Oorspronkelijk Geplaatst door
Eline en Idaho
Idaho is ook een paardje wat niet te veel suiker mag hebben. Hij krijgt daarom twee keer per dag 's ochtends en 's avonds een bodempje muslie zonder (of met weinig suiker) (van pavo). De vitamientjes krijgt hij in poedervorm en geef ik hem samen met een derde portie muslie (en zijn glucosamine). Dit krijgt hij altijd nadat hij aan het werk geweest is. Bij het clickeren gebruik ik dezelfe muslie (soms wortels). Nu er in de winter van die grote zakken wortels zijn krijgt hij ook grote wortels (waar hij (keurig) kleine hapjes van neemt.
De shetlanders krijgen wortels en ik denk nog na over de summerfit koeken. Zag iets langs komen over het suikergehalte daarin. Het volgende stuk daarover vond ik op de site van pavo
Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.
Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)
Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels
Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek
In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.
Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.
Misschien dat dit het besluit makkelijker maakt
Bladwijzers