Hey wat fijn dat het zo goed gaat!!! Al moeten we misschien nog niet te vroeg juichen, maar wel een lekker begin zo. Ben benieuwd hoe eht verder gaat!
Hey wat fijn dat het zo goed gaat!!! Al moeten we misschien nog niet te vroeg juichen, maar wel een lekker begin zo. Ben benieuwd hoe eht verder gaat!
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
Nu 2 weken helemaal zonder ijzers...Vorige week heeft hij een paar dagen slecht gelopen, hij kwam vooral in draf niet goed weg, alsof de handrem erop stond. Inmiddels is er niks meer aan te zien, maar met rijden voel ik wel dat er iets aan de voorkant anders is, maar kreupel is een te groot woord ervoor. Linksvoor baart me wel zorgen, daar is aan de buitenkant de hoefwand heel erg aan het brokkelen. De rest van zijn voetjes doen het best aardig. Wel heeft hij sinds een paar dagen een beetje stinkvoeten (rotstraal...), dat heeft toch niks te maken met wel of geen ijzers? Hij heeft dat nog nooit eerder gehad. Het landje waar hij staat was tot nu toe helemaal niet sompig, dus snap niet zo goed waar het door komt. Hoeven teren is niet goed toch?
Hoi Lon!
Brokkelen is niet zo erg hoor... dat is de slechte kwaliteit hoorn die zich natuurlijk aan het verwijderen is.. deze is gewoon wat kwetsbaarder.... wat ik gezien heb bij Oki is dat niets om je zorgen over te maken... ziet er erger uit dan het is. En dat zijn voeten nog gevoelig zijn lijkt me logisch gezien hij na jaren op ijzers gestaan te hebben, nu nog maar 2 weken op blote voeten loopt...
Met betrekking tot het stinken van zijn voeten...Wat je zou kunnen doen is King zijn voeten een aantal keren per week behandelen met een oplossing van appelazijn (een scheut) in een emmer water. (Wanneer het je lukt) dompel een aantal keren de voeten van King hierin.
Appel azijn is bijv te krijgen in de super markt (ik heb het gevonden bij Super de Boer).
"We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."
Albert Einstein
Hoi!Oorspronkelijk Geplaatst door Mister T
Bedankt voor de tip! Appelazijn, interessant. Wat is de werking van appelazijn bij rotstraal? Is dompelen voldoende? King is emmer-proof, dus ik kan hem ook een tijdje in een emmer met azijn water laten staan, is dat beter of teveel van het goede?
Ik spray op aanraden van Wout wel een mengsel van 1/10 dettol en de rest natuurazijn tegen schimmel (in de nagelgaten bijvoorbeeld) op zijn hoeven. Azijn is een veelzijdig goedje dus!
zowel azijn als dettol is niet schimmeldodend, ik heb het er laatst met Wout over gehad en hem een briefje gegeven met de namen van middelen die dat wel zijn, de enige die ik onthouden heb (en gebtuikt) is daktarin, Morrie had al maanden een schimmeltje in 1 hoef en met daktarin was binnen een week helemaal weg. Te koop bij de apotheek, je moet de tinctuur hebben, kost wel wat, maar dan heb je ook resultaat..
Als ik zo eens om me heen kijk, hebben heel veel paarden schimmel in hun hoeven, voral paarden op ijzers, maar mensen weten het niet en doen er dus niets aan
Dus dat dettolmengsel van Wout heeft geen zin? Mijn oude hoefsmid zei ook al dat King een schimmel had in een barst in zijn hoef, dat heeft hij weggesneden en mij geadviseerd er elke dag honing op te smeren, schijnt een natuurlijk antibioticum in te zitten, dus dat doe ik naast de dettolazijn ook. Ik heb ook trouwens nooit geweten dat schimmels in hoeven zo veel voorkomen.Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
Hoe vaak moet je daktarin erop smeren? Van Wout moest ik alle gaten in zijn hoef (en dat zijn er op het moment veel doordat er nog nagelgaten zitten) behandelen, moet ik dat dan ook met daktarin doen?
honing schijnt ook te helpen maar dan moet je het bij de imker halen geloof ik niet uit een potje van de supermarkt.....
ik heb de daktarin minder dan een week 1 x per dag gedaan en toen was het bekeken met de schimmel. Dettol ontsmet, dat is wel bacteriedodend, je zou dus uit moeten zoeken wat de oorzaak van je schimmeltje is
Hoef&Zool (paardendrogist) doet nadat de schimmel weg is, de truuk om te vorkomen dat het terugkomt.
Daktarin is voor mensen, het is voor schimmelnagels, het zit in een flesje met een soort nagellakkwastje, dat werkte dus niet bij de enorme hoeven van Morrie, ik heb gewoon het potje omgekeerd op de schimmelplekken
Op zoek naar de Hoef&Zool op de site van de paardendrogist ook even gekeken wat betadine daar kost. De voerboer had namelijk gezegd dat betadine zalf tegen rotstraal werkt omdat het het vuil naar buiten trekt. Op de site van de paardendrogist stond dit over betadine:Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
De Betadine producten zijn werkzaam tegen o.a. bacteriën, gisten, schimmels en virussen. Betadine shampoo is geschikt voor de behandeling van oppervlakkige infecties, zoals mok en schimmelinfecties. Als ik nou een sopje maak van betadine shampoo met water en daar zijn hoefjes inzet, zou dat dan misschien helpen tegen zowel rotstraal als schimmels in de hoeven, dan heb ik namelijk 2 vliegen in 1 klap! Of zou je dan een heel geconcentreerd sopje nodig hebben?
Toen Wout zei dat ik dat azijn-dettol mengsel tegen schimmel kon gebruiken heb ik gelijk een vrij grote fles dettol gekocht. Verder gebruikte ik zelf eigenlijk nooit dettol ergens voor, dus ik dacht nu laat ik eens kijken waar ik het dan wel voor kan gebruiken, anders blijf ik met die grote fles zitten. Nu las ik op een site (http://www.kuleuven.ac.be/admin/lp/niv3p/mi-i42.htm) het volgende over Dettol:Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
Breed werkingsspectrum: werkzaam op
* Vegetatieve bacteriën, inclusief M. tuberculosis
* Schimmels
* Virussen, inclusief het HIV
Geen residuele werking, remt de groei (=bacteriostatisch) en doodt (=bactericide) bacteriën
'werkzaam op', betekent dat dat dettol wel schimmeldodend is? Morrie, hoe kwam jij aan de informatie dat het niet schimmeldodend zou zijn?
van een vriendin van me die apotheker is (geen assistente, maar apotheker (in/es)......
je kan met Dettol prima je huis dweilen, doe ik al jaren!
Je kan ook Sterilon erin druppelen. Da's chloorhexidine, werkt tegen bacterien en schimmels en is makkelijk te doseren door het handige flesje.
EhmOorspronkelijk Geplaatst door lila
Waarin > straal/ nagelgaten/ emmertje met water?
King loopt nu een maand zonder ijzers. In eerste instantie gingen zijn hoeven behoorlijk brokkelen, maar op een gegeven moment hield dat op en nu zien ze er prima uit, de zool begint zelfs al wat minder plat te worden. Hij loopt echter al zo'n 2 weken niet helemaal goed, kreupel kan ik het niet noemen, het is ook moeilijk te zien aan welk been het ligt, maar onder het zadel voel ik heel duidelijk dat hij niet regelmatig loopt (zowel in de bak als op een harde ondergrond). Ook is hij erg sloom. Dat laatste hoeft niet persé door zijn hoeven te komen, kan ook een gevolg zijn van het moeten wennen aan 24/7 buiten staan of gewoon een herfstdip door het aanmaken van een wintervacht. Alles bij elkaar, het slome en het niet helemaal rad lopen zit het me toch wel dwars. Vandaag voelde ik dat diagonaal, RV en LA, zijn hoeven wel warm waren en LV en RA helemaal koud. Dat vond ik wel vreemd, een paard zonder ijzers hoort toch gewoon 4 warme hoeven te hebben? Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of misschien adviezen?
in principe zouden ze alle 4 warm moeten zijn als er optimale doorbloeding is. dat is dus niet het geval. ik weet niet door wie King wordt bekapt en hoe vaak hij wordt bijgehouden maar in principe als je genoeg weghaalt en regelmatig bekapt zouden de hoeven goed doorbloed moeten zijn.
Ik doe zelf helemaal niks aan zijn hoeven omdat ik daar (nog) niet de know how voor heb, maar hij is toen hij 3,5 week zonder ijzers stond (ruim een week geleden) door Hans Arendse bekapt. Die was best tevreden over zijn hoeven, hij hoefde eigenlijk alleen maar de steunsels weg te snijden, de hoeven waren niet te lang of te kort.
Bladwijzers