Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: Wat en hoe voeren jullie "iets lekkers"?

Wat en hoe voeren jullie "iets lekkers"?

Ik ben (wederom) nieuwsgierig. Niet zozeer naar de hoeveelheid hooi of brok die dagelijks gevoerd wordt, maar naar de "extra dingetjes". Zoals bijvoorbeeld wortels, appels of paardensnoepjes.

- Wat geven jullie aan je viervoeter? (dus naast brokjes en hooi)
    - Wanneer geef je wat "lekkers"? (bijvoorbeeld 's morgens vroeg / na de training etc.)
    - Moet je paard er iets voor doen om wat lekkers te krijgen? (bijvoorbeeld ehm.. poot geven of juist geduldig wachten)

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Wat en hoe voeren jullie "iets lekkers"?

Die van mij krijgt gewone bixbrokjes als snoep (nu toevallig vanillesuikerbommetjes, had ik gewonnen, maar krijgt ze normaal nooit) of stukjes wortel. Ze krijgt meestal wat als ik haar kom begroeten of als ze helpt met halsteren en bij halster af doen. Alle tijd daartussen krijgt ze niet vaak 'zomaar' snoep, er moet wel iets aan vooraf gaan ja. Ook krijgt ze alleen snoep als ze beleefd is. Ik strek mijn gesloten hand uit en als ze niet hapt en beleefd wacht tot ik mijn hand open krijgt ze het. Op deze manier voorkom ik dat ze direct je halve hand opeet als ze merkt dat je een snoepje pakt Niet beleefd = geen snoep.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Na het "werk" krijgen ze af en toe wat spelt met wat lijnzaad erbij, paar keer per week uiteindelijk.
    Verder helemaal niets, ik gaf eerst wel andere dingen zoals wortels en ook summerfit koeken, maar dat gaat niet, dat levert gelijk een verwijding van de witte lijn op. Dus geen lekkers meer voor mijn paardjes verder. Moet voorzichtig zijn met suikers.

Als ze de spelt krijgen is dat altijd na het werk en ik verwacht van ze dat ze netjes me de ruimte geven zodat ik op mijn gemak de emmer neer kan zetten en pas als ik aangeef dat ze mogen mogen ze eten.
    Evt kan ik ook nog wel wat spelt gebruiken om stiekum neer te leggen op een strategische plaats, zomaar ineens een beloning, maar eigenlijk nooit uit de hand.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Buiten het gewone voeren (ze krijgt dagelijks klein beetje slobber met supplementen erin van me omdat ze verder eigenlijk geen krachtvoer krijgt, verder krijgt ze van de stalhouder haar hooi/stro/gras op de wei) om gaf ik nooit zomaar wat lekkers of iets uit de hand. Sinds ongeveer een jaar ben ik begonnen met af en toe wat clickertraining (dus nog steeds niet 'zomaar', maar als het goed is wel 'iets lekkers' . Daarbij krijgt ze per beloning zo'n 2-4 brokjes krachtvoer, gemiddeld gaat dat per dag om een klein handje brokjes. Nu ze niet meer te dik is, wil ik die brokjes misschien soms gaan vervangen door wortelschijfjes als 'jackpot'. Bij een (poging tot )buitenrit is het meestal een (paar) hap(pen) lang gras als beloning. Dat is voor haar toch wel het summum (op de wei staat niet veel gras).
    En jij?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik voer nooit zo maar wortels, appels, brood dat soort dingen ivm het hoge suikergehalte, wel als ik iets met haar doe gebruik ik wortelschijfjes, zo,n 3 keer per week een woreltje wordt dat dan.
    Brok krijgt ze tijdens voerbeurten, en van mij lijnzaadprutje 3 keer per week als ik kom, daar hoeft ze niets voor te doen alleen mij de ruimte te geven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik geef de ezels ook bij het clickeren wat brokjes. Voor elke ezel pak ik ongeveer een handje en dat gaat soms wel, soms niet op. Maar dat doe ik niet elke dag. Daarnaast krijgen ze nog een beetje bietenpulp, een halve summerfit per dag en een appel en/of wortel. Ezels zijn snel te dik, maar ik ben misschien net wat te voorzichtig geweest met voeren en Mozes is iets te dun

Ik denk dat ik alleen net wat meer moet werken aan beleefdheid als ik het zo lees

@Bowen, hoe is het verband tussen verwijding van de witte lijn en summerfit koeken? Die koeken geef ik namelijk ook (een halve per dag), maar het moet natuurlijk geen problemen opleveren. Zit daar dan (veel) suiker in?

Spelt ken ik helemaal niet overigens.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

http://www.pavo.nl/advies/grondstoff...mmerfit+koeken
    Even de info in een linkje. Samengevat: 1 summerfit koek bevat 31% suikers/zetmeel

Vash krijgt als lekkers laten we zeggen 10 kentucky lite e korrels. Niet veel dus . Verder aaitjes en kusjes. Ik geef ze onverwacht en ook wel na een megaprestatie. Zijn bakje met lekkers (vitaminen, lijnzaad etc) krijgt hij dagelijks ongeacht zijn gedrag (waar ik overigens nooit over te klagen heb).

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Beert
    Ik geef de ezels ook bij het clickeren wat brokjes. Voor elke ezel pak ik ongeveer een handje en dat gaat soms wel, soms niet op. Maar dat doe ik niet elke dag. Daarnaast krijgen ze nog een beetje bietenpulp, een halve summerfit per dag en een appel en/of wortel. Ezels zijn snel te dik, maar ik ben misschien net wat te voorzichtig geweest met voeren en Mozes is iets te dun

Ik denk dat ik alleen net wat meer moet werken aan beleefdheid als ik het zo lees

@Bowen, hoe is het verband tussen verwijding van de witte lijn en summerfit koeken? Die koeken geef ik namelijk ook (een halve per dag), maar het moet natuurlijk geen problemen opleveren. Zit daar dan (veel) suiker in?

Spelt ken ik helemaal niet overigens.
    Er zit heel veel suiker in, dat zorgt voor de samenhang. Ik had daar geen rekening mee gehouden en Bowen kreeg maar een halve koek ipv een hele, maar ik kreeg van de bekapper gelijk te horen(en te zien) dat dat niet meer mocht. Dat was vrij snel, dus dan maar niet meer.
    Spelt is een oergraan, die dan in dit geval nog netjes in zijn hoesje zit, zo komen ze naast het verdere normale ruwvoer aan wat extra vitamine's en mineralen(daar hebben ze ook de liksteen voor natuurlijk) en het lijnzaad is er om zand eruit te krijgen, gewoon voor de zekerheid.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Voor de mensen die wortelschijfjes voeren even een waarschuwing.
    De paarden hebben eerder kans op slokdarmverstopping doordat zo'n schijfje kan blijven hangen in de slokdarm.

Beter een hele geven waarvan ze stukken afbijten.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier voer ik dagelijks een paar kilo wortelen. Alleen mijn merrie krijgt er eentje, de andere twee de rest. Zij mag niet veel suikers..
    Tijdens het werken gebruik ik verschillend. Nu heb ik toevallig lijnzaadbrok, eigenlijk bevalt me dat wel. Vooral de merrie krijgt weleens wat als ze iets knaps doet. Dat is pas van de laatste tijd, voorheen gebruikte ik het zelden.
    Mijn jonge pony is snel veel brutaler, daar werk ik echt zelden met voedselbeloning.

Vroeger weleens grasbrok gebruikt, maar na slokdarmverstopping durf ik dat niet meer. En eigenlijk ben ik nog op zoek naar de ideale beloning.
    Ik heb weleens rozebottels gehad, maar die vinden ze niet zo lekker meer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Voor de mensen die wortelschijfjes voeren even een waarschuwing.
    De paarden hebben eerder kans op slokdarmverstopping doordat zo'n schijfje kan blijven hangen in de slokdarm.

Beter een hele geven waarvan ze stukken afbijten.
    Dat zou in mijn geval betekenen dat ze elke keer een hele wortel opeet Casindy is niet van de hapjes. Ik denk dat je per paard vooral op moet letten of je een schrokker of kauwer hebt. Casindy kauwt de kleine stukjes namelijk ook helemaal uit, ze heeft er nog geen last mee gehad.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Bedankt voor de tip Marit, dat wist ik niet. Zal er op letten. Moet nog even bedenken hoe ik dat dan als beloning bij clickertraining in zou kunnen zetten, kleine stukjes zijn dan juist zo handig...
    Dyonne, ik dacht altijd dat er juist heel veel suikers in wortelen zaten, daarom gaf ik die tot nu toe niet, maar valt dat dan toch mee?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ja er zitten suikers in, of het extreem is, ach, dat vind ik nog wel mee vallen. Het is ook veel water.
    Maar zoals te lezen is, mijn merrie krijgt er maar eentje. Bij haar mijd ik in extreme vorm suikers (ook geen brok etc). De andere twee ben ik niet bang voor en die krijgen gewoon dagelijks een maaltje winterwortelen om te knabbelen.
    Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen iets teveel suikers willen mijden zonder reden. Dan moet je ook je paard/pony niet meer op het gras laten, je hooi weken en wat al niet meer.. Als je dat allemaal niet doet kunnen een paar wortelen echt geen kwaad.
    Zo voer ik ook voordroog, daar zitten vaak minder suikers in dan in hooi.

Voor alles geldt dat te natuurlijk niet goed is.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Als extra geef ik zeer regelmatig rozebottels.

Daar doen ze vrijwel altijd iets voor; hetzij iets overwonnen hebben, of iets moois hebben laten zien. Ze laten uit zichzelf ook wel kunsten zien in de hoop dat ik erin trap Maar dat wordt genegeerd.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen iets teveel suikers willen mijden zonder reden. Dan moet je ook je paard/pony niet meer op het gras laten, je hooi weken en wat al niet meer.. Als je dat allemaal niet doet kunnen een paar wortelen echt geen kwaad.
    Zo voer ik ook voordroog, daar zitten vaak minder suikers in dan in hooi.
    Ik vindt dit een beetje kort door de bocht, in de praktijk zie je toch vooral meer te dikke paarden dan te dunne, en veel paarden worden toch nog steeds hoefbevangen omdat mensen niet goed opletten hoe er wordt gevoerd.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten