Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

  1. #1
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Zoals veel van jullie weten heeft Moon een serieus probleem gehad met een scheur in zijn hoef die er al 11 jaar zit als gevolg van een litteken op de kroonrand. De beschadiging van de kroonrand zit te diep om te kunnen verwijderen, de scheur is dus permanent. In de scheur was een ontsteking gekomen waardoor hij tot het leven ingescheurd was. Het hele verhaal, met foto's staat hier:
    http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=33456.0

    Zijn er meer mensen met ervaringen met dergelijke permanente scheuren van bovenaf? Wat zijn je ervaringen met hoefsmeden en bekappers? Hou je er rekening mee met wat je met je paard doet? Ooit dergelijke problemen gehad als Moon nu heeft?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #2
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Ik heb ooit een pony gehad die het had, maar in die tijd werden alle paarden gewoon nog een beetje bekapt hoe het uit kwam en werd er weinig aandacht aan besteed. Hij heeft er tot 25 jaar zonder problemen mee gelopen.

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Whoopie heeft ook een scheurtje in haar hoefwand l-achter, ik ken haar niet anders, nu is l-achter wel haar minder goede been maar dat komt ergens anders door. Ik heb er nooit speciaal aandacht aan hoeven besteden. Ik moet zeggen dat ik er door jouw verhaal wel wat anders naar ben gaan kijken en ik wil het wel nog eens goed na laten kijken. Ik heb wel het idee dat het recent wat erger is geworden, ik zal eens een foto maken ter vergelijking want ik zie net op een oude foto dat je het bijna niet ziet. Hoe was dat bij Moon?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Elske had ook foto's gevonden van een paar jaar terug, daar was de scheur ook minder breed dan net voordat hij nu zo kreupel werd. Probleem is dat het heel geleidelijk gaat, zodat je je eigenlijk niet goed realiseert dat de scheur breder wordt. Ik ben nu wel van plan regelmatig foto's te gaan maken om er goed zicht op te houden.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Mijn paard heeft ook een grote scheur midden op d'r hoef vanuit de kroonrand helemaal tot beneden. Gelukkig nooit zulke problemen mee gehad als ik in jouw topic zie (afkloppen) en de scheur is ook niet zo breed, maar wel aanzienlijk (meer zoals op de laatste foto in je topic het net boven de omgekeerde 'V' in de scheur is, maar dan van boven tot beneden). Scheur is nooit echt breder geworden. Ik heb mijn paard nu zo'n 12 jaar en ze is bijna 16.
    Elke smid/bekapper die we hebben gehad dacht het er wel uit te krijgen door bovenaan de kroonrand (net iets eronder dan) een horzontale streep te vijlen. Natuurlijk lukt dat niet dus nadat meerderen dat geprobeerd hebben, heb ik ze verboden er nog wat aan te doen, want het verzwakte de hoef alleen maar.
    Ze heeft sowieso hele slechte (voor)hoeven (groeien langzaam, gevoelig, brokkels, begin rotstraal, scheve beenstand, alles) en die hoef in het bijzonder is een echt bok/graasvoetje.
    Sinds een aantal jaar staat ze zonder ijzers. Dat gaat heel goed. IJzers waren altijd drama omdat d'r hoef zo slecht groeit en ze ze snel aftrapte waardoor alle nagelgaten heel dicht op elkaar kwamen en het één grote brokkelellende was. Maar smeden zeiden toen vaak dat ze niet zonder ijzers kon vanwege de scheur en slechte staat van d'r hoeven. Heel veel verschillende soorten ijzers/smeden/beslaan geprobeerd maar dat probleem (aftrappen voorijzers) bleef. Inmiddels ben ik heel blij dat ze geen ijzers meer heeft. D'r hoeven zijn beter dan ooit. (Scheur blijft gewoon, die groeit vanuit de kroonrand.)
    Afgelopen jaar werd één keer de scheur onderaan wat breder, de bekapper dacht aan een schimmeltje dus we moesten met azijn behandelen. Ik heb hem gevraagd er met de vorm van de hoeven op te letten dat er niet te veel druk onderaan de scheur op komt en nou is de scheur onderaan weer zoals ie was.
    Tja, wat kan ik erover zeggen, ze leeft er al in elk geval 12 jaar (en waarschijnlijk langer) prima mee. Ik laat het zo. (Als het gewoon zo blijft gaan.) Ik hou er verder geen rekening mee o.i.d. in wat ik doe met haar. Ik sta eigenlijk weinig stil bij de scheur.
    Het enige is dat ze soms best gevoelig loopt op steentjes e.d. en dan gebruik ik hoefschoenen, maar dat staat volgens mij los van de scheur. Om die reden komt de bekapper ook al om de 4-5 weken om bij te vijlen, zodat er niet ineens veel af hoeft van de hoef, want dan loopt ze een week niet rad. ('Veel' is bij haar echt al 3 mm ofzo, hij haalt er dus echt heel weinig af, sowieso bijna alleen maar vijlen. Ze reageert daar gewoon heel snel op, vooral in de winter op bevroren grond zoals nu.) Dan blijft de hoef ook mooi glad/rond en zonder brokkels/scheurtjes.

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Ik keek even voor je op de site van van Nassau, goede smeden met een uitgebreide website:
    http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/...ndscheuren.htm

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Die heb ik ook uitgebreid bekeken. De behandeling die ze hier bespreken, weghalen tot de kiemlaag, is bij Moon ook gebeurd maar zonder succes. Of het ook goed is gebeurd kan ik echt niet beoordelen natuurlijk.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    De scheur is er nog steeds, wat balen zeg.
    Je kan overwegen om foto's naar hen op te sturen en te vragen wat hun opinie is?

  9. #9
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Daar ga ik eens over overleggen met mijn smid, die is wel eens met een ander paard van iemand bij ons op stal naar van Nassau geweest. Ik denk dat hij wel kan beoordelen of het zin heeft of niet. Op de foto's zie je namelijk niet goed hoe diep de scheur is, maar hij kan misschien nog wel wat extra info geven dan. Bedankt voor 't meedenken!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  10. #10
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    36
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Na het verhaal van Dineke valt mij de scheur in Maggie's achterhoef de laatste tijd ook steeds meer op.
    De hoefsmid heeft er volgens mij weleens een keer wat over gezegd, maar hij zei dat het niet veel kwaad kon..
    Naar mijn idee heeft Maggie verder erg sterke hoeven en brokkelen doen ze ook niet. Ik ben dus benieuwd of de scheur eruit gaat groeien. Kan me niet echt herinneren hoelang ze die al heeft.

    Linksachter (buitenkant):



    Rechtsachter valt mee, maar zit ook een klein scheurtje (binnenzijde):



  11. #11
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    31
    Berichten
    1.591

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Hier werd ik me ook opeens bewuster van de scheuren in Finally zijn hoeven. Enkel in zijn zwarte hoef heeft hij geen scheur.

    voorbeeld: linkerachterhoef (deze is er het slechtst aan toe).
    De linkerkant is voor het bekappen, de rechterkant na. Dit is de eerste keer dat hij door Karen bekapt werd. De hoefsmid die normaal komt, had niet echt een antwoord op de scheuren en de hoeven gingen er helemaal niet beter uitzien.



    Ik ga dit topic volgen
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  12. #12
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    In iddels zijn we weer een stukje verder. Moon heeft ook een paar scheuren in andere hoeven, maar die komen vanonder af en zijn veel minder diep. Mijn smid kijkt goed hoe diep ze zijn en haalt de druk van de scheur.
    De hoef met de grote scheur heeft hij binnendoor gezet, dwz dat hij de hoef aan de binnenkant iets lager heeft gemaakt. Daardoor staat hij daar iets meer op de binnenkant en ontlast het de buitenkant waar de scheur zit.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  13. #13
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    36
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Hanne: dat is ook een beste scheur zeg..

    Wat doen jullie verder eigenlijk of hebben jullie geprobeerd met scheuren in de hoeven? Qua voeding of middeltjes erop smeren?

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Hanne dat is idd een flinke sheur. Geeft de hoefbekapper advies, en hoe vaak laat je bekappen. Op de eerste foto zie je wel dat de hoef veel te lang is waardoor er erg veel druk op de kwartieren komt, ik zou bij dit soort hoeven of de hoefbekapper zeer regelmatig laten komen of zelf de hoeven kort houden.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ervaringen met permanente scheuren uit de kroonrand?

    Qua voeding doe ik eigenlijk niets. Wat van belang is bij Moon is dat de hoeven niet teveel uitdrogen. Dat doen ze bij droogte in de zomer of juist in de winter bij vorst. Beste middel daartegen is zorgen dat het een beetje sompig is rond de wterbak, alleen bij vorst helpt dat niets natuurlijk. Gelukkig loopt op de Mariahoeve de bak regelmatig over, want daar heb ik nu natuurlijk weinig invloed op.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •