Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 58

Topic: Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

  1. #1
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    37
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Hallo allemaal,

    Nadat ik in Nicky's dagboek las over haar fase 1 met 'dreigende blik', ben ik benieuwd hoe jullie dit doen;

    Op de level 1 dvd van Parelli heeft Pat het over de 'swiegermutter-look' of face. Dat weet ik niet meer precies.

    Nu merk ik zelf dat ik als ik me indenk mijn oren in mijn nek te doen, als fase 1 bij bijvoorbeeld yoyo, ik met de swiegermutter-look eigenlijk te heftig ben voor Easy(rbi). Hij reageert dan vaak wat paniekerig.
    Nu probeer ik die fase 1 met een wat speelsere attitude te doen en ik merk dat ik daar niet meer die swiegermutter-look gebruik maar dat ik daar meer met een soort gerichte energie richting hem speel(ik zie dat zelf als; 'Troetelberen straal AAN!!!') en mijn gezicht gewoon een glimlach kan blijven. Ze noemen dat ook wel 'iiiiii'm gonna get youuuuu'.

    Is het misschien zo dat je wanneer je net begint met natural horsemanship je wat meer overredingskracht moet hebben en je later die boze blik niet meer zo nodig hebt?
    Of verschilt dit per horsenality?

    Hoe doen jullie dat?


  2. #2
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Haha je schrijft weer heel beeldend Leonie, erg leuk!

    Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik doe
    Ik ga er goed op letten!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  3. #3
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Hahaha, te gek Troetelberenstraal, die houden we er in!

    Ik merk zelf dat met een echt goeie Schwiegermutterlook Casindy wel gaat, maar niet met een fijne attitude (eerder een 'oke OKE ik ga al! Stommerd..'). Als ik het speels doe, dan is haar attitude ook fijner. Een soort tikkertje spelen, zo zie ik het.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  4. #4
    Actief Forumlid maureentje's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2011
    Locatie
    Barneveld
    Leeftijd
    29
    Berichten
    257

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Ik merk wel als je dreigend kijkt bij een rightbrainer dat die sneller paniekerig reageerd ja! Bij een Leftbrainer heb ik meer het gevoel dat je soms wat meer overredingskracht nodig hebt
    If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

  5. #5
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Dat "ik ga je pakken!" werkt bij ons ook beter. Dat maakt het een spelletje, dan wil Bowen wel gaan en Athena met een vriendelijk gezicht gaan. Doe ik het met een "boos" gezicht dan krijg ik veel minder reactie van Bowen(he ben je geirriteerd, dan doe ik er nog een schepje bovenop!) en Athena is dan beledigt, loopt dan met zo'n "nou ja!" hoofd
    Het op een vrolijkere manier doen geeft veel meer connectie, het maakt het niet alleen leuker en eerlijker voor de paarden, maar ook voor mij. Het is voor mij ook makkelijker om dan de juiste energie te pakken.


    De "swiegermutter-look" werkt wel erg goed voor andere paarden die jou paard in de bil willen bijten als je rondloopt(of een paard dat vlakbij je staat). Dan zie je ineens die oortjes naar voren schieten "ik deed niks hoor " Of als die van mij dat bij andere paarden willen doen...
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  6. #6
    Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Middelie
    Leeftijd
    37
    Berichten
    6.728
    Dagboek Berichten
    63

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Heb je ook gelezen dat ik het wel met een game-attitude doe? Dus niet 'ik dreig, ga nu potverdorie achteruit', maar 'ooeeww.. you better back off, or I will get you!' Als hij dan heel netjes achteruit is gegaan doe ik 'smile' Als hij dan niet achteruit gaat en alle kanten op staat te kijken naar dingen die hij interessanter vindt, dan volgt er een fase 4 (zonder emotie), waarna ik meteen weer smile. Als ik namelijk de game-attitude verlies, dan wordt Najib een beetje bang van mij en verlies ik ook zijn respect.

    Mijn houding en intentie zijn daarbij wel heel belangrijk, ik moet het echt menen en belangrijk maken voor ons. Als ik namelijk met een big smile een yoyo sta te vragen, dan ben ik niet overtuigend. Vandaar mijn uitleg 'dreigende' blik. Misschien had ik dat duidelijker moeten uitleggen
    Life begins where fear ends..

    Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

  7. #7
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nikkepik
    Heb je ook gelezen dat ik het wel met een game-attitude doe? Dus niet 'ik dreig, ga nu potverdorie achteruit', maar 'ooeeww.. you better back off, or I will get you!' Als hij dan heel netjes achteruit is gegaan doe ik 'smile'
    Maar wat ik me dan wel af vraag: in hoeverre is het dan een want i.p.v. een make, als er een 'or I will get you' achter zit? Niet dat ik zo perfect ben, hoor. JUIST in de yoyo vind ik dat lastig, maar wel interessant om over na te denken.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  8. #8
    Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Middelie
    Leeftijd
    37
    Berichten
    6.728
    Dagboek Berichten
    63

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Het ging er bij mij vooral om dat Najib het allemaal een beetje met de Franse slag doet, omdat ik eigenlijk, door dat gejengel en niet echte fase 1 en een effectieve fase 4 niet interessant genoeg meer was om echt volle aandacht op te richten. Hij begrijpt wat ik bedoel, dus we gaan nu van teaching, controlling, reinforcing naar refining. Ik mag daarin wel wat meer effort van hem verwachten en Najib vindt dat spelletje veel leuker en uitdagender dan wanneer ik maar een beetje blijf jengelen en hij gewoon door de oefeningen sukkelt. Nu is het echt een game geworden, waarin hij echt mee denkt en hij speelt het spelletje weer veel enthousiaster mee.
    Life begins where fear ends..

    Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

  9. #9
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Ik ben ook meer van het beginnen met een troetelberenstraal

    Voor mij is fase 1 en twee een hulp, fase 3 een "laat ik het nog even wat duidelijker uitleggen) en pas bij fase 4 een "you better" maar dan ook alleen als ik vind dat ik goed genoeg uitleg heb gegeven vantevoren, mijn paard fatsoenlijk heb voorbereid op een nieuwe hulp en ik denk dat ik negeerstand krijg of paniek die ik moet stoppen.

  10. #10
    Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Middelie
    Leeftijd
    37
    Berichten
    6.728
    Dagboek Berichten
    63

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Klopt, voor het beginnen is dat het wel het eerlijkst. Het voorbeeld waar Leonie het over heeft is van iets wat ik op kamp heb geleerd. Bij Najib zijn al die communicatiedingen wel bevestigd. Als je op een grotere afstand gaat werken zoals het eind van de lasso, dan heb je er niet zoveel aan als je paard op een halfbakken fase 1 (wat ik dus deed, geen ECHTE fase 1 en effectieve fase 4, maar eigenlijk gewoon een zeurderige fase 2/3) naar achter sloft. Dan haal je het eind van je lasso nooit. Evenals met je zijwaarts en andere communicatie op grote afstand.
    Life begins where fear ends..

    Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Dat "boos kijken" doe ik heel bewust juist niet terwijl ik een lb-i heb, maar ik denk ik vraag juist met een vrolijke uitstraling maar wel heel duidelijk in mijn energie, en als het moet ga ik wel door mijn fases heen. Maar mischien bedoelen we dan wel een beetje hetzelfde hoor.

    Rian dat make versus want dat blijf ik toch een lastig iets vinden hoor vooral bij een lb-i, ik merk het al aan Whoopie als ik geen stick in mijn hand heb dan loopt ze bv gewoon door als ik naar haar achterhand kijk. En ik bedoel je vraagt wel maar als ze niet antwoorden dan komt er wel een consequentie, dus ja....
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Middelie
    Leeftijd
    37
    Berichten
    6.728
    Dagboek Berichten
    63

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Ik denk dat je de manier van communiceren niet over 1 kam kan scheren als in 'dit is goed en dat is fout'. Ik geloof dat je per paard/horsenality moet kijken wat het beste past. Dat in combinatie met het level van horsemanship waar je op dat moment in speelt en wat je ambitie is. Als je het prima vindt dat je paard naar achter sukkelt, dan is dat wat anders dan wanneer je naar een super lichte yoyo tot het eind van je lasso streeft. En ook daarbij geldt weer dat het heel persoonlijk is.
    Life begins where fear ends..

    Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

  13. #13
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Mooie metafoor Leo! Die ga ik onthouden

  14. #14
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Heeft imo meer met je energie/intentie te maken want dat is wat je paard leest. Als jij, om die energie op te wekken, boos moet kijken, dan is dat een goede hulp. En dat is iets wat mensen vaak, zeker in het begin, nodig hebben om die energie/intentie op te wekken. Bij Droo hoef ik niet meer boos te kijken, als hij responsive is reageert hij op mijn energie/intentie. Reageert hij niet, dan wil ik nog weleens boos kijken als een soort van back up (omdat ik misschien gefaald heb in de juiste energie opwekken) maar krijg ik dan nog geen reactie dan is het ook een snelle fase 2, 3 en 4. Suggest, ask, tell, promise met een playful attitude Werkt super, op een gegeven moment wilde Droo niet eens meer stoppen met achterwaarts gaan en moest ik daar weer aan werken :P

    De energie die achter de swiegermutter look ligt, is wat je op wilt wekken...sommige mensen kunnen dat ook zonder boos te kijken. Maar probeer diezelfde energie nu eens op te wekken met een smile op je gezicht. Is toch best lastig, omdat je energie dan verandert. Het is 'minder intens', anders. Overigens heb ik de troetelbeertjes ook nooit zien lachen hoor wanneer ze de troetelberenstraal deden...dat was altijd met een geconcentreerde 'nu gaan we hier serieus wat aan doen' blik op hun gezicht (ahh, jeugdsentiment)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  15. #15
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Swiegermutter-look of troetelberenstraal?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Heeft imo meer met je energie/intentie te maken want dat is wat je paard leest. Als jij, om die energie op te wekken, boos moet kijken, dan is dat een goede hulp. En dat is iets wat mensen vaak, zeker in het begin, nodig hebben om die energie/intentie op te wekken. Bij Droo hoef ik niet meer boos te kijken, als hij responsive is reageert hij op mijn energie/intentie. Reageert hij niet, dan wil ik nog weleens boos kijken als een soort van back up (omdat ik misschien gefaald heb in de juiste energie opwekken) maar krijg ik dan nog geen reactie dan is het ook een snelle fase 2, 3 en 4. Suggest, ask, tell, promise met een playful attitude Werkt super, op een gegeven moment wilde Droo niet eens meer stoppen met achterwaarts gaan en moest ik daar weer aan werken :P

    De energie die achter de swiegermutter look ligt, is wat je op wilt wekken...sommige mensen kunnen dat ook zonder boos te kijken. Maar probeer diezelfde energie nu eens op te wekken met een smile op je gezicht. Is toch best lastig, omdat je energie dan verandert. Het is 'minder intens', anders. Overigens heb ik de troetelbeertjes ook nooit zien lachen hoor wanneer ze de troetelberenstraal deden...dat was altijd met een geconcentreerde 'nu gaan we hier serieus wat aan doen' blik op hun gezicht (ahh, jeugdsentiment)
    Voor mij is het dus erg lastig de juiste energie te hebben met een "boze" blik, heb ik dat vrolijke "ik ga je pakken" dan zit ik gelijk goed met mijn energie. Vanuit die "boze" blik ben ik te traag in energie en te serieus. Nu zijn zowel Bo als ik lbi, dus we versterken elkaar al snel daarin, dat maakt denk ik wel uit.

    Ik ben wel veel presieser geworden en vraag meer van hem, juist door die vrolijke energie kan dat erg goed bij ons. Bowen is geen paardje die je maar wat aan moet laten klooien, want hij gebruikt het gelijk tegen je. Hij kan veel meer dan dat, maar zal het echt niet zomaar weggeven, je moet er wel wat voor doen, het waard zijn dat hij echt moeite doet voor dingen.
    Voor ons is het dus met dat soort zaken een heeeeeeeeeeele kleine fase 1 en dan zo hopla door naar fase 4(kortom, ik zal je dan ook echt tikken ook! ). Als ik dan in mezelf een gna gna ik heb je getikt hou loopt alles heerlijk soepel. Denk ik "ik had het je toch gezegd" dan loopt het minder soepel.

    Maar ik denk niet dat dit zozeer bij Bowen ligt, meer bij mij

    Met Athena is het heel anders, die probeert altijd wel mee te denken wat ik dan bedoel, dus geef ik perongelijk een iets te grote fase 1 dan reageert ze wat meer, maar doet het wel. Bowen heeft dan zoiets van jij snapt het niet vandaag, is goed, dan snap ik het ook niet.
    Maar ook bij Athena werkt voor mij die opgewekte energie beter, dat is dan ook de manier voor mij om hoger in energie te zitten, als ik "streng" ben of "boos"(het zijn zulke zware woorden voor iets dat niet echt om streng en boos gaat ) dan is het voor mij echt heel lastig om hoger in energie te zitten, dat is dan mijn lbi handleiding
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •