toen vond Moon van een km afstand de wapperende vlag eng.
Aan de andere kant, ik kan opstappen op een grasveldje naast één van de drukste kruizingen van het dorp, niets aan de hand. Spoorwegovergangen met bergen fietsers en ijscokraampje met wapperende vlaggen daar loopt ie met hanglip tussendoor.
Iemand suggesties om Moon meer confident te maken in situaties waarbij het totaal rustig is en er op grote afstand iets beweegt? Ik wil nu proberen geregeld te wandelen met hem op dat pad bij stal en comfort zones te maken door hem te laten grazen maar ik heb een beetje twijfels of deze aanpak gaat werken. Iemand nog andere ideeen?
Bladwijzers