Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Rapport wetenschapswinkel over voedingsbehoefte en weidebeheer

  1. #1
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Rapport wetenschapswinkel over voedingsbehoefte en weidebeheer

    De NVVR heeft de wetenschapswinkel gevraagd een onderzoek te doen naar weidebeheer en voedingsbehoefte van paarden. Het onderzoek is uitgevoerd dooe Wageninfen UR. Het rapport staat online. Ik ben het nog aan het lezen. Aan de ene kant niet heel verassend, aan de andere kant geeft het duidelijk weer wat nu eigenlijk wel goed onderzocht is en wat algemene aannames zijn.
    http://edepot.wur.nl/239431
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Rapport wetenschapswinkel over voedingsbehoefte en weidebeheer

    Dank! Sluit me bij je aan. We weten sommige dingen best al, maar het is fijn de onderbouwing te zien. Aan de noodzaak van schuilmogelijkheden wordt goed aandacht besteedt, de criteria zijn wat mij betreft wel wat scherp, ik vind dagenlange regen bij 8 graden ook een extreme omstandigheid ( en als ik naar de paarden kijk...zij ook; die gaan dan allemaal lekker onder het afdak staan). Hopelijk geeft het her en der voor gemeentes weer stof tot nadenken over hun (gedoog)beleid hieromtrent.

  3. #3
    Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.280
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Rapport wetenschapswinkel over voedingsbehoefte en weidebeheer

    Bedankt voor de tip!! Ik heb het net uitgeprint en ga het gauw lezen.
    Be pleased, not satisfied.

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Rapport wetenschapswinkel over voedingsbehoefte en weidebeheer

    Wat ik wel enigszins verrassend vond, is dat ze stellen dathet gevaar van een te hoog fructaangehalte in het gras zwaar overschat wordt in de sociale media en dat de riskante fructaanwaarden eigenlijk vrijwel nooit gehaald worden. Bij suikergevoelige paarden zou men er beter daan doen de totale grasinname te beperken ipv zich druk te maken over het fructaangehalte in het gras.

    Precies wat ik zelf ook al dacht en deed dus mooi om dat bevestigd te zien!

  5. #5
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Rapport wetenschapswinkel over voedingsbehoefte en weidebeheer

    Ja, dat was inderdaad de meest verassende conclusie, maar die had ik nog niet gelezen toen ik dit postte. Is inderdaad wel goed om te weten! De hoeveelheid fructaan die extra aangemaakt wordt bij bepaalde weersomstandigheden is klein tov de hoeveelheid suikers die paarden teveel binnen krijgen door onbeperkt grazen. Beperking van de toegang tot gras en/of strookbegrazing is de beste oplossing. Grazen op kort gras is ook helemaal niet zo slecht alswel beweerd wordt. Uiteindelijk beperkt grazen op heel kort gras ook behoorlijk de opname, en dat is veel meer dan dat extra beetje fructaan dat kort gras bevat tov lang gras.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Rapport wetenschapswinkel over voedingsbehoefte en weidebeheer

    Ja dat vondt ik ook wel prettig om te lezen, maar heb het nog niet helemaal gelezen want ik dacht dat er nog wel een opmerking werd geplaatst, denk dat ik het rapport maar ga printen, leest makkelijker.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •