Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Gereedschap om voer te malen?

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Gereedschap om voer te malen?

Hey allemaal,

ik ben sinds enkele weken voor Bofix overgestapt op voer van Agrobs, waarvan het de bedoeling is dat de brokken (waarin het wordt geleverd) worden geweekt. Dit om slokdarmverstoppingen te voorkomen. Weken is voor mij niet praktisch, omdat de paarden 's ochtends eten krijgen van de stalhouder en die geen halfuur tijd heeft om te wachten tot het voer geweekt is.

Daarom had ik tot nu toe een smoothie maker/ blender (hoe zeggen jullie dat in Nederland?) gebruikt, zodat ik het voer kan malen en dan wat water bijkappen en klaar! Heel praktisch, veel minder praktisch is dat de blender het zonet begeven heeft... . Ik vermoed dat de motor overbelast was, de brokjes voer zijn soms echt kéihard.

Heeft iemand een idee hoe ik dit voer nu toch kan geven? Een alternatief voor de blender?

Het voer ziet er als volgt uit:

Hopelijk hebben jullie tips
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Re:Gereedschap om voer te malen?

's avonds al weken voor de volgende dag (ochtend) ?

Ik voer slobber, dit maak ik 's middags en als moet 's ochtends al en voer het 's avonds.

Weet je ook waar de slokdarm verstopping vandaan komt ?
    Want dat moet een oorzaak hebben, ik voer nu slobber tijdelijk omdat sophie naar de tandarts moet zij had 3 x slokdarm verstopping in 1,5 week tijd.
    Elke keer nadat ik brokjes gaf.

Ik zou ook zeggen: week het van tevoren. Ik voer mijn paarden Zupa, dat moet ook worden geweekt. Gewoon de avond/middag van tevoren in het water zetten en de volgende dag voeren. Geen probleem.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Een nieuwe blender :P

Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Dank jullie wel voor het meedenken.

Marjolijn; Bofix heeft nog geen slokdarmverstopping gehad (hout vasthouden!) maar een kennis -die ook dit voer geeft aan haar paarden- hebben dat wel al gehad met dit voer. Te grote brokken als ze te snel willen eten en niet voldoende knabbelen misschien?

Weken jullie in de zomer ook op voorhand dan het voer? Komen daar niet veel insecten op af? Dat zijn dan wel zorgen voor later, maar toch wel handig om te weten

Een nieuwe blender wordt wel duur als dat om de zoveel weken nodig gaat zijn, daar gaat mijn portefeuille niet mee akkoord

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik zou ook de avond van te voren inweken. Heb ik ook een tijd gedaan.
    Je kunt toch een "deksel" op de emmer leggen?
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

In de zomer voer ik bijna niet bij, dus week ik geen zupa. Maar Insecten? Nee hoor, die eten geen kruidenprut. En als je daar bang voor bent doe je er een deksel op.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

Bij de paardendrogist verkopen ze lege emmertjes met deksel

http://www.paardendrogist.nl/product...el-leeg/909510

A lot of people talk to horses, not many listen

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

misschien simplistisch, maar een ouderwetse koffiemolen?
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

De brokken in een doek doen, doek dichtbinden en erop slaan met een hamer. Ik weet niet hoe lang het duurt voor je alles zo klein hebt als je wilt...

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik snap helemaal niet waarom je zo ingewikkeld zou doen.....

Hoe simpel is weken? Schepje voer, schepje water, .....en gewoon voeren...

Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Bedankt voor het meedenken allemaal

We hebben de voorbije week dus het voer geweekt, en degene die de paarden eten gaf, zorgde ervoor dat er opnieuw voer in de week stond voor wie 's avonds (enzovoort) eten geeft. De stalhouder stak dit heel erg tegen, omdat hij graag iets wil dat in de winter én zomer werkt, en met warm water + voer + een deksel erop, zag hij dat niet goed komen. We handelen beide uit de intentie om de beste oplossing te vinden, maar dat botst dus wel eens.

Daar sta je dan. Vandaag moesten mama en ik op gesprek en we hebben uiteindelijk een ideale oplossing gevonden. De pensionhouder heeft een houthakselaar die het voer makkelijk kan malen

@Plurkje; de koffiemolen kon de brokken niet aan, ze waren te sterk (we hebben iets gelijkaardig gebruikt -niet de blender- maar dat begaf het snel).

@Marion, daar heb ik ook aan gedacht maar dat leek me wel héél tijdrovend

@Cora, om even te antwoorden waarom: het voer moet minimaal 10-30 minuten weken; hiervoor heeft de stalhouder (begrijpelijk) om 4-5-6 u in de ochtend geen tijd. Eerlijk gezegd, ik ook niet altijd wanneer ik de paarden 's avonds eten geef, en van de eigenaar van het ander paard kan ik dat gewoon niet verlangen. Dus ja, het is helaas niet zo simpel als schepje voer, schepje water en voeren

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door hanne01
    We handelen beide uit de intentie om de beste oplossing te vinden, maar dat botst dus wel eens.
    Daar sta je dan. Vandaag moesten mama en ik op gesprek en we hebben uiteindelijk een ideale oplossing gevonden. De pensionhouder heeft een houthakselaar die het voer makkelijk kan malen
    En zo kom je er met je stalhouder tóch samen uit, iedereen blij. Kan je voor een tijdje vooruit hakselen (denkt aan houtsnippers door je voer...)?

Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door hanne01
    We handelen beide uit de intentie om de beste oplossing te vinden, maar dat botst dus wel eens.
    En zo kom je er met je stalhouder tóch samen uit, iedereen blij. Kan je voor een tijdje vooruit hakselen (denkt aan houtsnippers door je voer...)?
    Ja, ik ben echt heel blij dat dit uitgepraat kon worden én dat we direct een oplossing hebben kunnen vinden Ja, zodra we een zak voer hebben gekocht, mogen we een smsje sturen en maalt hij de hele zak in 1 keer. Duurt 5 minuten, beetje sneller dan de blender We hadden eerst getest met een kleine hoeveelheid, en ik heb geen enkele houtsnipper (gelukkig) kunnen vinden. Hij liet het machien ook even draaien wanneer alles al gemaald was, en daarna kon je erdoor kijken, geen restjes.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik bedoelde eigenlijk de avond van tevoren in de week zetten, heb ik ook een tijd gedaan, maar was even vergeten dat erbij te zetten

Fijn dat er nu een oplossing is!

Bladwijzers

Forum Rechten