Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: crosslink rope bridle?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

crosslink rope bridle?

Voor mijn pony ben ik op zoek naar een bitloze optoming. Omdat ik haar hier mee in wil rijden, kan ik niet zeggen wat voor ons het best zou werken. Sidepull, kaak of kingekruist. Aangezien ik in roemenie woon en niet even verschillende hoofdstellen via via kan uitproberen ben ik dus op zoek naar betaalbare multifunctionele oplossing.

Toen ik mijn touwhalster eens goed bekeek kwam ik op het idee van een sidepull/crosslink versie daarvan.
    Hoe zie ik dat voor me:
    Het is feitelijk een sidepull halster, met 2 ringen aan beide zijden van de neus, en dan nog 2 ringen aan beide zijden van de kaak. Dus de een ring bij de knoop aan het begin van het kopstuk zeg maar, en een ring bij de knoop van het lusje waar je het touwhalster vastknoopt.

De crosslink is een touwtje met aan een kant een ring en aan de andere kant een musketon. Die musketon gaat dan door de ring van de sidepull, kruislings naar de ring op de kaak. De teugels kunnen dan weer met de teugelclip aan het ringetje van de crosslink. Duidelijker kan ik het helaas niet uitleggen. Wat mij hierbij in ieder geval belangrijk lijkt, is om de neusriem en het kopstuk een dikker touw of bontje om te zorgen dat het niet te scherp is.

Wat alleen mijn grootste "zorg" bij deze constructie is, heeft het niet een te scherpe inwerking? Ik heb het nog nooit gezien bij een touwhalster. Is het omdat er nog niet iemand opgekomen is, of omdat het wel geprobeerd is maar niet kan vanwege schuiven of te scherp of....?

Zijn er mensen die hierover met mij mee willen denken of het misschien wel eens gezien/gebruikt hebben?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:crosslink rope bridle?

Ik stuur je even een pb met een link.
    Ik zou idd voor een andere oplossing gaan voor de neusriem, een dik gevlochten gedeelte bv, zie de site in de pb.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Het klinkt als een moeilijke versie van gewoon een kaakgekruisd hoofdstel?
    Ik ben er zelf niet zo'n fan van. Sowieso is belangrijk dat het neusdeel echt om de neus zit en niet los, omdat het dan behoorlijk gaat schuiven. Op een touwhalster lijkt me dus erg onhandig. Ook lijkt het me dat de lus en de touwtjes onder de kaak nogal in de weg zitten bij een kaakgekruisd hoofdstel. En door alle omwegen creëer je meer ruis dan nodig is. Mijn favoriet is een eenvoudige sidepull of eventueel een KINgekruisd hoofdstel als het paard daar voorkeur aan geeft.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Inderdaad een versie van een kaakgekruist hoofdstel. Ik wil juist iets wat eventueel ook als sidepull te gebruiken is aangezien ik nog niet weet welke voor ons het beste gaat werken. Zelf lijkt mij een simpele sidepull het fijnste, maar hoe ponylief daarover denkt dat weet ik (nog) niet.
    Wanneer het touwhalster netjes op maat gemaakt is, verwacht ik dat het met het schuiven wel mee zal vallen. Je blijft natuurlijk wel met touwtjes onder de kaak zitten. Dat klopt. Ik hoopte dat het wel mee zou vallen omdat het in principe niet heel dik touw is en wel in het "gleufje" onder de kaak zou vallen...

Whoopie, bedankt voor de link. Heb even gekeken. Ze hebben niet iets wat ik beschreef, maar wel een kinkgekruiste versie van een bosal. Zij stellen dat bij kaakgekruist de release minder is waardoor er meer ruis zou zijn.

Heb ook zitten kijken naar een Rambo multibridle of een marylot crosslink, maar dat vind ik weer behoorlijk prijzig voor iets wat niet per definitie bij ons zal werken. Barefoot syringa staat ook op mijn lijstje, wellicht is dat dan een goede nog enigszins betaalbare variant. Staat er nu nog een op marktplaats ook

waarom kijk je niet even op de site van de NVBP? Daar kan je hoofdstellen lenen en uitproberen en zo kan je voor jou het geschikte hoofdstel vinden zonder iets duurs te moeten aanschaffen en evt weer weg te moeten doen.
    Na testen weet je wat bij jullie combi past en kan je ergens anders een hoofdstel aanschaffen.
    Simpeler en makkelijker kan niet

linkje www.bitloos.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    waarom kijk je niet even op de site van de NVBP? Daar kan je hoofdstellen lenen en uitproberen en zo kan je voor jou het geschikte hoofdstel vinden zonder iets duurs te moeten aanschaffen en evt weer weg te moeten doen.
    Na testen weet je wat bij jullie combi past en kan je ergens anders een hoofdstel aanschaffen.
    Simpeler en makkelijker kan niet

linkje www.bitloos.nl
    Dat weet ik wel, maar ten eerste woon ik in Roemenie waardoor je weer zit met duurdere verzendkosten. En daar komen nog lidmaatschapskosten bovenop. Mijn paardje is nog niet fatsoenlijk ingereden en ik kan er dus niet even een hoofdstel om doen en mee weg rijden. Anders was het zeker iets om te overwegen.

tsja roemenie is wat kostbaarder voor verzendkosten ja...hmmmm
    maareh 20 euro lidmaatschap is niks in vergelijking van een paar keer een verkeerd hoofdstel aan te moeten schaffen toch?
    Op die manier kunnen er weer nieuwe hoofdstellen aangeschaft worden en oude gerepareerd worden. Helaas zijn er veel mensen niet zo zuinig op de spullen als zij zeggen en komt het met gebreken terug. En dit kost geld om het te laten maken.

Een sidepull kan je ook maken van een "gewoon" hoofdstel en van een stal halster. kwestie van teugels aan de zijkanten vastmaken.
    Je rijdt toch nog niet en gaat het om de indrukken, en kan het ook makkelijk op die manier.

o ja de micklem is niet echt een optie voor kaakgekruist rijden. Dit omdat de ringen waar het doorheen moet te hoog hangt en je dus een stroefheid in het loslaten krijgt. Als sidepull kan het wel.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Om te beginnen met een jong paardje lijkt een sidepull mij het handigst. Dat geeft directe druk en release, zonder ruis en het word niet scherper/strakker.

Hoewel ik Fenna gewoon heb ingereden met touwhalster hoor, ging heel prima voor de basis. Pas toen we 'serieuzer' dressuurmatig aan de gang gingen heb ik alternatieven gezocht. Kaakgekruist ging bij ons niet, maar kingekruist wel. Ik heb voor E10,- een hoofdstel gekocht (zo'n graaibak met de uitverkoop) en zelf met touw een neusdeel gemaakt. Het voordeel van touw is dat de release snel is.

Even wat foto's uit de oude doos:

Nu rijd ik niet meer met bovenstaand hoofdstel maar met touwhalster, sidepull en bit. Met alledrie gaat het fijn eigenlijk.

De sidepull die Whoopie tipte is ook een makkelijke en goedkope manier om te kijken of een sidepull wat is. Of zelf maken, dat kan natuurlijk ook

Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

@ inger
    Juist verkeerde aankopen wil ik voorkomen door mij goed te informeren. 20 euro lidmaatschap en nog eens ongeveer 50 tot 60 euro verzendkosten voor heen en weer is toch al een aardig eind op weg voor bijvoorbeeld een rambo. Ik zit helaas momenteel niet in de positie om op die manier geld uit te kunnen geven om iets te proberen. Een multifunctioneel iets waar je dus een aantal kanten mee op kunt leek mij dan het handigste.

@ evenaar
    Dat is inderdaad ook een goed idee. Ik heb er ook aan zitten denken om een gewoon hoofdstel met een sidepull neusband te gebruiken. Maar zo een kingekruiste versie kan dan ook, bedankt voor de tip!

Zit dan toch sterk te denken om of te kijken voor een barefoot syringa of gewoon touwhalster eventueel met sidepull ringen voor in het begin. Kan ik daarna altijd nog besluiten om een meer definitief hoofdstel aan te schaffen. Fijn dat jullie mee willen denken!

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

ik heb deze:

Werkt prima

Mijn merrie loopt hier heel fijn op, op sidepull werd ze erg stug. Op touwhalster ging ook wel, maar in mijn ogen niet geschikt voor constante druk. Vandaar dit hoofdstel.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Dat is het gruwelijk lastige er aan. Voor iedereen is het weer verschillend en ik wil in een keer iets goeds kopen... Of in ieder geval geen tientallen euro's ergens aan uitgeven wat uiteindelijk niet blijkt te werken. Dat had ik met mijn academische kaptoom ook. Super mooi ding, maar mijn merrie is er niet van gediend :P

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik snap wat je bedoelt dat heb ik in het begin ook gehad. Met rijden met een gewoon halster krijg je idd al een redelijke indruk of een sidepull iets zou zijn, als je een kaptoom had en je gebruikt de zijringen dan weet je ook al of dat werkt voor je paard, blijkbaar niet als ik het lees.
    Ik weet dat mijn paard een kaptoom vervelend vondt maar dat was vooral als ik de ring op haar neus gebruikte dat vondt ze erg vervelend. Een sidepull vindt ze wel prettig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Ik heb een academische kaptoom met metaan in de neusriem. Ik heb het vermoeden dat het voor haar te scherp inwerkt en daar wordt ze juist erg drammerig van. Aan een touwhalster gaat het over het algemeen beter. Mijn onervarenheid met het werk aan de hand in combi met de scherpe inwerking van de kaptoom is waarschijnlijk ook een deel van de oorzaak hoor. Want er zijn genoeg mensen die wel prima met een dergelijke kaptoom kunnen werken. En tja, begeleiding is hier ook niet voorhanden, dus ik moet het allemaal een beetje zelf uitzoeken zeg maar...

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Metaal dat vond die van mij ook niet prettig, ik zelf ook niet trouwens ik probeer een optoming altijd uit op mijn scheenbeen, volgens mij hebben paarden een soort zelfde gevoeligheid op hun neus, dus het mag wel een beetje zacht zijn. Een touwhalster moet je ook niet onderschatten trouwens, die kan ook behoorlijk inwerken is echt maar een dun touwtje.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Er zijn ook bitloze hoofstellen te koop die je op alle drie de manieren kan gebruiken; sidepull, kingekruist en kaakgekruist (soms zelfs ook met bit). Ik geloof dat barefoot er zo één in de collectie heeft, met wat dikker touw als teugels en ik meen ook op de neus. Ik ben zelf gegaan voor de rambo micklem multibridle, daar kan zelfs nog een bit aan en kan je ook als kaptoom gebruiken. Kost wel wat (via bokt iets goedkoper te krijgen overigens en er zijn ook nepperds in omloop die goedkoper zijn). Je zou zoiets ook van dat plastic spul, ben ff de naam kwijt, kunnen laten maken bij zo'n endurance-hoofdstellen-maker. (Overigens gebruik ik de gekruiste varianten nooit, vind ik gewoon echt niet fijn.)
    Edit: zo'n touwhalster dat gekruist kan (als ik je goed begrijp), bestaat volgens mij trouwens toch ook al kant en klaar?
    Edit 2: grammaticafoutjes eruit gehaald

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten