Geen idee op welke zuurgraag JJK het beste groeit, maar kun je het niet verdrijven door het land te bemesten?
Geen idee op welke zuurgraag JJK het beste groeit, maar kun je het niet verdrijven door het land te bemesten?
Is ith a earthquake?! ____________
_____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!
Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!
Nee dat doe ik al elke jaar Nitraat korrels daar groeien ze lekker bij door. Misschien eens goed ouderwets kalken?
Ik heb eens een jaar bodemkunde en bemestingsleer gehad op school en daar kwam dat toen in voor dat je dus de begroeing kan beinvloeden door de ph van je bodem te wijzigen met allerlei dingen. Maar wat en hoe juist weet ik niet. Ik was jammergenoeg niet geslaagd in die richting![]()
Ik heb er ook geen verstand vanmaar met een chemische opleiding kom ik wat in de buurt. Toevoegen van kalk brengt de pH omhoog.
Is ith a earthquake?! ____________
_____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!
Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!
Als je bij Google "bodem ph jackobskruiskruid" ingeeft kom je blijkbaar al een heel eind. Maar het is nu half 1 's nachts ik ga me bedje intot mogen
Oeps dit kon ik niet laten dit vond ik nog snel
Vraag:
Ons weiland is zandland en zeer droog. We hebben veel last van jacobskruiskruid en boterbloemen. Het is de bedoeling dat het binnenkort opnieuw wordt ingezaaid. Wat is goed graszaad voor zandgrond en paarden/geiten? Hoe bestrijd ik het jacobskruiskruid en de boterbloemen op een biologische manier? Hoe kom ik achter de pH-waarde van onze grond en heb ik dit ook nodig in de keuze van het graszaadmengsel?
Antwoord :
Jacobskruiskruid en boterbloemen zijn moeilijk direct biologisch te bestrijden. Indirect kan het aandeel van deze kruiden beperkt blijven en worden teruggedrongen
door de grasmat goed te verzorgen, bijvoorbeeld door tijdig uit te bossen, afwisselend te weiden en te maaien en een redelijke bemesting.Indien het huidige perceel netjes wordt geploegd, waarbij de oude graszode goed wordt ondergewerkt, behoeft het aandeel van deze kruiden in de nieuwe grasmat geen probleem te zijn. Voorwaarde is wel een goede aanslag van het grasmengsel en daarna een goede verzorging van de nieuwe grasmat.
De pH-waarde van de grond kan via een grondmonster door het Bedrijfslaboratorium Grond en Gewas (BLGG) in Oosterbeek worden bepaald. Voor een goede groei van de meeste grassoorten en klaver is een pH-KCL gewenst van ca 4,8-5,5.
Een goed grassenmengsel bestaat voor het grootste deel uit de grassoort Engels raaigras. De diverse graszaadfirma''s in Nederland bieden een scala van graslandmengsels aan, waaronder ook kruidenmengsels.
Deze vraag is beantwoord op: 9-9-2003
Maar echt veel zijn we daar dus niet mee
Huh, bij mij is het nog kwart over 11 's avonds.... Belgie heeft toch dezelfde tijdzone als Nederland? Of ben je de wintertijd vergeten in te voeren?(of heeft belgie geen wintertijd?)
hihihi Callippo volgens mij komt het doordat er een dag verschil in zit.. 12/11 en 13/11 ...![]()
"We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."
Albert Einstein
oh, hahah, ik zie het
Ik las 'zondag 13-11' maar dat is natuurlijk zondag nacht, net na de zaterdag. Dom van mij![]()
Eerst durfde ik het filmpje niet te kijken en toch maar gedaan..
Vreselijk :\
No one can teach riding as well as a horse.
Het grootste raadsel is voor mij waarom ze dit paard nog laten lijden i.p.v het direct uit zijn lijden te verlossen... Dit is denk ik waar iedere paardeneigenaar bang voor is.
Misschien dat iemand mij hierbij kan helpen, ik weet hoe JKK eruit ziet in de wei, maar hoe ziet het eruit als het is opgedroogd en tussen het hooi zit?
Ik heb helaas niets kunnen vinden op google of een andere zoeksite..
Op http://www.kruiskruidinfo.nl staan foto's van alle kruiskruiden (klikken op fotogalerij). Er staat van JKK ook een gedroogde versie.
Collane
voor meer info en foto's :www.kruiskruidinfo.nl
Bedankt, ik heb er gekeken.
Dat plaatje ga ik maar eens bij mij op stal hangen.. laatst haalde ik een takje uit het hooi en ik zat sinds toen een beetje met mijn gedachten bij JKK.
Gelukkig was het het niet![]()
Er wordt steeds gezegd dat JKK niet op bemeste grond groeit. De reden daarvoor lijkt te zijn, dat de grasmat bij bemesting dichter is en JKK heeft verstoorde grond en open plekken nodig om te kunnen ontkiemen. De paardenhoeven zorgen voor deze verstoorde open plekken, want het is nagenoeg onmogelijkom een grasmat helemaal dicht te houden. Daarom is het ook zo lastig dat de zaden van JKK zo lang hun kiemkracht behouden. Als oude zaden bedolven onder een laagje zand blijven is er niets aan de hand, maar de hoeven zorgen ervoor dat het zaadje weer bloot komt te liggen en zo kan ontkiemen.Oorspronkelijk Geplaatst door Quinzy
Er is nu ook een folder beschikbaar die in maneges opgehangen kan worden. Deze is te downloaden vanaf het forum onder downloads.
Ook wil ik jullie vragen de plaatsen aan ons door te geven, waar het afgelopen jaar nietsgedaan is aan het verwijderen van JKK Dit is belangrijk voor de inventarisatie. Er wordt namelijk beweerd, dat 'ze' het wel met afspraken kunnen doen, maar in de praktijk lijkt daar niets van terecht te zijn gekomen. Sommige gemeentes zeggen gewoon niets te doen, totdat het van hogere hand opgedragen gaat worden..
Dit kan op info@kruiskruidforum.nl Dan kunnen wij het weer doorsturen.
Bij mij groeide het juist in de slootkant, bij de oude drenkplaats van het vee, maar ook daarnaast. Dus in een relatief dichte grasmat...
Oja, onze koeienweides (waar ik het aantrof) worden dus wel bemest (niet veel). Ik vermoed dat het JKKzaad van de trein afkomstig is, vermoedelijk door de trein meegenomen en daar in de spoorkant beland. Vlak naast het stuk waar ik het aantrof is een stukje wildernis, waar dus niet bemest wordt, geen vee komt en het gewas (=onkruiden) in de zomer tot aan mijn liezen komt. Het bizarre is dat we het tot nu toe alleen daar hebben gevonden (en radicaal verwijderd), verder nog nergens. Nu scheelt het dat de andere stukken land langs het spoor voor de maïsteelt gebruikt worden en daar dus absoluut geen vee komt...
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Doe de kenniskwis en test je kennis over kruiskruid.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=348
Collane
Bladwijzers