Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 34

Topic: Wat en hoe voeren jullie "iets lekkers"?

Re:Wat en hoe voeren jullie "iets lekkers"?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Maar zoals te lezen is, mijn merrie krijgt er maar eentje.
    O ik las één kilo ipv één wortel, haha. Dat verandert de zaak.

Dan moet je ook je paard/pony niet meer op het gras laten, je hooi weken en wat al niet meer.. Als je dat allemaal niet doet kunnen een paar wortelen echt geen kwaad.
    Zo voer ik ook voordroog, daar zitten vaak minder suikers in dan in hooi.
    Mijn redenering is (was, mijn merrie is gelukkig al heel wat afgevallen, zat tegen IR aan) juist omdat ze op de wei staat en voordroog ipv hooi krijgen hier op stal helaas (dacht dat voordroog juist weer meer suikers had, maar misschien klopt dat niet), pas ik op met elke gram suiker die ik haar verder nog geef. Maar je hebt gelijk, té is nooit goed en je moet vooral naar het individuele paard kijken. En ik had het verkeerd begrepen, ik dacht dat het om een kilo ging

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Nee, een kilo wortelen durf ik de merrie echt niet te geven.
    Voordroog bevat vaak door gisting minder suikers. Helemaal is het niet te zeggen natuurlijk. Maar ik heb hooi gehad. Op zich heel mooi spul, maar teveel suikers helaas erin voor mijn merrie.

Janneke, ik ben het eens dat je voorzichtig moet zijn met voeren soms hoor. Maar ik vind het weleens apart dat mensen hun paard amper een wortel durven geven, maar wel gewoon vol op het gras zetten etc. Dan nog wat brok van stal erin... Dat zijn dingen die je moet mijden als je al moeite hebt met een wortel geven.

Als er eentje voorzichtig en bewust is met voeren ben ik het wel.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ok, goed om te weten van suikers en hooi/voordroog...

ik voer naast gewone voer tijdens grondwerken met snoepjes.
    gewoon gekocht. ze vinden ze heerlijk en volgens de duitse jufvrouw waren ze erg gezond

en paardjes krijgen wel is een worteltje, of appeltje.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Ik geef haar als beloning wat hele maiskorrels. Vind ze heerlijk. Appel vind ze ook lekker, maar dat doe ik maar heel af en toe. Wortel vind ze verder weer helemaal niets. En soms als ik helemaal niet voor handen heb en ik wil haar toch wat geven als beloning, wat maiskuil.
    Omdat ze eigenlijk al te dik is, gaat het maar om hele kleine hoeveelheden.

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Ik geef niets, Flame is behoorlijk voergericht, en dan wordt het alleen maar lastig lijkt me...
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Dank voor de reacties! De discussie over suiker vind ik wel interessant. Ook van de summerfit wist ik niet.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ali
    Ik geef niets, Flame is behoorlijk voergericht, en dan wordt het alleen maar lastig lijkt me...
    Mag ik vragen waarom? Voer kun je dan toch juist heel goed gebruiken ter motivatie? Mits je je paard wel leert dat-ie alleen snoep krijgt als-ie beleefd is natuurlijk. Niet beleefd = geen snoep
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als er eentje voorzichtig en bewust is met voeren ben ik het wel.
    Daar ga ik ook vanuit hoor
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Bij de training geef ik een half snoepje als ze iets heel goed gedaan heeft. Verder krijgt ze twee wortels bij het avondvoer. Zij is niet zo suiker gevoelig. Ze wordt ook niet opdringerig van voedselbeloning.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Fenna mag ook maar weinig, qua voer dan, maar ik heb een poosje terug de snoepjes en vitaminebrokjes van Bioron ontdekt. Ik had de vitaminebrokjes en die bevielen prima als tussendoortje, al kreeg Fenna ze vanwege de vitamines maar dat vertelde ik haar er niet bij, snoep is veel leuker en helemaal als je het op onverwachte momenten krijgt
    De brokjes zijn helaas op en ik zou wel weer een nieuw emmertje willen, helaas hebben ze het hier niet in de buurt en de verzendkosten vind ik te hoog voor een extraatje.

Fenna moet er vooral braaf voor zijn, netjes wachten of meewerken met het halster. Of gewoon komen. Heel soms laat ik haar het begin van een buiging maken, dat is goed voor haar lijf ook nog, al zou ik dat eens moeten dooroefenen tot een echte buiging...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Nadeel van een ton is dat je niet snel genoeg kunt beloning mogelijk?
    Hier trouwens een niet zo voergerichte pony, hoewel nog wel iets, maar wel beleefd.
    Mijn jonge pony zou niet meer beleefd zijn en is giga voergericht, dus die krijgt gewoon niet.
    Mogelijk later wel hoor, maar in de basis vind ik voer niet nodig.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Chief krijgt na een intensieve training wat extra muesli met zonnebloemolie en evt. oud fruit.
    Als hij tijdens het grondwerken/rijden iets héél goed doet, krijgt hij een paardensnoepje.
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Idaho is ook een paardje wat niet te veel suiker mag hebben. Hij krijgt daarom twee keer per dag 's ochtends en 's avonds een bodempje muslie zonder (of met weinig suiker) (van pavo). De vitamientjes krijgt hij in poedervorm en geef ik hem samen met een derde portie muslie (en zijn glucosamine). Dit krijgt hij altijd nadat hij aan het werk geweest is. Bij het clickeren gebruik ik dezelfe muslie (soms wortels). Nu er in de winter van die grote zakken wortels zijn krijgt hij ook grote wortels (waar hij (keurig) kleine hapjes van neemt.

De shetlanders krijgen wortels en ik denk nog na over de summerfit koeken. Zag iets langs komen over het suikergehalte daarin. Het volgende stuk daarover vond ik op de site van pavo

Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.

Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
    Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag

Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
    Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)

Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
    1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
    Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels

Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek

In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
    Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.

Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.

Misschien dat dit het besluit makkelijker maakt

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Als je paard niet veel suikers mag hebben kan je toch ook best wel belonen met dingen die niet veel suiker bevatten? Zo heb ik hier op het forum eens gelezen dat je je paard ook best wel stukjes broccoli ofzo kan geven (je moet natuurlijk altijd zien of ze 't lusten of niet) en daar zit al veel minder suiker in he
    Take the time it takes, so it takes less time.

Bladwijzers

Forum Rechten