Hallo allemaal,
Het is een tijdje geleden dat ik op dit forum zat,
ik heb ondertussen een nieuw verzorgpaard en ik zit met een probleem.
Ik hoop dat er iemand is dit me wilt helpen of tips heeft.
Spirit is een 4-jarige tinker merrie. Ze is de dominantste in de groep paarden waarin ze staat
en ook naar ons toe durft ze wel eens dominant zijn in de zin van niet willen opzij gaan of te hard aandringen,...
Tot nu toe was ze echter wel braaf en luisterde ze wel als wij (haar eigenares en ik) duidelijk waren.
2 weken geleden was ik in de wei grondwerk aan het doen en daar heeft ze voor de eerste keer gesteigerd.
Niet een klein hupje, maar ze stond loodrecht omhoog. De eerste keer wist ik niet goed wat er gebeurde,
maar de 2de keer stond ze recht voor me en dreigde zelfs met haar voorbeen. Volgens mij een duidelijk teken van dominantie.
De keren daarna heeft ze dit niet meer gedaan, maar gisteren wilde ik aan de hand een wandeling gaan maken
en daar gebeurde het volgende:
in het begin ging ze nog wel mee, maar vanaf dat we achter een hoekje waren, weg van de andere paarden, wilde ze niet meer vooruit lopen.
Ze bleef staan en wilde zich omdraaien. Duidelijk terugwandelen. Wanneer ik haar vroeg om aub verder te wandelen,
letterlijk vragen, ik heb haar niet aangeraakt of nog niet eens gedwongen, begon ze op te spelen en wanneer ik dan nog iets vroeg,
begon ze terug te steigeren, echt recht omhoog. Ik weet niet goed wat ik met dat gedrag moet doen.
Er was geen reden dat ze schrik zou hebben, het was een pad dat ze goed kent, er was niets in de buurt en ze heeft tenslotte ook
al gesteigerd gewoon in de wei. Het is voor mij duidelijk dat dit puur steigeren uit protest is. Zij wilt terug, ik vraag om iets te doen
en zij gaat recht staan.
Is er iemand die me kan zeggen wat ik hier het beste mee kan doen?
Ik werk aan onze band door regelmatig grondwerk te doen, ze kent wandelen aan de hand, ze deed dat al met haar eigenares vanaf dat ze een veulen was, ik ben niet bruut met haar, ik probeer haar wel het nodige respect bij te brengen,
maar ik heb nog nooit een paard gehad dat steigerde en zo dominant was.
Alvast heel hard bedankt!
Marlies
Bladwijzers