Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 34 van de 34

Topic: Online Studie groep

  1. #31
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Online Studie groep

    Ik zal mijn lessen er ook nog even bij zetten!


    Go equals whoa


    Aantekeningen van de les

    Het paard moet altijd een keuze hebben maar als je het goed opzet dan geeft hij altijd het goede antwoord.

    Je neemt iemand mee naar een bepaald restaurant en diegene zegt; 'Oh ik weet wel een goed restaurant'. Met spelen doet je paar ddat wanneer hij uit zichzelf dingen aanbied die jij beloont. Het paard domineert dan het spel.
    Dit kan je voorkomen door a la the project je sessie te beginnen met je ABC. Dus een bepaalde oefening bijvoorbeeld follow the rail. Tijdens de FTR wachtje totdat je paard een vraag stelt. 'Moet ik nog langer?' dan vraag je hem naar je toe en geef je rust.
    Dit houd je een aantal sessies vol. Je maakt jezelf de sweet spot en stimuleert de vraag van het paard.
    Hiermee werk je toe naar een attitude van; Ik wil alles voor je doen als het daarna klaar is.

    Wanneer dit duidelijk is(80% consistency, 20% variety) kan je na de vraag van het paard nog iets anders gaan vragen. 'mag ik al naar je toe komen?' 'ja maar eerst nog een rondje om die ton, ja kom nu maar'. Door de rust die het paard steeds bij jou heeft gekregen bouw je credits op. Je vult als het ware je bankrekening met credits die je later weer uit kunt geven.

    Begin je je sessie gelijk met 50 vragen terwijl je maar 20 credits hebt verdiend in voorgaande keren. Dan zegt je paard bij vraag 21 'Tabeeeeeeee!'.

    Credits opbouwen gaat steeds door niks te vragen(80% friendly, 20% iets vragen). Je kan ook een plek in de bak nemen waar 'je huis'is. Na iets dat je hebt gevraagd ga je samen 'naar huis'. Daar neem je 5 minuten(of iets minder of meer) de tijd om even te chillen en niks te vragen. Hup! Weer een centje in je spaarpot die je later kunt gebruiken om iets van je paard te vragen. Houd je je aan de 80/20 regel dan heb je altijd genoeg credits.

    Waar het bij pastte weet ik even niet meer maar we bespraken ook het passive persistent zijn. Een mooi voorbeeld daarvan was. Je blijft aan de tafel zitten totdat je je worteltje hebt opgegeten. En dan als opvoeder of trainer het geduld hebben om te blijven zitten totdat het zo ver is. Heb je dat een paar keer tot het eind volgehouden dan is er daarna steeds minder overtuigingskracht nodig.

    Dan bespraken we nog dat spelen eigenlijk altijd trainen is(en voor het paard werken). Parelli heeft het spelen genoemd om het gewicht van het woordt 'trainen' te verminderen.

    Dan voor mij en Easy

    Om meer go te creëren kan ik meer werken met rechte lijnen naar cirkels toe

    RBE - cirkels naar rechte lijnen
    LBE - kronkels zonder patroon
    RBI - rechte lijnen naar cirkels
    LBI - rechte lijnen

    Een cirkel is eng en zonder eind en over het algemeen moeilijk voor een rbi. Ik kan het makkelijker voor hem maken door mee te lopen en in een rechte lijn te beginnen en van daaruit, als hij voorwaarts is, een cirkel inzetten.

    Eigenlijk is maintain gait het probleem. Easy kan zich niet goed ontspannen omdat hij een bepaalde gang niet lang genoeg volhoud of kan volhouden. Daardoor vind hij steeds geen echte ontspanning in de cirkel of na heel veel resends en aanmoedigen van mij.

    Ik kan nu aan maintain gait gaan werken door dat in follow the rail te gaan oefenen. (ik ga maar hardloopschoenen aanschaffen denk )

    En vooral

    Niet teveel tegelijk oefenen!!!

    filmpje 2


    Een cirkel vraag je als je connectie hebt, niet om connectie te krijgen

    Je kunt een oefening gebruiken als relaxpunt 'Pfooeeee laat mij maar op de cirkel! Veel makkelijker!'

    Voordat je vertrekt check je je connectie, zoals je in de auto eerst je gordel omdoet enzo.

    Vanuit voorwaarts draven langs de bakrand is het makkelijker om in de goede galop aan te springen.

