Voor mijn pony ben ik op zoek naar een bitloze optoming. Omdat ik haar hier mee in wil rijden, kan ik niet zeggen wat voor ons het best zou werken. Sidepull, kaak of kingekruist. Aangezien ik in roemenie woon en niet even verschillende hoofdstellen via via kan uitproberen ben ik dus op zoek naar betaalbare multifunctionele oplossing.
Toen ik mijn touwhalster eens goed bekeek kwam ik op het idee van een sidepull/crosslink versie daarvan.
Hoe zie ik dat voor me:
Het is feitelijk een sidepull halster, met 2 ringen aan beide zijden van de neus, en dan nog 2 ringen aan beide zijden van de kaak. Dus de een ring bij de knoop aan het begin van het kopstuk zeg maar, en een ring bij de knoop van het lusje waar je het touwhalster vastknoopt.
De crosslink is een touwtje met aan een kant een ring en aan de andere kant een musketon. Die musketon gaat dan door de ring van de sidepull, kruislings naar de ring op de kaak. De teugels kunnen dan weer met de teugelclip aan het ringetje van de crosslink. Duidelijker kan ik het helaas niet uitleggen. Wat mij hierbij in ieder geval belangrijk lijkt, is om de neusriem en het kopstuk een dikker touw of bontje om te zorgen dat het niet te scherp is.
Wat alleen mijn grootste "zorg" bij deze constructie is, heeft het niet een te scherpe inwerking? Ik heb het nog nooit gezien bij een touwhalster. Is het omdat er nog niet iemand opgekomen is, of omdat het wel geprobeerd is maar niet kan vanwege schuiven of te scherp of....?
Zijn er mensen die hierover met mij mee willen denken of het misschien wel eens gezien/gebruikt hebben?
Bladwijzers