Hoi Lon!
Het is inderdaad een stap om over na te denken. En daarmee bedoel ik King van zijn voorijzers bevrijden. Het is zeker iets wat je niet zomaar moet doen.
Ik heb vorig jaar Okidoki gekocht. Waarschijnlijk heeft hij ook zijn hele leven vierkant op ijzers gestaan. Hij is nu 16 jaar. Doordat Okidoki heel stijl op zijn voeten stond is zijn hoefbeen gaan kantelen. Zodat hij in iedergeval kon lopen. Ook ik had hem eerder zonder ijzers gezet en hij was gedurende een aantal weken kreupel... er maar weer terug ijzers op gezet. Maar zijn hoefkwaliteit was zo slecht door het gebruik van ijzers dat deze er constant aflagen.
Ik ben in mei voorzichtig begonnen met de strasser methode. Geen rigoreuze aanpak maar voorzichtig stapje voor stapje. We hebben gedurende die periode behoorlijk wat dips gehad. Tot ziek zijn toe. Zijn organen krijgen nl. door de overgang een extra dosis afvalstoffen te verwerken. Ik heb ook vaak in tranen gestaan wanneer ik hem zag lopen. (of beter wanneer hij niet kon lopen)
Nu is niet ieder paar het zelfde, maar realiseer je wel dat het een grote overgang zal zijn voor jouw paard en dat je veel doorzettingsvermogen moet hebben. Het is moeilijk om je paard kreupel te zien.
Maar het is het allemaal waard. Zeker wanneer je hem een 4 maanden later voor het eerst (ja echt voor het eerst sinds dat ik hem gekocht heb!)ziet spelen met zijn vriendje op de wei. In galop zelfs! Ik steeds meer contact met hem krijg omdat we samen zo veel doormaken. Het zal ook nog een poos duren voordat ik uberhaubt aan rijden zal kunnen denken, maar dat geeft niet. Ik wil hem gezond zien incl. zijn voeten.
1 ding is erg belangrijk geweest, Okidoki staat 24/7 op de wei. Hij moet dus wel lopen om aan zijn eten of drinken te komen. En de buurt kent ons ook al heel goed. Okidoki heeft er zelfs een fan bij... een oude meneer die hier regelmatig voorbij komt fietsen en die het geweldig vindt dat een oude paard ook nog een kans krijgt. Moet zeggen dat Oki ook erg van deze meneer is gecharmeerd. Zodra hij hem in de gaten krijg gaan z'n oren naar voren. Vroeger zou hij er totaal geen belangstelling voor gehad hebben.
Heel veel succes met het nemen van een beslissing!
Bladwijzers