    Voor welke gang is een paard gefokt? Fries - draf, tinker - stap en draf etc.

    Eerst relaxation en daarna impulsion.

    Ik kan verder met mijn springproject door Easy te gaan laten wennen aan meedere obstakels achter elkaar. Eerst met veel afstand, later kan ik dan toewerken naar een in-uitje.
    Dat lijkt me een hele goede voor Easy om zijn achterhand goed te gebruiken en zijn rug te stretchen. Hij loopt niet zo vaak echt lang en laag in draf. Maar boven de sprong bolt hij wel mooi zijn rug wat me ook een goede oefening lijkt om hem daar soepel te houden
    Power of Neutral

    Anna was streng en dat was goed. Twee zinnen van iemand die me les geeft en mijn gedachtes zijn alweer 3 weken verder en dan moet ik onderbreken want ik heb al lang 100 conclusies getrokken. Dat vond ik best knap van Anna want heel veel docenten van de middelbare school en op het HBO hebben nooit gezien dat ik zoiets af en toe even nodig heb. En die lieten me dan gewoon de hele les overnemen met vragen of negeerde het en dan kreeg ik vervolgens niks meer mee van de les. Een simpel 'stil, nu gewoon even luisteren' doet dan al wonderen.

    Mijn opdracht komt neer op 'connectie behouden en veilig variëren'.

    Ik maakte in het filmpje de follow the rail teveel om de sprong. Of eigenlijk. De ene sprong was te spannend voor Easy om daarna weer snel relaxt te worden. Doordat het heel voorspelbaar was dat we steeds naar die sprong gingen verbrak hij al voor de hoek linksachter de connectie om als een malle over of langs de sprong te racen.
    Met 1 sprong had hij steeds een hele ronde om weer te ontspannen. Hier was daar te weinig ruimte voor doordat er twee sprongen stonden. Daarbij was het @ liberty voor mij nog te moeilijk om te fixen. Want als ik dan de connectie kwijt ben rent Easy gewoon weg en ik kan nu eenmaal niet zo hard rennen.

    Wat we nu dus gaan doen;

    De sprong de komende maand niet meer verhogen.

    Focussen op synchronise with me.
    Dit ga ik doen door veel overgangen tijdens follow the rail en hem meer vertrouwen de rail te volgen.
    Het is zijn verantwoordelijkheid zijn neus te volgen. We gaan weer terug online en ik dirigeer de neus, daarna is het aan Easy.
    Daarbij ga ik proberen hem wat minder in de gaten te houden(ik loop namelijk bijna constant met mijn hoofd schuin naar hem te kijken). Het irritante is dat ik door mijn bril niet vanuit mijn ooghoeken kan spieken. Ik heb mezelf namelijk onbewust oogkleppen gegeven door een bril met brede zijkanten(wat voor mij eigenlijk best okay is want een stukje minder zicht is een stukje minder afleiding )

    Voor 80% consistency en 20% variety blijven we wel bij de follow the rail.
    Ik denk dat ik ga starten met de overgangen om connectie te maken. Als die er is begin ik met de oefening die Anna me gegeven heeft.

    Follow the rail met in de hoeken cirkels. Na er nog even met Lian over gepraat te hebben(handig dat evaluatie momentje in de auto op weg naar huis) snap ik het nog beter.

    Follow the rail is een patroon, dat patroon kan je je paard aanleren tot hij zonder erbij na te denken en zonder connectie met jou die rondjes kan lopen. (dan denk ik direct aan manegepony's waarbij het rondje er helemaal ingeprent zit en die je niet van de hoefslag afkrijgt).

    Dat is saai voor jou. Voor een rbi waarschijnlijk heel veilig want hij hoeft er niet bij na te denken en kan zich lekker afsluiten. We zitten nu op het punt dat Easy de fTR snapt en ga ik hetzelfde door dan gaan we naar het manegestadium. Dat is niet de bedoeling.

    Als ik het goed snap leer je een patroon aan, dat geeft je paard zekerheid en daarnaast genoeg ruimte om weer aandacht te hebben voor andere vragen die ik zou kunnen stellen tijdens dat patroon.

    patroon;
    1. aanleren - alle aandacht naar patroon
    2. is bekend - aandacht over voor andere dingen

    gevaren - rbi; volledig op de automatische piloot zonder connectie in nd, rbe; aandacht voor enge dingen(argh! er ligt een zwart dingetje tussen alle bruine dingetjes!) lbi: boring! ik ga op zoek naar eten lbe; genoeg aandacht om te muiten, wat als ik dichter op je ga lopen/m'n kont naar je toe doe/ga rennen

    3. patroon + andere vraag - patroon gaat als vanzelf dus genoeg aandacht voor nieuwe vraag
    4. andere vraag bekend - aandacht over voor volgende vraag

    Lian had ook nog een mooie vergelijking. Als je begint met autorijden heb je het heel druk en bewust van hoe je de auto bestuurd en dan ook nog eens met opletten op al het andere verkeer.
    Op een gegeven moment gaat het rijden als vanzelf en ben je veel selectiever met opletten op het overige verkeer. Je ziet vooral de dingen die niet kloppen in het verkeer in plaats van dat je elke auto en elke voetganger dezelfde hoeveelheid aandacht geeft.
    Dan heb je aandacht over om een gesprek met je bijrijder te houden bijvoorbeeld of een luisterboek te luisteren.

    Met Easy is het nu dus tijd om die andere vraag erbij te pakken. Cirkels.
    In de hoek vraag ik een cirkel waarin ik Easy eerst ondersteun en het als een driving game vraag. Net zo lang totdat Easy denkt 'hey! ik snap het, we doen een cirkel' en hij zelf het initiatief houd om die cirkel te blijven lopen.
    Op dat moment gaan we weer terug naar de follow the rail. Die blijven we doen totdat Easy denkt 'hey! we doen een follow the rail' en hij die zelf volhoud.

    Het idee is dat ik net zo lang de nieuwe vraag volhoud totdat Easy snapt dat we een ander patroon doen. Dat duurde gisteren 8 cirkels en daarna ongeveer een korte en halve lange zijde voor hij weer bij de follow the rail was.

    Uiteindelijk zal die tijd dat Easy nodig heeft om zich aan te passen steeds korter worden. Dan kan ik mijn vraag ook steeds kleiner maken. De cirkel kan ik uiteindelijk(in de verre toekomst) vragen door een kleine beweging en tijdens de cirkel kan ik dan active neutral staan zoals ik met follow the rail ook active neutral mee loop.

    Als dat goed gaat kan ik het in draf gaan proberen.

    Resultaat, Easy leert sneller te ontspannen wanneer verschillende vragen achter elkaar gesteld worden. We behouden connectie.

    Verder heb ik nog geleerd hoe je een cloverleaf online doet en dat je geweldige impuls kunt creeeren door extreme overgangen te vragen. Bijvoorbeeld naar galop. 'het staat hier in de fik, wegwezen!' Keihard, op het hoogtepunt terug naar stap totdat er weer ontspanning is, dan weer heel hard. Zo kan je anticipatie opbouwen bij je paard en hoef je uiteindelijk alleen nog de groene vlag te geven om heel veel go te krijgen. Je paard denkt dan al aan vertrekken, je hoeft alleen nog okay te zeggen.
    Maar dat moet ik nog maar even bewaren totdat ik wat verder ben.

    filmpje 2

    tweede Skypeles over de power of neutral.
    Het filmpje werd een ontzettende blamage maar ik ben zo vreselijk blij dat ik hem gebruikt heb. Want met dit filmpje heb ik echt weer een enorme eye opener gekregen.

    Eigenlijk ging alles fout. Ik moest een paard(hebben jullie dat ook dat je sommige woorden niet meer normaal kunt typen? een paar dus..) kinderen vragen me te filmen die zelf nog geen NH kennen. Ik moest dus sowieso al zeer bewust van me af zetten dat ik indruk moest maken. Dan stonden de paarden van de buren in de bak wat nogal een chaos situatie opleverde waar Easy wat van blokkeerden.

    Het filmpje moest dus snelsnelsnel zonder de hele bak te gebruiken. Ik had niet echt geoefend sinds de vorige les want daar kwam een fotosessie tussen. Mijn tips van de vorige keer waren het patroon follow the rail afwisselen met een ander patroon, cirkels in dit geval. Dit om Easy te leren switchen tussen patronen en met mij te synchroniseren.

    Dat werd dus een follow the rail die heel aardig ging met in de hoeken Easy rondslingeren met heel veel druk op het halster.

    Eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven bij BemBem beschreef. De les die Parelli maar blijft herhalen maar die nooit volledig is doorgedrongen omdat ik simpelweg niet de ervaring had het goed uit te voeren. Je touw is je safety net en niet je connectie.
    Bij de circling game die ik kan met Easy is het touw het enige dat ons bij elkaar in de buurt houdt. Zonder dat touw blijft hij niet bij me en hij hangt in draf dan ook onwijs in het halster met zeer veel druk. Anna vertelde in de Skypeles dat ik die connectie op een andere manier moest gaan maken. Puzzelpuzzel!
    Ineens lees en zie ik in alles wat Parelli is die les. En Anna zelf legde er in de demo op de Equiday gisteren ook weer de nadruk op.
    Hoe kan het toch dat ik dit al die tijd over het hoofd heb gezien en er gewoon bewust overal overheen heb gekeken?

    Dit was wel een les die even in moest zinken. Eigenlijk veranderd het gewoon helemaal hoe ik met Easy bezig ben. Want het gevoel van connectie daar heb ik wel aan geroken, en dat gevoel is geweldig, maar nu snap ik ook hoe ik die connectie ook kan vergroten op een trainingsmanier in plaats van vooral door veel undemanding time en lief zin voor je powny

  2. #32
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Online Studie groep

    Leonie, super bedankt voor je aantekeningen van het project! Nu snap ik het beter.
    Ik had ook een aantal eye openers!



    Today is a perfect day to start living your dreams!

  3. #33
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Online Studie groep

    Fijn dat je er wat aan hebt!!

  4. #34
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Online Studie groep

    Zo nog even de eenalaatste erbij;
    Verder die dag een filmpje opgenomen voor Skypeles. Het onderwerp is feel.
    Waar moeten we aan werken;
    voor mezelf: focus, feel, timing en balance
    Voor Easy: connection, lightness, responsiveness en result

    Verder stond er nog een mooi checklistje in de tekst

    Here are four things I ask myself every time I put a feel on my horse and ask for them to do something:

    *Did the horse respond at the lightest possible phase - touching their hair or putting the intention into my core and directing it through the horse?
    *Did they resprond within 1,5 seconds?
    *Was the first step the quality step I am aiming for(free flowing, in the direction of the yield, in balance, smooth) or did they take a few other steps and THEN give me my good step?
    *Was there any noise when I finished the yield(did the horse continue to move after I dropped my intent/energy/life, move off in a new direction or simply melt to a stop with me?)

    When you are able to achieve all four of these elements in a yield then you have confidence, acceptance, understanding and responsiveness. If you are lacking even one of these things, you may be missig an important piece and litereally wasting your time repeating exercises without quality that will make your horse worse and not better. Pat's saying "practice does not make perfect, only perfect practice makes perfect"holds true here.
    Daar moest je ook nog eens the project bij gebruiken. Pfoe! Ik denk niet dat ik the project nog helemaal begrepen heb. Maar volgens mij komt het er op neer dat je de opdracht de sweet spot maakt en deze zo opbouwt dat je paard op de plek van het project jouw de vraag kan stellen 'wat gaan we hier doen?' en dat er dan genoeg opties zijn waar jij uit kunt kiezen om je project compleet te maken.

    Ik heb gekozen om verder te gaan met mijn follow the rail en cirkels en te kijken of ik van de cirkels een project kan maken. Naar mijn idee moest ik dus weer een stapje terug om de opties op te gaan bouwen.
    De start is dus om veel te doen tijdens de follow the rail en rust te geven bij de cirkel. Voor mijn gemak heb ik daar een pion gezet waar ik bij ga staan.
    Mijn vraag is voor Easy om de rail te verlaten en naar mijn project toe te komen. In mijn filmpje heb ik dat geprobeerd door een disengage en daarna door een draw.
    Ik denk zelf dat de draw een beter begin is omdat ik de cirkel later ook door middel van een draw(of uitnodiging richting cirkel) wil starten.

    Verder heb ik me bij de follow the rail gefocust op connection(touwtje op de grond of in een boog). Minder bewust ben ik met lightness, responsiveness en result bezig geweest. Ik denk zelf dat ik meer had kunnen vragen met de overgangen om hem wat snappier te maken. Maar het was warm en ik was onzeker over de cirkels dus het is me niet gelukt daar ook al aan te denken

    Aantekeningen;

    Ik wil nu meer gaan letten op mijn lichaamshouding.
    Mijn houding moet ook het patroon doen. Ik moet meer rechtuit lopen en erop vertrouwen dat Easy zelf het patroon loopt in plaats van elke keer naar hem te kijken en te checken of hij het nog doet.
    Voordat ik bij de pion(of ons project) ben op tijd gaan stappen zodat alles gecoordineerd is voor het afwenden.

    Prapare the position to make the transition(nog een quote voor de verzameling )

    De cirkel mag ik met hem meelopen om het makkelijker te maken.
    Ik kan gaan uitvinden wat Easy doet als ik mijn schouders draai. Ziet hij dat of ziet hij dat nog niet?
    Ziet hij het niet dan kan ik zonder druk op het touw omkijken naar zone 4 en hem zo weer naar me toe drijven. 'hey! keep up!'.

    Eigenlijk is dit allemaal een grote stick to me game met wat meer afstand dus ik kan gewoon die techniek gebruiken. Al ben ik bang dat Easy met die hulp gelijk aan mijn schouder zit geplakt want dat is hoe ik het hem heb aangeleerd blijkbaar.

    Ik kan ook nog even het Weave @ liberty filmpje kijken op Parelli Connect voor meer tips om hulpen zonder touw te geven.

    Dan had Sandra ook nog een mooie quote(je wordt er toch op getraind door meneer P Parelli). Hoe weet je hoe feel voelt?

    'Feel hebben om feel te voelen, rust hebben om rust te vinden'.

    Filmpje 2
    En hier dan het filmpje van vandaag. Voor het eerst in de paddock gespeeld. Het was heel eventjes droog en toen ging het weer regenen en moest ik de camera weghalen(wat ik eerst vergat ).
    De follow the rail was hier een beetje stuk maar dat zien we door de vingers aangezien dit de eerste keer in de paddock was.
    Ik zie nu in het filmpje ook dat hij steeds moeite heeft met de hoek bij de camera. Ik dacht vanmiddag dat dat was omdat daar de uitgang is terug naar zijn stal. Maar ik bedenk me nu dat het waarschijnlijk het stromende water is wat daar achter zit. :O
    En daar heb ik hem elke keer doorheen gepusht. When will I leaaaaaarn? Nouja, een leer voor de volgende keer om hem daar niet over zijn threshold heen te pushen.

    Okay, hier dus bezig met stap 2(nee verder zijn we nog niet gekomen )

    2 ik nodig hem uit naar binnen bij de pion en vraag hem om half om de pion heen te stappen met driving game en dan te stoppen.(met slack in the rope) na wat rust weer door met follow the rail.

    Nadat het filmpje is afgelopen heb ik hem in de regen nog een keer linksom en rechtsom gedaan. rechtsom liep hij zelf tot bijna helemaal achter de pion, rechtsom had hij meer moeite en moest ik hem vanaf met zijn neus bij de pion nog verder rond helpen.

    Aantekeningen van de les.

    Natuurlijk weer een paar mooie Parelli quotes(echt.. hoeveel heeft die man er bedacht?! )

    Don't ask a trying horse to try.

    En over fases; Fly, musquite, black bird, eagle.

    Ik kan meer pionnen neer gaan zetten en vaker achter elkaar de cirkel vragen om verder te komen in mijn stappenplan.

    Ik zat te stoeien met achterwaarts en we hebben de fout gelocaliseerd. Ik blijf naar achteren doorstappen ook bij geen reactie. Ik had het idee dat net als bij voorwaarts je gewoon blijft lopen tot je paard meekomt.
    Maar Easy kwam niet mee dus er was een probleem waarbij ik heel wat onterechte hoge fases heb gebruikt..

    Ik doe een stapje of hooguit twee, dan kan Easy achteruit weer naast me komen staan. Als ik door blijf lopen maak ik het probleem alleen maar moeilijker op te lossen voor mezelf en voor Easy. Dus weer een stapje terug(letterlijk) en 1 stap achteruit en Easy vragen om weer naast me te komen.

    Ik denk dat ik hiervoor ook meer particular moet worden in op welke hoogte ik Easy naast me wil hebben. Ik deed daar niet zo moeilijk over en nu gaat Easy steeds voor me uit lopen of achter me aan. Net wat voor hem makkelijker is. Dat is niet helemaal het idee van stick to me(ook met een afstandje ertussen). Hij gaat al heel erg goed mee in mijn energie, nu nog naast me blijven.

    Leuk! Want dan kan ik ook meer gaan spelen met langzame en snelle draf en zo wat meer achterhandgebruik vragen.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •