Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Warm voer ?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Warm voer ?

Nu het voor ons mensen een beetje kouder is geworden, heb ik weer een aantal kreten voorbij horen komen in de trant van "ik ga mijn paard even lekkere warme slobber brengen, dan heeft ie lekker wat warms in zijn buik".

Zelf doe ik dat eigenlijk nooit, want het klinkt mij niet echt natuurlijk in de oren. Meer een soort antropomorfisme. Maar ik heb er eigenlijk geen idee van. Ik heb er eigenlijk nog nooit wat van gelezen ofzo of je je paard er een plezier mee doet, of dat het hem eerder schade toebrengt. Weten jullie hier mee van ? Geven jullie je paard wel eens wat warms ?
    Op zich niet zo heel erg belangrijk, maar ik vroeg het me gewoon zomaar af, waarom wel of waarom niet ?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Warm voer ?

Oh, ik geloof wel dat sommige paarden warm eten of drinken erg lekker vinden. Die van mij eet liever complete ijsschotsen op maar ik ken ook paarden die lauw of warm water heerlijk vinden. Ik geef het nooit bewust, simpelweg omdat het volgens mij echt geen significante verandering brengt in de lichaamswarmte van het paard plus dat ik het teveel werk vind Maar het kan volgens mij geen kwaad.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

IK geef wel regelmatig warme slobber, ik merk dat vooral sophie hier enorm van opknapt.
    nicky vind alles gewoon wel lekker

Overigens doe ik dat ook in de zomer hoor. Ligt er niet aan dat het nu winter is.

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Mijn veearts op stal voert haar oude merrie altijd warme slobber ik heb het ook wel vaker gedaan bij mijn vorige verzorgpaard. Geen probleem dus
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Voor lauwe slobber duwen ze elkaar hier echt aan de kant hoor!

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

Sultan vindt slobber echt geweldig fantastisch super lekker dus die krijgt af en toe een handje van me Maar niet persé omdat het winter is nee...
    A lot of people talk to horses, not many listen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Er is over het aanbieden van lauwarm water met vorst aardig wat informatie te vinden. Persoonlijk drink ik ook liever lauwe dranken dan ijskoude in de winter. En omdat paarden bij kouder weer de neiging hebben om mínder te drinken, is het aanbieden van lauwwarm water echt geen antropomorfisme, maar een manier om te zorgen dat ze iig genoeg vocht binnenkrijgen. Liever dat dan koliek door te koud water in hun maag.
    Slobber warm geven is voor veel paarden een traktatie. Geeft ons ook een goed gevoel om ze zo lekker te zien smikkelen. Niks mis mee. Het is niet heet, maar gewoon lekker warm, zoals gras in de hete zon dat ook is.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier zijn ze dol op ijsblokken, én op warm water én op lauwe slobber (niet te warm, dan blieft het ze niet haha)

Slobber krijgt Bink hier ook wel eens en niet enkel in de winter, hij is er gek van

Vandaag merkte ik wel dat hij graag van het lauwe water dronk dat ik genomen had om zijn staart te ontdoen van de ijsblokken die er in hingen ... maar hij gaat evengoed aan de rand van de vijver nu het ijs breken om van het koude water te drinken
    Toch maak ik me ook wel wat zorgen over dat 'ijskoude' water, geen idee of ze er echt koliek van krijgen.
    Hier staan de paarden 24/7 buiten en nooit één met koliek gezien, niet in de zomer van het gras en niet in de winter van het koude water/gras

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zytha
    Toch maak ik me ook wel wat zorgen over dat 'ijskoude' water, geen idee of ze er echt koliek van krijgen.
    Ik had hier nog nooit bij stil gestaan, maar net vandaag hoor ik van een vriendin dat haar paard koliek heeft, waarschijnlijk door ijskoud water. Weet nu niet zo goed wat ik meer kan doen dan telkens wat warm/ lauw water mee te nemen om aan te bieden aan de paarden; maar vandaag wilde ze met moeite een klein beetje ervan drinken
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Ijskoud water is zo lastig te voorkomen zeker in de winter.

Ik heb vanmorgen een extra bak water gevuld deze houdt nicky zorgvuldig open gelukkig.
    maar dit is wel steenkoud.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik geef Whoopie haar prutje in de winter met wat warm water, weet niet of ze het lekkerder vindt maar voor mijn gevoel is het fijn voor de maag/darmen.
    Koud water is in mijn ogen idd niet te voorkomen, Whoopie loopt ook veel sneeuw te happen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Wij hebben de waterleiding bevroren dus ook met emmers aan de slag. Ik bedek de bovenlaag altijd met hooi zodat ze niet te snel te veel koud water binnenkrijgen.

Mijn paardje vind slobber ook lekker maar kan met niet voorstellen dat hij het er warm van krijgt. Zelf krijg ik het ook niet echt warm van warm eten.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik heb zelf wel graag warm eten als het koud is

Ik had vandaag een emmer lauwwarm water bij om Wico met een borstel beetje schoon te schrobben als het echt nodig was omdat we door het dorp gingen wandelen en ik het niet vond kunnen met een diarree-achterwerk.
    Gelukkig was het allemaal opgedroogd en konden we het vrij goed wegpoetsen en dan enkel een half zwarte staart moet men er maar bij nemen met deze koude.
    De paarden dronken echt graag het lauwwarme water en gingen flemen. Was erg grappig om te zien
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Mijn knollies hebben de afgelopen weken brandnetelthee over hun eten gekregn. Alles gaat er lekker van ruiken en ze vonden het HEERLIJK!!!

Sinds vandaag maak ik weer thee van een kruiden mix met kamille, rozenbottel, brandnetel, paardenbloem en kleefkruid ( geloof ik)
    SUPERLEKKER! Ik zou het zo zelf nemen!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Bladwijzers

Forum Rechten