Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 46

Topic: Breedte paden" paddock paradise".

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Breedte paden" paddock paradise".

hoi

Bij Whoopie wil ik een pad om een wei aanleggen, nu zit ik een beetje te dubben hoe breed ik ze zal maken, ik vindt het belangrijk dat het zwart wordt dan valt er nml geen gras te peuteren, de paden zijn zo,n 40 meter lang schat ik. Ik zat eerst te denken aan zo,n 3 meter maar dat lijkt in de praktijk niet zo breed, dus aan een kant ben ik wel van plan om het pad zo,n 4 a 4 1/2 meter breed te maken omdat ze daar vaak staat naast de hengst(buurman) te buurten. Ze loopt nu nog alleen maar in principe komt er nog een paardje bij is de bedoeling.

Hoe breed zijn jullie paden en is het gras snel verdwenen of blijft het gras toch wel komen.
    Daarnaast heeft ze dan een betonuitloop(4/10) voor de stal, en een vast stuk van een andere wei(20/ 20 schat ik). In de zomer ga ik dan waarschijnlijk strookbegrazing doen op de rest van de wei.

Alvast bedankt,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Re:Breedte paden" paddock paradise".

Het hangt van de kudde af hoe breed je paden moeten zijn. Bij een grotere kudde kunnen ze ingesloten komen te zitten, en moeten ze dus kunnen passeren. Voor een paard alleen is 3 m zat, en ik denk met een ander paardje erbij ook nog, omdat ze altijd weg kunnen lopen voor elkaar. Zorg wel dat het nergens doodloopt in een smal stuk, en dat je de hoeken afrondt.

Ik heb mijn paden 5 m breed met 2 pony's en eigenlijk is geen enkel pad helemaal kaal.

persoonlijk moet je dit ook niet willen, hoe minder gras er staat hoe sneller er een drek bende word.
    Als er gras blijft staan heb je dit dus niet ! Ik vind het juist fijn dat er *iets* te peuzelen is, anders vervelen ze zich wel erg gauw.
    Ik heb een behoorlijk pest een drek en modder.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Zorg wel dat het nergens doodloopt in een smal stuk, en dat je de hoeken afrondt.
    Het gaat niet dood lopen in een sma lstuk , het is de bedoeling dat ze gewoon door kunnen lopen, ik wil de hoeken niet af gaan ronden, ik weet dat het beter is maar ik wil aan de achterkant toch een semi-permanente afscheiding maken zodat ik die op kan schuiven om op de binnenwei strookbegrazing toe te passen, als ik de hoeken afrond dan gaat dat niet werken.

Hoe zijn jouw paden als ik mij niet vergis heb jij wit zand of niet? Of heb je ook paden waar gras heeft gestaan?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier een pad van 6meter breed. Vooral omdat de merrie verschrikkelijk onaardig doet..
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Weet je Marjolein bij Whoopie heb ik het probleem dat als er gras blijft staan ze altijd blijft peuteren en de buik daar op gaat reageren is mijn ervaring, als ik haar aan huis had staan dan zou ik de paden om laten gooien zodat daar geen gras staat en haar een aantal uren op de wei laten en voor de rest bijvoeren met goed hooi. Het nadeel is idd dat je sneller modder hebt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Maar Dyonne waar ik dan vooral benieuwd naar ben is hoe zien die paden eruit, staat er nog gras of is het zand geworden en hoeveel paarden heb jij er staan, 3 of 4? Hoeveel paden heb jij?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Hoeken afronden heeft wel voordelen, dat ze de grond op de hoek meer met rust laten.
    Als je een scherpe bocht heb van 90 graden, krijg je na korte periode een gat, omdat ze daar strak langs heen gaan.
    Als je afrond krijg je dat dus niet zo gauw, en kun je op zich ook wel strook begrazing maken (dat bedoel je toch )

Jammer dat dat niet kan, je gaat dan flink door de modder ploeteren, dat vind ik persoonlijk echt brr niks.
    Dan is omploegen een idee misschien.

Wel foto,s showen als het af is he

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Mijn paden zijn 3 meter breed (voor 2 IJslanders) en dat bevalt me prima. De totale oppervlakte van mijn paden plus paddock is ongeveer 2000 m2 en dat lopen ze niet stuk.
    Ik heb wel de hoeken afgerond (van de binnenomheining); ik snap niet precies waarom je dat niet wilt. Je kunt dan binnenin toch strookbegrazing toepassen? Het is juist fijn als je op de hoeken nog een soort van kleine paddocks/verblijfsruimtes maakt want dat nodigt uit om er bv. te gaan liggen of lekker te staan, en dat maakt dan weer dat je paard sneller gebruik zal maken van de gehele track.

Bij ons is het pad 12 ft breed (handig aanleggen met een leadrope ). Het ligt rondom een halve hectare ongeveer. Dus zo'n beetje 2 paden van 100 meter en 2 van 50 meter. Ook met afgeronde hoeken van de binnenomheining. Met 2 paarden erop is het zo goed als kaal op het track. Alleen onder de draden door kunnen ze nog wat knabbelen als ze daar moeite voor doen. Als het veel regent wordt het inderdaad wel blubber. wij hebben nog een ander pad en klein paddockje met wit zand richting de schuilstal. Als het track erg blubberig is kiezen ze er zelf meestal voor om daar meer te staan.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Drie heb ik er lopen. Tweede deel van het pad is wel wat smaller dan eerste deel.
    Ik gebruik maar beperkt pad. Bij mij is het functioneel, ze kunnen via het pad naar het stukje wei waar ik strookbegrazing toepas. Eerst eten ze het pad dmv strookbegrazing kaal. Dus als ze dichtbij paddock staan hebben ze kort pad, als ze verder weg staan een langer pad.
    Dit in verband met de groei inderdaad van het gras. Anders is er toch iets te eten. En nu kan een stuk pad ook herstellen, want het wordt hier wel echt bagger. Helaas geen zandgrond, maar veen..
    Even gezocht, hier een filmpje.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als ik de hoeken niet afrond dan kan ik aan een zijde de hele afrastering verzetten, als je afrond dan klopt de lengte van de afrastering niet. Ook is het beginnen op zo,n weide dan lastiger omdat je niet de hele lengte om kunt zetten, hopelijk ben ik duidelijk.

Goh Marja jij hebt een flinke uitloop in totaal, dan blijft het dus groen, de basis zal zo bij Whoopie denk ik zo,n 900 vierkante meter zijn en dan kan ze daarnaast op stukjes wei in de zomer.
    Ben je niet bang dat wanneer ze 2000 vierkant meter tot hun beschikking hebben dan ze dan teveel fructaan binnen krijgen omdat ze dan constant het gras kort houden en steeds de eerste topjes pakken, of wordt het gras ook wel langer bij jou?

Ik zou haar wel op een groter stuk willen zetten hoor maar ben bang dat dat niet goed gaat, hoewel ik nu wel zag nu ze even op een kleiner stuk staat ze weer wortels met zand en al aan het uitgraven is, doet ze ook de hengst na zag ik wel, dus daar ben ik ook weer niet zo blij mee ivm evt kans op zandkoliek.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Als je pony er gevoelig is zeker oppassen. De eerste keren op de wei, als ze nog maximaal 30 minuten erop gaan (ja, ik bouw in extreme mate op, beginnende met 5 minuten aan de hand tot een half uurtje los in enkele weken), gebruik ik een groter stuk.
    Als ze hier 45minuten op staan ofzo, dan is het al foute boel met de merrie, komt ze er opgeblazen vanaf. Met dit pad en lang uitgebloeid gras ben ik nog lang voorzichtig, maar midden zomer sluit ik de wei niet meer af. En dan 2x per dag een strookje lang gras.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Na een zware regenbui...

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedankt voor je filmpje Dyonne, dat geeft beeld handig. Mooi plekje heb je trouwens.
    Langzaam opbouwen doe ik zeker, lang gras met strookbegrazing gaat wel en ik geef dan niet teveel ineens bij, waar ik een beetje mee zit is dat ze altijd maar blijft peuteren op dat korte spul.
    Ik hoop dat de boer ze van de zomer van de wei wil halen dan kan ik ze met graaskorf bv een paar uur per dag op de wei zetten dat werkt voor haar goed.
    Die eend , ja dan gaat het hard als het echt goed regent, ik denk wel dat als er een paar dagen veel regent valt dat ik dan de paden afsluit dat kan makkelijk, een verbindingdpad is toch al modder dan kunnen ze die gebruiken naar de wei en dan blijft de rest een beetje redelijk.
    Het zal ook vooral kijken en uitproberen worden in de praktijk wat werkt en wat niet, ik heb alleen geen zin om over een tijdje de binnenring weer opnieuw ui te zetten

goh Christinne dat is toch ook een heel oppervlakte dat dat dan toch zwart wordt, ik zag het idd op een foto van Marleen(mbt de verhuizing van haar paard).
    Gelukkig hebben we zandgrond daar ben ik blij mee maar zal ook zwart worden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten