Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 44 van de 44

Topic: Goed biologisch voer ?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Goed biologisch voer ?

Sorry ik was niet helemaal duidelijk geloof ik, was moe toen ik het schreef.
    Het is jammer genoeg niet biologisch.

Dineke ik heb pas een deel van de cursus kunnen zien jammer genoeg niet zoveel energie de laatste tijd.Wat ik heb gezien vond ik zeker interessant, ben wel van plan om de rest ook te gaan kijken.
    18 % is idd nog redelijk hoog maar je geeft niet zoveel, het is dan 18% van zo,n 200 gram wat je zou geven, voor de energie kun je idd ook olie geven maar de vit brok geef ik niet voor de energie daar wil ik dan evt de luzernebrok voor geven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bij ons op stal zijn ze erg tevreden over Equifyt http://www.equifyt.be/

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Net even via voervergelijk metazoa naast pavo vital gezet. En de websites erbij gepakt want voervergelijk is niet helemaal compleet en blijkt ook niet heel accuraat. Kost wat omrekenwerk omdat je van Pavo veel minder geeft. Opmerkelijkste conclusies:

Metazoa kost 37,5 cent per portie, pavo 22 cent.

Matazoa bevat volgens eigen zeggen 18% suikers + zetmeel ( volgens voervergelijk veel minder?), pavo 11% en je voert van pavo 100 gram van ipv 200 voor metazoa.

Metazoa bevat volgens voervergelijk wel genetisch gemanipuleerde organismen en pavo niet.

Opmerkelijkste verschil in samenstelling is naast de suikers dat er aan de metazoa heel veel vitamine A is toegevoegd. Geen idee of dat zinvol is voor een paard of niet.
    In pavo zit juist weer heel veel vitamine C, waarvan ik ook niet weet of het zinvol is. Helaas staat bij de metazoa niet alle B citamines vermeld, terwijl toevoegen van vitamine B volgens de cursus weer wel belangrijk is.
    En pavo bevat veel meer biotine.

Ik hoop dat ze in week 4 en 5 wat meer ingaan op de specifieke behoeften en welke toevoeging nu juist wel zin heeft en niet.

"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

IN ieder geval kan teveel vit. a wel meer kwaad dan "teveel" vit c.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Goh Dineke goed bezig, die cursus is wel zinvol, ik ga zo weer een filmpje bestuderen.
    Ja ik dacht dat Metazoa genetisch gemanipuleerde soja bevatte, ik meen dat ergens gelezen te hebben.

Ik vindt het vit/mineralen verhaal toch heel lastig, want hoe weet je precies wat je paard nodig heeft.

Ik vindt het hoge suikerverhaal wel frapant de dame uit de winkel wist mij te vertellen dat de voedseldeskundige die dit voer heeft samengesteld juist niet teveel granen in het voer wou en ik neem aan dat daar toch de suikers vandaan komen in dit verhaal, ik ga er anders eens een mailtje aan wagen met vraag om uitleg.

Pavo kan ik jammer genoeg niet voeren, blijkt weer niet goed te zijn voor mevr.

Bedankt voor het meekijken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Het ligt er ook erg aan welke granen ze gebruiken. in sommige granen zit heel veel zetmeel=suiker en in andere veel minder.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Inmiddels ben ik er dankzij week 4 achter dat paarden zelf vitamine C aan kunnen maken, dus dat hebben ze niet echt extra nodig. Vitamine a soms wel, maar uit de cursus kan ik weer geen aanbevolen dagelijkse dosis halen. Misschien wel uit het aanbevolen boek maar dat moet ik een keer unzippen op mijn laptop, gaat niet op de ipad, en daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Als je het interessant vindt Janneke ga ik gewoon door met wetenswaardigheden melden hier?

Jammer dat ze niet tegen Pavo kan.
    Met 18% van 200 gram krijgt ze uiteindelijk toch nog vrij weinig suikers en zetmeel binnen, maar juist voor een gevoelig paard wil je natuurlijk zo min mogelijk hebben.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat was mij idd bekend dat van vit C, ik ben zelf ook weer aan de studie geweest ben tot en met week 3 gekomen, ik vindt het wel intressant. Dat aanbevolen boek dat heb ik niet gelezen kan ik ook nog aanvragen maar ben bang dat ik daar nu niet aan toe kom.
    Wetenswaardigheden zijn zeker welkom.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar waarom wil je krachtvoer geven ? Blijft ze niet goed op gewicht ? Of te weinig energie ?

Grasbrok is dat een idee ( wiesencobs b.v. ) ?
    Metazoa is al genoemd.
    Healthy herbs brokken heb je daar al naar gekeken ?
    Fibra is misschien ook nog een optie ?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Die healty brok lijkt mij spul maar niet verkrijgbaar hier in de buurt en fibia ook niet.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

maar beide zijn wel te bestellen en te versturen ......

Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    57

Vroeger kregen ze hier altijd van die " melasse - mengeling" ondertussen ben ik erachter dat dat niet zo goed is , maar mijn oude paardje ( 31) kan ik niet meer aan iets anders laten wennen , Bio-ron muesli lust ie niet en komt er bijna zo heel weer uit , dus nu krijgt ie Pavo Slobber , en een schepje van zen oude vertrouwde mengeling , en op aanraden van de leverancier Pavo -Lac ( voor drachtige merries) , hij is er al goed van bekomen, hij werd heel mager .
    Gitano , men Paso kreeg altijd de bio-ron muesli , maar ik vind die de laatste tijd niet meer zo geweldig van kwaliteit , het lijkt wel alsof ze de schuur hebben uitgeveegd en dat in de zakken hebben gestoken ... , nu geef ik hem Care for life , van Pavo , zitten geen granen in , allemaal kruiden .Het lijkt me wel goed spul .

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Vandaag even overleg gehad met de natuurkundig therapeut die Whoopie behandeld, ze heeft haar doorgemeten en momenteel heeft ze geen vit/mineralen tekorten,ze geeft aan dat ze dit bij dit soort paardjes ook weinig tegenkomt vooral niet als ze weinig arbeid hoeven te doen.
    Ze adviseerde om het voedselaanbod niet te veranderen. Wel om triasomega olie erbij te voeren zodat de mest de darm wat makkelijker verlaat(ze neigt met veel ruwvoer beetje tot verstopping).
    Het subli dieetvoer bleek er met het testen goed uit te komen, dus ik blijf dat voorlopig voeren.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Een kennis van me is bezig om pure feed naar NL te halen .
    Dat is biologisch .
    Ik voer zelf aan mijn gevoelige paard .
    Wat seniores priores ( niet biologisch ) doe daarbij een volledig supplement in poedervorm .
    En lijnzaad olie .
    Voor de rest hooi
    En ze gaat super ...
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten