Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 45

Topic: Het King zonder ijzers plan...jullie mening?

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Re: Het King zonder ijzers plan...jullie mening?

Hoi Lon!

Het is inderdaad een stap om over na te denken. En daarmee bedoel ik King van zijn voorijzers bevrijden. Het is zeker iets wat je niet zomaar moet doen.

Ik heb vorig jaar Okidoki gekocht. Waarschijnlijk heeft hij ook zijn hele leven vierkant op ijzers gestaan. Hij is nu 16 jaar. Doordat Okidoki heel stijl op zijn voeten stond is zijn hoefbeen gaan kantelen. Zodat hij in iedergeval kon lopen. Ook ik had hem eerder zonder ijzers gezet en hij was gedurende een aantal weken kreupel... er maar weer terug ijzers op gezet. Maar zijn hoefkwaliteit was zo slecht door het gebruik van ijzers dat deze er constant aflagen.

Ik ben in mei voorzichtig begonnen met de strasser methode. Geen rigoreuze aanpak maar voorzichtig stapje voor stapje. We hebben gedurende die periode behoorlijk wat dips gehad. Tot ziek zijn toe. Zijn organen krijgen nl. door de overgang een extra dosis afvalstoffen te verwerken. Ik heb ook vaak in tranen gestaan wanneer ik hem zag lopen. (of beter wanneer hij niet kon lopen)

Nu is niet ieder paar het zelfde, maar realiseer je wel dat het een grote overgang zal zijn voor jouw paard en dat je veel doorzettingsvermogen moet hebben. Het is moeilijk om je paard kreupel te zien.

Maar het is het allemaal waard. Zeker wanneer je hem een 4 maanden later voor het eerst (ja echt voor het eerst sinds dat ik hem gekocht heb!)ziet spelen met zijn vriendje op de wei. In galop zelfs! Ik steeds meer contact met hem krijg omdat we samen zo veel doormaken. Het zal ook nog een poos duren voordat ik uberhaubt aan rijden zal kunnen denken, maar dat geeft niet. Ik wil hem gezond zien incl. zijn voeten.

1 ding is erg belangrijk geweest, Okidoki staat 24/7 op de wei. Hij moet dus wel lopen om aan zijn eten of drinken te komen. En de buurt kent ons ook al heel goed. Okidoki heeft er zelfs een fan bij... een oude meneer die hier regelmatig voorbij komt fietsen en die het geweldig vindt dat een oude paard ook nog een kans krijgt. Moet zeggen dat Oki ook erg van deze meneer is gecharmeerd. Zodra hij hem in de gaten krijg gaan z'n oren naar voren. Vroeger zou hij er totaal geen belangstelling voor gehad hebben.

Heel veel succes met het nemen van een beslissing!
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

@ Mister T: bedankt voor wijze woorden! Jij rijdt je paard dus al 4 maanden niet meer? Is hij al die tijd al kreupel? Ik lees zoveel verschillende verhalen dat ik echt absoluut niet weet wat ik nou moet verwachten. Op hoefnatuurlijk zeggen ze er bijvoorbeeld het volgende over: "De manier van bekappen die wij hanteren voorkomt de meeste vormen van gevoeligheid en kort de periode waarin paarden gevoelig lopen drastisch in, vaak tot slechts enkele dagen." Maar ik heb ook ergens, ik weet even niet meer waar, gelezen dat bij de Strasser methode paarden soms wel een jaar kreupel kunnen blijven...King is ook 16 en hoewel er natuurlijk paarden zijn die 25+ worden zijn er ook paarden die de 20 niet halen en dat maakt de beslissing voor mij wel moeilijker, wil ik hem dit op zijn oude dag nog wel dit aandoen? En als ie nou ergens anders door kreupel wordt...dat heb je dan waarschijnlijk niet door omdat je denkt dat de kreupelheid door het herstel van de hoeven komt... kortom, ik vind het een moeilijke beslissing, vandaar dat ik eerst alleen de achterijzers eraf heb gehaald, dan weet ik misschien een beetje wat er gebeurt als de voorijzers eraf gaan.
    Ik merk trouwens geen verschil nu hij achter geen ijzers meer heeft, hij loopt tot nu toe zowel op het zachte als op het harde goed.
    Voordat zijn voorijzers eraf zouden gaan moet ik eerst zeker weten dat het allemaal goed gaat met de inloopsstal , King heeft 's winters altijd 's nachts op stal gestaan, een inloopsstal en alles wat daarbij hoort is helemaal nieuw voor hem (en mij...). En er moet een natuurlijk bekapper de boel komen inspecteren...nog steeds geen mailtje van Wout, dus ik ga hem morgen maar bellen!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Dat het herstel zo lang duurt ligt niet echt aan de strassermethode hoor, ook al word gezegd dat dit een rigoreuze methode is waar parden kreupel van worden. Een goede strasserbekapper kijkt naar het paard en zijn hoeven om vervolgens te bekappen zoals hem/haar het beste lijkt. Wel is het zo dat bij Strasser vaak grotere stappen worden genomenin de bekappingen om zo het hoefmechanismen zsm weer goed te krijgen. Bij veel andere methoden gaat dit allemaal wat langzamer, ook goed maar dan duurt het wat langer voor je gezonde hoeven hebt. Het is dus net wat je zelf wilt.
    Ik ben juist blij met Strasser omdat mijn pony erg veel problemen had aan haar hoeven, onze bekapster wist daar heel goed raad mee!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Dat het herstel zo lang duurt ligt niet echt aan de strassermethode hoor, ook al word gezegd dat dit een rigoreuze methode is waar parden kreupel van worden. Een goede strasserbekapper kijkt naar het paard en zijn hoeven om vervolgens te bekappen zoals hem/haar het beste lijkt. Wel is het zo dat bij Strasser vaak grotere stappen worden genomenin de bekappingen om zo het hoefmechanismen zsm weer goed te krijgen. Bij veel andere methoden gaat dit allemaal wat langzamer, ook goed maar dan duurt het wat langer voor je gezonde hoeven hebt. Het is dus net wat je zelf wilt.
    Ik ben juist blij met Strasser omdat mijn pony erg veel problemen had aan haar hoeven, onze bekapster wist daar heel goed raad mee!
    Mag ik hier nog aan toevoegen dat de Natuurlijk Bekappers uitgaan van een gezonde hoef en dat Strasseraars alle hoeven aanpakken, hoe ziek ze ook zijn.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Mar 2005

Lon schreef

Mister T: bedankt voor wijze woorden! Jij rijdt je paard dus al 4 maanden niet meer? Is hij al die tijd al kreupel?
    Dat klopt Lon.... ik heb hem sinds de eerste behandeling niet meer gereden. Wel heeel veeel met hem gewandeld. En ik moet zeggen dat we met deze wandelingen veel dichter naar elkaar toe zijn gekomen. Ik ben ook begonnen met zijn ijzers achter te verwijderen. Daar heeft hij nu veel profijt van. Maar hij heeft zijn goed en slechte dagen. Het zijn steeds meer goede dagen gelukkig. Nu moet ik wel zeggen dat mijn strasser zegt dat Oki een zwaarder "geval" is dan dat ze normaal krijgt.

Omdat de stand van zijn voeten zo ontzettend is veranderd t.o. zijn "Normale" periode leert Oki op dit ogenblik "Natuurlijk" te lopen. Een hele omslag voor een paard wat ondertussen 16 is. Wanneer Oki liep of zijn hals boog kon je altijd een tik horen van het kraakbeen. (net zoals dat van mensen die hun vingers strekken).. Je kon het ook tijdens het rijden voelen in zijn schouder bij het stappen. Dan voelde je het langs elkaar schuiven. Dat tikken begint nu langzaamaan te veranderen. Je hoort het steeds minder... Mijn idee en dat van mijn strasser is dat hij op deze manier langer "mee zal gaan" zonder pijn. Alleen wat gevoelig zal zijn op steentjes. Mijn reden om voor deze methode te kiezen.
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Volgens mij zijn King's hoeven qua stand niet echt probleem hoeven, op die ene platvoet na. De hoef-problemen in het verleden werden altijd meer veroorzaakt door de slechte groei en slechte hoornkwaliteit, sinds hij continu biotine bijgevoerd krijgt is dat al iets verbeterd. Mijn huidige hoefsmid zei ook dat sinds hij voor leren zooltjes heeft, de zool van zijn hoeven wat dikker geworden is omdat deze nu ook meedraagt, hopelijk zal hij daardoor voor wat minder gevoelig lopen dan vorige keer als zijn voorijzers eraf gaan.

Wout heeft me terug gemaild, hij komt 6 oktober kijken naar King's hoeven! Ik hoop dat Ã*e een beetje goed nieuws voor me heeft....

Aangemeld
    Mar 2005

Pcies... bij Oki was het ook extreem.... ik ben benieuwd wat er 6 oktober uit komt... hou ons op de hoogte ok?

Albert Einstein

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Vandaag is Wout geweest. Zoals te verwachten was valt er nogal wat te verbeteren aan Kings hoeven (vooral de voorhoeven), maar de ijzers zijn eraf, dus het proces van herstel is begonnen ! Over 10 weken komt Wout weer kijken en tot die tijd moet mijn eigen hoefsmid het bijhouden.
    Voorlopig geen buitenritjes voor mij en King , maar mijn level 1 pakket is besteld, dus ik heb de komende tijd genoeg leuke dingen die ik met King kan gaan doen in de bak!

gezellig joh, gaan we gewoon samen veel oefenen, schieten we door onze level 1 heen...

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Inderdaad! Eigenlijk is bak-arrest helemaal zo slecht nog niet

komt ie over 10 weken pas terug, wat een lange periode zeg! Bij mij komt ie al een jaar lang 1 x per maand, maar ik woon dan ook om de hoek voor hem,misschien dat dat scheelt

wat ik had begrepen, wilde hij minder gaan bekappen of althans zover van huis minder gaan bekappen...

het verbaasde me eerlijk gezegd al dat ie naar Leiden is gegaan..... hij vindt Eemnes al ver en woont in Soest (5 km verderop)

ik heb een paard dat ik nooit zelf zal kunnen bekappen, met een stevige beenstandafwijking, dus ik hoop maar dat ie wel blijft bekappen.... ik zou niet weten wie het anders zou kunnen doen, dan ben ik weer gedoemd tot ijzers met zolen,wiggen en siliconen

Aangemeld
    Mar 2005

Hej Lon....super dat je de stap hebt genomen om de voorijzers er ook af te halen...

Ben benieuwd hoe de komende tijd gaat verlopen....

Albert Einstein

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ik had verwacht dat King vandaag wel wat gevoelig zou lopen, in iedergeval op een harde ondergrond, want dat was vorige keer ook zo, maar hij liep goed op de stenen en in de bak heeft hij zelfs een paar sprintjes getrokken met zijn grote vriend Eagle, iets wat hij sowieso niet zo snel doet aangezien het een liever-lui-dan-moe paard is. Kingie voelt zich tot nu toe dus prima op zijn blote voeten! Aangezien Wout gister zei dat hij liever had dat ik een natuurlijk bekapper hier in de buurt zou zoeken omdat hij Wassenaar eigenlijk te ver vindt, ga ik toch maar vragen of Hans Arendse het wil gaan doen, over hem waren meerdere mensen op het forum ook enthousiast en hij woont een stuk dichterbij.

Bladwijzers

Forum Rechten