Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Steigerend paard

Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Steigerend paard

Hallo allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik op dit forum zat,
    ik heb ondertussen een nieuw verzorgpaard en ik zit met een probleem.
    Ik hoop dat er iemand is dit me wilt helpen of tips heeft.

Spirit is een 4-jarige tinker merrie. Ze is de dominantste in de groep paarden waarin ze staat
    en ook naar ons toe durft ze wel eens dominant zijn in de zin van niet willen opzij gaan of te hard aandringen,...
    Tot nu toe was ze echter wel braaf en luisterde ze wel als wij (haar eigenares en ik) duidelijk waren.
    2 weken geleden was ik in de wei grondwerk aan het doen en daar heeft ze voor de eerste keer gesteigerd.
    Niet een klein hupje, maar ze stond loodrecht omhoog. De eerste keer wist ik niet goed wat er gebeurde,
    maar de 2de keer stond ze recht voor me en dreigde zelfs met haar voorbeen. Volgens mij een duidelijk teken van dominantie.
    De keren daarna heeft ze dit niet meer gedaan, maar gisteren wilde ik aan de hand een wandeling gaan maken
    en daar gebeurde het volgende:
    in het begin ging ze nog wel mee, maar vanaf dat we achter een hoekje waren, weg van de andere paarden, wilde ze niet meer vooruit lopen.
    Ze bleef staan en wilde zich omdraaien. Duidelijk terugwandelen. Wanneer ik haar vroeg om aub verder te wandelen,
    letterlijk vragen, ik heb haar niet aangeraakt of nog niet eens gedwongen, begon ze op te spelen en wanneer ik dan nog iets vroeg,
    begon ze terug te steigeren, echt recht omhoog. Ik weet niet goed wat ik met dat gedrag moet doen.
    Er was geen reden dat ze schrik zou hebben, het was een pad dat ze goed kent, er was niets in de buurt en ze heeft tenslotte ook
    al gesteigerd gewoon in de wei. Het is voor mij duidelijk dat dit puur steigeren uit protest is. Zij wilt terug, ik vraag om iets te doen
    en zij gaat recht staan.

Is er iemand die me kan zeggen wat ik hier het beste mee kan doen?
    Ik werk aan onze band door regelmatig grondwerk te doen, ze kent wandelen aan de hand, ze deed dat al met haar eigenares vanaf dat ze een veulen was, ik ben niet bruut met haar, ik probeer haar wel het nodige respect bij te brengen,
    maar ik heb nog nooit een paard gehad dat steigerde en zo dominant was.

Alvast heel hard bedankt!
    Marlies
    Life's beautiful!! You just have to see it!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Re:Steigerend paard

Wat gebeurde er tijdens het grondwerk presies? Wat deed jij, wat vroeg je het paard, hoe vroeg je het aan het paard, wat was de lichaamstaal van het paard voor het steigeren? Wat gebeurde er voordat het gebeurde
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Aangemeld
    Feb 2009

Eerste situatie op de wei:
    Ik was aan het oefenen met leiden, stap, draf en stop. Ze moest naast mij lopen, aan mijn linkerkant
    en de bedoeling was dat ze mooi parallel bleef. (ze heeft de neiging om bij het stoppen zich meteen naar me toe te draaien)
    Op een moment vraag ik haar te vertrekken, maar ze wilt niet echt, ze blijft wat staan.
    Dus ik gebruik mijn stick om haar vanachter een beetje aan te sporen (niet aanraken, gewoon "drijven" langs anchter)
    Daarop protesteert ze door eerst wat met haar hoofd te zwaaien, ik blijf rustig en vraag haar nogmaals te vertrekken,
    met iets meer aandrang, maar nog steeds zonder bruut te zijn en/of haar aan te raken, waarop ze steigert.

