Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 34 van de 34

Topic: Wat en hoe voeren jullie "iets lekkers"?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Wat en hoe voeren jullie "iets lekkers"?

Eline, dat is zo. Maar als je pony weinig suiker geeft kun je beter meer ruwvoer geven, dan heeft die nog wat te knabbelen dan daarop te minderen omdat je een koek wilt geven.

Daarnaast betwijfel ik of er echt het minste in zit. Misschien complete koek wel. Maar bv Marstall koek hoef je veel minder van te geven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Dyonne, ruwvoer is idd een fijn alternatief echter bevat dat niet de vitamines waarvan ik graag wil dat Idaho binnen krijgt. Ik weet niet hoe het zit met de vitamines in de koeken maar een hoeveelheid suiker van één uur grazen vind ik niet zo veel. Toch zal ik voor Idaho het poeder blijven gebruiken die hij nu krijgt. Misschien dat ik wel de shetlanders deze koeken ga voeren, zij staan altijd op kort gras.

De koeken die jij noemt ken ik niet heb je daar meer info over?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Marstall Stall-Riegel.
    Ik heb ze liggen voor dagen dat ik geen tijd heb gewone spul met vitaminen/mineralen te geven.
    Zijn wel erg hard, maar ik geef daar maar een kwart koek van, als ik ze voer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eline en Idaho
    Idaho is ook een paardje wat niet te veel suiker mag hebben. Hij krijgt daarom twee keer per dag 's ochtends en 's avonds een bodempje muslie zonder (of met weinig suiker) (van pavo). De vitamientjes krijgt hij in poedervorm en geef ik hem samen met een derde portie muslie (en zijn glucosamine). Dit krijgt hij altijd nadat hij aan het werk geweest is. Bij het clickeren gebruik ik dezelfe muslie (soms wortels). Nu er in de winter van die grote zakken wortels zijn krijgt hij ook grote wortels (waar hij (keurig) kleine hapjes van neemt.

De shetlanders krijgen wortels en ik denk nog na over de summerfit koeken. Zag iets langs komen over het suikergehalte daarin. Het volgende stuk daarover vond ik op de site van pavo

Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.

Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
    Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag

Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
    Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)

Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
    1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
    Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels

Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek

In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
    Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.

Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.

Misschien dat dit het besluit makkelijker maakt
    Tja, het probleem is dat ze toch echt verder ook nog moeten eten, een bepaalde mate aan suikers krijgen ze elke dag binnen, door daar ook nog eens dingen als summerfitkoeken(of 3 appels) bij te gooien blijkt gewoon teveel te zijn voor die van mij dan.
    Reken het maar eens om naar suikerklontjes, die rietsuikerklontjes die ik hier heb liggen wegen 3.1 gram per stuk, dat zijn toch een ruime 16 klontjes per dag. Dat bovenop de "suikerklontjes" die ze bij het gewone eten al binnen krijgen, dat maakt een stevige berg suikerklontjes, wat voor die van mij dan gewoon net teveel is.

Je kan daarin denk ik het beste kijken naar je paard, de een doet het prima erop, de ander kan er niet tegen. Er staan paarden in een mooie conditie de hele dag op het gras, doe ik dat bij Athena dan wordt ze zo vet als bagger en loert het gevaar van hoefbevangenheid al snel om de hoek e.d.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten