Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Ponykamp komt eraan en mis de inspiratie!!

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ponykamp komt eraan en mis de inspiratie!!

Al 2 jaar help ik mee met de ponykampen op stal. Ik heb al verschillende spellen doormiddel van parelli met ze gedaan, maar mis een beetje inspiratie voor dit jaar.

Hier een loijstje wat we tot nu toe hebben gedaan. We hebben elke keer 2 uur gehad en daar waren 3 spellen of opdrachten genoeg voor.

- extreme friendly met hoepels, ballen, zeiltjes, water en een vliegengordijn.
    - circling game vanuit een hoepel
    - stick to me
    - sideways game
    - slalom game met driving

Het zijn kinderen die varieren van 10 tot 15 geloof ik. We zoeken dan ook naar iets wat niet te moeilijk is maar wel inspirerend! De circling game vonden ze erg leuk vorig jaar maar voor de kleintjes met moeilijke ponys of juist te LBI was het toch best moeilijk en dan was de lol er snel af. Stick to me vonden ze erg leuk en de friendly game ook maar de meeste pony's zijn meer LBI of LBE dus daar waren ze ook snel doorheen.

Ik zoek echt iets wat met NH te maken heeft want ze doen ook ponyvoetbal, ponyspellen en zelfs trec hebben we vorig jaar gedaan dus het lijkt allemaal best wel op elkaar.

Wie kan me helpen met het verzinnen van een leuke middag met gemiddelt 3 games?

Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    90

Re:Ponykamp komt eraan en mis de inspiratie!!

Wat ik vaak doe tijdens de ponykampen is een soort hindernis/obstakel parcours. Bijvoorbeeld een slalom in stick to me, pony over een sprongetje leiden etc. Dan kan je eerst de onderdelen oefenen en daarna een soort wedstrijdje doen met 2 teams bijvoorbeeld.

Wat ook leuk is, mits je daar geschikte ponys voor hebt, is oefenen met indianen zwaai (is bij ons altijd een succes icm foto's maken ), opstappen van rechts, opstappen zonder singel, rondje om de wereld, van de kont afglijden, op de rug staan etc.

Meer inspirerend is het om wat voor te doen met een pony, met uitleg, en dat zij dat vervolgens ookmogen proberen. Ik heb wel eens een (brave lb-i) pony die altijd met een scherp bit gereden werd, voorbereid op het rijden met touwhalster. Aan de kinderen vragen wat zij denken dat daarvoor nodig is, hoe ze het vinden gaan etc om ze te betrekken. Na een half uurtje kon ik opstappen en rijden met touwhalster, wat ze helemaal geweldig vonden. Vervolgens mochten ze allemaal (moet je niet een te grote groep hebben) ook een rondje, met uitleg over de hulpen etc. Ze waren helemaal verbaasd dat je elke pony met touwhalster kan rijden, en veel kan doen door de juiste voorbereiding. Dat was duidelijk blijven hangen bij de kinderen die het jaar daarna weer terug kwamen.

www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Misschien kun je ook wat doen met clicker trainig. Bijvoorbeeld het targetten van bepaalde objecten. Daar is voer bij betrokken dus voor de meeste pony's vast erg leuk om te doen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Online springen of andere actie dingen vinden kids vaak leuk, afgewisseld met denkwerk en precisiewerk; bijv het doolhof, of één voet in een hoepel krijgen.
    Misschien kun je ideeën opdoen op de site van agility? Een tunnel/brug/wip maken?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

doolhofjes zijn bij mij favoriet. Makkelijkste versie is samen voorwaarts erdoor, moeilijker als je zelf buiten de doolhof blijft. Nog moeilijker is in z'n achteruit, eerst close range met porcupine of drinving, nog moeilijker word het met meer afstand tussen jou en je paard en het moeilijkst als je zelf buiten de doolhof blijft en je paard er achteruit doorheen laat gaan.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Voor ons stalfeest had ik een parcours gemaakt waar ze tegen elkaar moesten rijden. Leuke dingen: spijker poepen vanaf de pony, van je pony af - vlechtje maken (oid) en rechts er weer op (bleek heel moeilijk), water scheppen waar een kruiwagen met hooi naast staat en dan met één hand wegrijden om het water weg te brengen. Kinderen moesten geblinddoekt door een parcours van balken rijden. De teamgenoten aan de kant moesten aanwijzingen geven. Er liep wel een begeleider mee voor de veiligheid.
    Ik weet niet of het echt NH is, wel gaat het over goede samenwerking met je pony.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Doolhofjes hebben we ookal eens gedaan e viel ook erg in de smaak!

Die van de circling over een sprongetje is wel een goed idee! Die ga ik proberen!

Ook hebben we vrijheidsdressuur al in het programma gehad dus dan weer clickeren is dan minder. Ook hebben we al een tunnel gebouwt maar dat werd te spannend en het moet wel veilig blijven. Een wip hebben we aan gedacht maar hadden we helaas niet de spullen voor maar zou wel een erg leuk idee zijn geweest.

We gaan het stick to me spelletje ook iets uitdagender maken met een sprongetje want dat viel ook erg in de smaak! Dus dat zijn er al 2 en nou had ik al een derde bedacht maar die ben ik even kwijt!

Owja de slalom maar dan misschien meer in een vierkant! Misschien is dat te moeilijk maar we willen vast met een groepje gaan testen dus ben benieuwt!

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Misschien een 'raad het paard' spelletje dat ze stimuleert de paarden ook te observeren? Dat de kinderen een paard moeten nadoen en de rest moet raden welke het is? Of zou dat te eng/moeilijk zijn?

Of misschien iets waarbij je paardengedrag vergelijkt met mensengedrag om ze meer inlevingsvermogen te geven in wanneer een paard schrikt of iets eng vind/niet wil. Toen ik zelf nog ponykampganger was was zei ik echt heel vaak dingen als 'hij denkt nu echt van ...' En misschien kan je zo het sla-hem-er maar-langs-principe wat ik vroeger op de manege leerde een soort van ondermijnen. Al weet ik natuurlijk niet precies wat voor soort kids er bij jullie op kamp komen en of dat tegenwoordig nog steeds op veel maneges de regel is.

Bladwijzers

Forum Rechten