Tweede situatie op de wandeling:
    Eigenlijk wat gelijkaardig. We zijn aan het wandelen, ze stopt en wilt niet meer verder.
    Ik blijf eerst even mee staan, kijk wat rond, maar eigenlijk is ze niet echt afgeleid door iets dat er in haar omgeving gebeurt,
    ze wilt gewoon terugdraaien. Ik heb in eerste instantie dan de basisdingen wat gedaan, haar laten staan, beetje friendly,
    even gehurkt, haar hoofd mee omlaag gevraagd, yoyogame, dat werkte allemaal. Totdat ik terug vroeg om te vertrekken.
    Ze maakte me heel duidelijk dat ze gewoon terug wilde draaien. (door letterlijk haar hoofd terug te draaien)
    Wanneer ik dan vroeg om verder te lopen begon ze te protesteren.
    Ze had haar oren niet echt plat, ze wilde mij niet aanvallen, ze kwam ook niet op me af.
    Haar reactie was echt gewoon: neen, ik wil niet, je kan mij niet dwingen. En wanneer ik aandring, gaat ze omhoog.
    In het teruggaan was ze dan ook bijna niet te houden, ze wilde voortdurend voor me uit lopen,
    ik blijf rustig, vraag haar rustig om naast me te blijven, maar daar wordt ze ook vervelen/geïrriteerd van.
    Ze reageert heel even door te vertragen, maar vanaf dat ik haar dan terug ruimte geef (ik blijf niet trekken aan haar halster),
    begon ze terug te versnellen. En dan heeft ze op een bepaald moment nog eens gesteigerd omdat ik haar vroeg rustig te blijven
    en ze was dat beu (?), ze steigerde en trok echt om weg te lopen.

Ik hoop dat dit iets meer informatie is.
    Dat gebeurt allemaal zo snel, dat het soms moeilijk is om alles perfect te zien,
    ik weet wel zeker dat er niets was waar ze van schrok. En ik vermoed echt dat het dominantie is.

Bij haar eigenares heeft ze dit nog nooit gedaan, maar die heeft haar al meer dan 3 jaar.
    Ik ben nog maar 2 maanden met haar bezig en we vermoeden dat ze me aan het uittesten is.

Alvast bedankt voor je reactie.
    Marlies

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

In het eerste geval zou ik haar hoofd/schouder wegdrijven als ze naar je toekomt ipv de achterhand. Als ze parallel moet blijven terwijl ze naar je toedraait, is dat de zone die 'verkeerd' staat.

In het tweede geval zou ik het niet meer laten escaleren tot ze gaat steigeren. Dat is vrij gevaarlijk en ze leert snel dat ze zo ergens onderuit kan komen. Wil ze echt niet verder en is er zeker geen reden tot schrik of weet ik veel, dan zou ik ze laten teruggaan, maar dan wel dmv. een moeilijkere oefening of in draf, ... tot ze zelf de beslissing maakt dat het leuker is met je mee te komen. Dat wil je eigenlijk bereiken dat ze kiest om met jou mee te gaan. En zodra ze dat doet echt na paar passen omdraaien en helemaal terug gaan en klaar. Zo kan je dan het patroon opbouwen dat jouw suggestie volgen leuk is.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    Feb 2009

Gilraen,

Ja, in de eerste situatie is het inderdaad haar voorhand dat moet weggedreven worden, dat doe ik ook,
    maar het moment dat ze steigerde, was niet wanneer dat was gebeurd. Dat was wanneer ze moest vertrekken.
    (dat parallel oefenen was om de situatie te schetsen voordat het steigeren gebeurde

In de tweede situatie, ik snap wat je zegt.
    Maar ik ben bang dat ze snel gaat leren dat wanneer ze weigert verder te lopen, we dan gewoon terugdraaien,
    dat is niet de bedoeling. Ze is snel van begrip (als ze wilt) en omdat ze nog zo jong is, wil ik die gewoonte ook niet creëren van:
    "oh, je hebt geen zin om dat te doen, dan gaan we terug of stoppen we".
    Ik ben bereid om onmiddellijk terug te keren als ze flink verder loopt, niet te hard pushen en te ver willen gaan,
    en dat dan stukje per beetje op te bouwen, maar ik ben bang om het tegenovergestelde te creëren, steeds minder ver gaan omdat
    ze weet dat ze terug kan gaan als ze stopt.
    Maar je hebt ook gelijk dat dat steigeren gevaarlijk is en dat ze nu ook leert dat steigeren effectief is.
    Ik ben NH-minded, maar ik wil niet dat mijn paard onge"straft" kan steigeren. En zo haar zin krijgen.
    Wat ik zoek is een NH-vriendelijke oplossing waarbij zij toch niet bepaalt wat er gebeurt.
    Ik weet niet of dit mogelijk is, ik sta hier voor een grote uitdaging.

Bedankt voor je reactie.
    Marlies

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marlies
    Wat ik zoek is een NH-vriendelijke oplossing waarbij zij toch niet bepaalt wat er gebeurt.
    Ik weet niet of dit mogelijk is, ik sta hier voor een grote uitdaging.
    Als je het zo opschrijft lijkt het net of paarden die NH worden opgevoed altijd hun zin krijgen. Gelukkig niet zeg! Waar het om gaat is dat je ervoor zorgt dat jouw idee haar idee wordt, maar dat je eerst luister naar haar idee. Dat betekent niet dat je paard zijn zin krijgt, maar dat je ervoor zorgt dat ze ervoor kiest om jouw plan uit te voeren. En soms betekent dat dat je een stukje terug moet om weer verder te gaan.

Probeer uit te vinden waarom ze terug wil (dat hoeft niet altijd dominantie te zijn). Als het geen angst is, geef haar andere opdrachten (disengagen, achteruit, zijwaarts, cirkelen etc.) totdat zij ervoor kiest dat het makkelijker is om met je mee te gaan. Een stap in de goede richting is genoeg en mag beloond worden. Niet meteen een paar meter verwachten.

Maar afgezien van dit alles: voorkom dat ze gaat steigeren. Waarschijnlijk heeft ze nu al door dat jij niets over haar te zeggen hebt als zij steigert of hard terugloopt. En als ze het nog niet doorheeft, zal dat niet lang meer duren.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat deed je toen ze zo steigerde? Ik bedoel dus niet wat je deed wat het steigeren veroorzaakte, maar wat was precies jouw reactie op haar steigeren?

Aangemeld
    Feb 2009

Liesbet,

Ja, zo komt het inderdaad wel over, maar dat was niet mijn bedoeling hoor!
    Ik weet dat NH niet gaat over je paard zijn zin laten doen, maar zoals ik probeerde te zeggen
    is het voor mij niet altijd duidelijk wanneer je goed doet aan een stap terugdoen
    en je paard dan tijdelijk zijn/haar zin te geven en wanneer het beter is om door te zetten.
    Je hebt wel gelijk dat dat steigeren moet voorkomen worden.
    Want ze gaat dit anders meer en meer doen, sneller, maar kan je mij zeggen hoe ik reageer als ik het niet heb kunnen voorkomen?

Marja,

De allereerste keer dat ze steigerde, ben ik gewoon blijven staan, heb ik niets gedaan. Ik was verbouwereerd, had nog nooit eerder een paard meegemaakt dat bij me steigerde. De tweede keer, toen ze zo dreigde, boven me uit torende en naar me toe kwam, ben ik achteruit gegaan. Ik besef dat dit de slechtste reactie ooit was, want zo heb ik bevestigd op dat moment dat zij inderdaad de dominante is.
    De laatste keren, op de wandeling, heb ik haar achteruit gezet, achteruit achteruit achteruit.

Bedankt,
    Marlies

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké, zoiets vermoedde ik al, dat de je eerste keren niet goed geweten hebt wat je ermee moet doen.
    Wanneer het nu nog een keer gebeurt, wacht dan tot haar hoeven de grond raken, en vraag dan direct nog een keer wat je van haar wilde toen ze begon te steigeren. Steigert ze dan weer, wacht je weer tot ze op de grond staat, en vraag je weer opnieuw. LET WEL OP dat ze niet te dicht bij je steigert, als ze dat wel doet, dan stuur je haar inderdaad direct naar achteren zodra ze weer op de grond staat, het liefst net zo ver tot ze ook echt gewillig en licht naar achteren gaat, en dán vraag je haar weer wat je wilde dat ze zou doen.

Gaat dit echter niet binnen 2 a 3 keer beter, dan zou ik als ik jou was, er professionele hulp bij halen want anders ben ik bang dat het van kwaad tot erger gaat. Ik krijg nl. de indruk uit je berichtjes, dat je hier en daar te lief en te afwachtend bent (en dat je wellicht ook het idee hebt dat NH altijd zacht en vriendelijk moet zijn). NH betekent voor mij echter: zo zacht als kan, maar zo hard (duidelijk) als nodig is.

Als ze dit gedrag bij haar eigenaresse niet vertoont, is het wellicht een goed idee om de komende tijd samen met haar te werken zodat je kunt zien wat zij anders doet dan jij?

Aangemeld
    Feb 2009

Marja,

Ja, dat hebben we de laatste keer ook gedaan, meteen nadat ik terug was van onze niet zo geslaagde wandeling,
    zijn we terug gegaan, deze keer had haar eigenares haar vast.
    Het plan is inderdaad om het met z'n tweetjes in het begin terug te doen, zodat ik kan zien hoe zij ermee omgaat,
    wat zij anders doet, dat zij kan zien wat er bij mij misloopt,
    maar zij kent haar paard wel goed, maar kent ook alleen maar de basis, zij weet ook niet echt wat we met dat steigeren moeten doen.

Ok, dat kan ik wel proberen, rustig blijven, en gewoon terug opnieuw vragen en zolang we in de wei bezig zijn,
    durf ik dat ook wel, want ik weet dat ze daar niet echt wegkan, maar buiten durft ze ook serieus te trekken en weg te proberen lopen,
    als ze dat dan doet, dan ik hou haar natuurlijk niet. (mooi gebouwde tinker is niet echt zo'n licht paard )

Bedankt voor de tip.
    Marlies

Voor je eigen veiligheid en die van je paard zou ik niet met haar de weg op gaan, tot je dit hebt opgelost. Inderdaad misschien met behulp van de eigenaar, of als die ook geen oplossing weet, dan met een instructeur erbij. Want echt, als je het niet kan voorkomen, kan je er helemaal niets aan houden.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou echt les nemen, dit soort dingen kan zo makkelijk fout lopen en dan heb je zo,n vaste gewoonte waar je niet op zit te wachten. Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Feb 2009

Bedankt voor het succes!

Ik denk dat ik dit eens een tijdje ga uitproberen:
    als ik alleen ben, gewoon op de wei blijven, veel grondwerk en vertrouwensoefeningen doen
    (als er tips zijn, zeker welkom!)
    en proberen om minstens 1x per week samen met de eigenaresse te gaan wandelen.
    Eens zien wat dat geeft en als het inderdaad niet betert of erger wordt,
    zal ik iemand moeten zoeken in mijn buurt die zou kunnen helpen,
    want ik ben me er zeer van bewust dat steigeren niet goed is en snel een (gevaarlijke) gewoonte kan worden.

Als er nog iemand tips of idee'tjes heeft, hoor ik het zeer graag!

Groetjes,
    Marlies

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marlies
    Liesbet,

Ja, zo komt het inderdaad wel over, maar dat was niet mijn bedoeling hoor!
    Ik weet dat NH niet gaat over je paard zijn zin laten doen, maar zoals ik probeerde te zeggen
    is het voor mij niet altijd duidelijk wanneer je goed doet aan een stap terugdoen
    en je paard dan tijdelijk zijn/haar zin te geven en wanneer het beter is om door te zetten.
    Steigeren doet een paard (normaliter) niet vanuit het niets. Het is een soort schreeuwen als praten niet meer helpt. Ik verwacht zelf dat je paard een aantal meter eerder al heeft getwijfeld, of de vraag heeft gesteld: hoe zeker weet jij dat je wilt dat ik dit doe? (afhankelijk van de gemoedstoestand).
    Die signalen heb je gemist. Wat voor signalen het zijn, hangt volledig af van de gemoedstoestand van je paard. Ik heb persoonlijk, naar aanleiding van je posts, mn twijfels of je paard wel zo dominant is.
    Ik ken nauwelijks paarden die echt uit dominantie steigeren. Vaak is het OF pure angst, OF iets van "wat wil je nou, man!".
    Daarom is het logisch dat je terug gaat naar de plek waar het wel goed gaat, en extra oplet op waar je paard de eerste tekenen van onzekerheid/twijfel/dominantie vertoond. Want dáár is de juiste plek om eraan te werken.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb een steigeraar, maar die doet dat om compleet andere redenen als ik het zo lees. Het is een hengst en hij steigert als ik teveel druk geef tijdens het grondwerk, of als hij iets heel saai vindt. Als hij iets leuk vindt dan is hij geconcentreerd en denkt hij niet aan steigeren. Tijdens het buiten wandelen nooit, want dat vindt hij mega-interessant.

Bij jou klinkt het alsof het paard nog niet zoveel vertrouwen in je leiderskwaliteiten heeft, liever nog niet met je van het vertrouwde erf af gaat en dat duidelijk maakt door eerst te stoppen, en als dat niet helpt door te steigeren. Ze moet van jou bewegen maar wil niet vooruit - dan maar omhoog. Uiteraard is dit gissen hoor, ik heb het paard niet gezien.

Het lijkt me een goed plan om de komende tijd op vertrouwd terrein te blijven en aan jullie band te werken, zodat ze ziet dat jij ook veilig bent om mee te werken en om mee het erf af te gaan. Kijken hoe ze bij de eigenaresse is bij wandelen is ook een goed plan, misschien vertrouwt het paard haar meer of maakt de eigenaresse een zelfverzekerde indruk. Het komt vast goed. En een paard dat omhoog gaat, komt vanzelf een keer naar beneden, dus als het kan gewoon op je plek blijven staan en niet onder de indruk raken. Succes!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten