Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Wat doen jullie aan verrijking?

Wat doen jullie aan verrijking?

Op het forum heb ik veel voorbij zien komen over bijvoorbeeld het paddock paradise of de manier van trainen, maar wellicht zijn er nog andere tips die we kunnen delen als het aankomt op verrijking voor onze viervoeters. Ik zal eerst beginnen met een definitie:
    Verrijking wordt beschreven als elke verandering in de leefomgeving van de dieren in gevangenschap die ervoor zorgt dat normaal gedrag en daardoor ook het welzijn van de dieren verhoogd wordt.
    Het doel van verrijking is het verbeteren van of handhaven van een dier zijn lichamelijke en psychische gesteldheid. Dit door het vergroten van het aantal prikkels en/of het dier meer soortspecifiek gedrag te laten vertonen. In principe werkt verrijking bij alle diersoorten. Verrijking kan worden aangeboden aan dieren in gevangenschap en kan zo verveling tegen gaan. Hierdoor kan stereotiep of abnormaal gedrag voorkomen worden en soms zelfs ten dele of in zijn geheel opgelost worden.

Er zijn diverse vormen van verrijking. Kennis van de diersoort in kwestie is belangrijk, voedsel in de grond verstoppen is niet zinvol voor een diersoort dat niet graaft. Maar ook kennis van het dier in kwestie is belangrijk. Zinkende brokjes voor een hond in een bak met water gooien is geen verrijking als het dier bang is om zijn kop onder water te steken. Of überhaupt bang is voor water en er niet bij in de buurt durft te komen. Een idee wat dier A uren bezighoudt kan voor dier B niets aan zijn. Jammer maar zo leer je het dier wel steeds beter kennen en kun je verrijking op maat aanbieden. Elke dag dezelfde verrijking wordt op den duur ook erg saai. Bij het maken van verrijking zijn de sleutelwoorden: creativiteit, veiligheid, recycling en lol.
    Voorbeelden van verrijking bij paard (en ezel) zijn natuurlijk:
    - soortgenoten
    - weidegang
    - training

Maar wellicht doen jullie nog andere dingen, zoals:
    - speeldingen in de wei leggen (waar speelt je paard graag mee?)
    - voedsel verstoppen / moeilijk bereikbaar maken (waar en hoe?)
    - appel happen (in een emmer water)
    - slowfeeder

Enfin, ik ben gewoon benieuwd wat jullie doen. Het hoeven geen grote dingen te zijn (zoals het Paddock Paradise), maar kleine dingen kunnen ook leuk zijn voor anderen om van te leren of eens uit te proberen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Wat doen jullie aan verrijking?

Leuk topic!

Ik heb een paddock paradijs maar dat was voor mij eigenlijk niet zo'n groot ding, gezien de wei, paddock en stallen die hier al waren. Ik heb alleen de deuren uit de stallen gehaald zodat de paarden er vrij in en uit kunnen, en een looppad om de wei aangelegd (voorlopig nog met prikpaaltjes).
    Voorheen stonden de paarden (in pension) in een paddock met schuilstal en kregen ze naar gelang het seizoen weidegang (dat was wel het grootste deel van het jaar). Ik zie ze echter veel meer bewegen nu ze een PP hebben dus wat dat betreft vind ik het groot succes!

Verder heb ik sinds kort slowfeedernetten met mazen van 3 x 3 cm. Hiermee doen ze ongeveer 1,5 tot 2 x zo lang over hun hooi en aangezien ze altijd op rantsoen staan ivm te snel dik worden, ben ik daar ook erg blij mee.

Voor de rest ben ik niet zo creatief.

Ik ben wel benieuwd wat andere forumleden nog zoal doen!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Leuk topic.

Hier ook een paddock paradise achtige opzet. Wij hebben een bak/paddock vanwaar je de wei niet kan zien door een rij sparren. Ze hebben vanaf die bak een doorloop naar de wei. Ik merk dat dit al heen en weer lopen stimuleert omdat ze vaker heen en weer lopen als de andere paarden uit het zicht verdwijnen. Verder proberen we de plek van water geven, voer en en de schuilstal/wei zo veel mogelijk te verspreiden. In de wei heb ik een aantal hekken staan waardoor ze om moeten lopen en meer moeite moeten doen als ze rondrennen. In de zomer niet want dan krijgen ze strookbegrazing (grootste deel van het seizoen wel met een pad naar achter om beweging te stimuleren. We voeren uit slowfeedernetten van 2x2 cm gaatjes.

We hebben verder een jollybal liggen waar de paarden af en toe wat mee doen en soms ,laat ik wat pionnen o.i.d in de bak liggen. Ook krijgen ze regelmatig takken waar ze de schors vanaf eten. De takjes van de sparren die zo groeien dat ze erbij kunnen peuzelen ze af en toe op evenals de takken van andere bosjes en struiken langs de wei.

In het voorjaar zaai ik langs de randen wat bloemen en kruiden waar ze onder het hek bij kunnen om eraan te knabbelen en we proberen de wei zo gevrarieerd mogelijk te houden.

De paarden hebben bij ons uitzicht op een pad waar tientallen mensen langs komen met hun hond dus ze lopen regelmatig mee en hebben daar nog afleiding aan. Ze kunnen er ook voor kiezen helemaal besloten te staan in de paddock.

Ik heb heb idee dat vooral een wat minder saaie aanblik al erg helpt. Wij hebben overal bomen, bosjes en struiken om de wei en dus een minder open stuk grond door de bomenrijen en dat lijkt me voor paarden ook een stuk "gezelliger" zeg maar dan een open polder weiland.

Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011

Heel leuk topic. Iets wat ik me, wat onbewuster dan jij, afvroeg. De paarden lopen alle 5 op een paddock met schuilstal voor een deel met stro waar ze, nu met de nattigheid, lekker kunnen liggen. De kudde is in 2en gedeeld, omdat twee ruinen het niet eens worden samen. Beide paddocks hebben een track langs de weide (maar niet helemaal rondom). Twee kunnen van hun paddock naar de bak. De andere 3 doe ik een gróót plezier door ze af en toe in de bak te laten spelen, mede dankzij hond Tach die het speelvuur aanwakkert wordt het een feestje. Op de paddock is veel te snuffelen tussen en te knagen aan de takkebosjes en bomen. In alle windrichtingen is er wel uitkijk, met verderop bos/boerderijen (geen kale polder) en aangezien het een echt paardengebied is loopt er nog weleens een soortgenoot langs, of horen ze gehinnik van andere paarden/kuddes. Verder is een, zoveel mogelijk, verspreide weidegang op de dag fijn voor de dieren. Daarnaast worden ze meerdere keren per dag gevoerd met slowfeeder netten. Eens per dag krijgen ze wat muesli, daar zijn ze werkelijk gek op. De 2 extravertere, onderzoekende paarden vinden het leuk zich te ‘bemoeien’ met mesten/werkzaamheden uitvoeren op de paddock, achter je aan te lopen/rennen. Voor hen dacht ik aan een grote bal. Verder wordt er met ze gegymnasticeerd, gereden, gewandeld en een van de shetjes wordt voorbereid om de bak te kunnen slepen met b.v autobanden. Ik ben benieuwd naar leuke ideeen van anderen.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik heb heb idee dat vooral een wat minder saaie aanblik al erg helpt. Wij hebben overal bomen, bosjes en struiken om de wei en dus een minder open stuk grond door de bomenrijen en dat lijkt me voor paarden ook een stuk "gezelliger" zeg maar dan een open polder weiland.
    Leuk topic inderdaad. Of paarden over bovenstaande echter ook zo denken vraag ik me oprecht af. Een paard is een dier daar van oorsprong op grote open vlakte thuis hoort. Meer lopen doordat je soortgenoten uit zicht verdwijnen lijkt me misschien niet voor elk paard leuk, eerder verontrustend. Bomen en srtuiken zijn ook goede schuilplaatsen voor roofdieren. Een open landschap met hier en daar groepjes grazende paarden sluit denk ik beter aan bij waar een paard van nature behoefte aan heeft en werkt waarschijnlijk geruststelender.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik merk hier duidelijk dat de paarden het wel degelijk fijn vinden. De situatie met de natuur is niet te vergelijken, omdat ze zich op hun eigen stuk veilig hebben leren voelen en niet rondtrekken zoals in het wild en overal gevaar zien. Ze kunnen hier zelf kiezen bij welk groepje ze staan en bewegen zich lekker met zijn allen rond of zonderen zich meer af naar wens. Daarbij komen ze veel meer tegen onderweg. Als je de natuurlijke leefomgeving ziet is dat ook zeker niet een groot vlak leeg grasveld! Juist obstakels e.d. zijn normaal.
    Ze kunnen hier zelf kiezen onder welke omstandigheden ze willen staan met de groep, schaduw of geen schaduw, wind of geen wind enz.
    Het is zeker niet zo dat ze stressvol achter de rest aanrennen, maar meer echt als keuze.

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

De bomenrij is ook niet zó dicht dat ze elkaar helemaal niet kunnen zien hoor! Ik zal even kijken of ik een duidelijke foto heb ..
    Ze horen en ruiken elkaar natuurlijk sowieso ook.

Fotootje gevonden:
    A lot of people talk to horses, not many listen

Ik heb een voerbal gekocht voor mijn bijrijdpaardje dat (helaas) in de winter op stal staat ze wist meteen wat ze ermee moest doen en nu kan ze niet wachten tot ik de bal neerleg en ze er mee kan gaan rollen

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Leuke mogelijkheden komen er voorbij!

De lege voerzakken die ik soms neergooi zijn zeer interessant. Papier is volgens mij alleen geen paardenvoedsel, dus na een uurtje zaktrekken haal ik ze meestal wel weer weg.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Vreten ze het papier niet op, Hanneke?
    Het lijkt me wel leuk speelgoed voor het LB-exje hier (zie hem al rondlopen met die zak om zijn hoofd

Hier ook de ervaring dat paarden van afwisseling houden en veel lopen over hun track, ook zonder de motivatie van voedsel (ik voer maar op 1 plek). Wel zit er een bepaald ritme in: 's ochtends vóór zonsopkomst staan/liggen ze meestal vooraan bij de weg, als het licht wordt migreren ze helemaal naar achteren (halve km ongeveer). Ook gedurende de dag staan ze steeds op andere plaatsen.

Mijn weiland is vrijwel geheel open en ik merkte op de vorige plek ook dat de paarden het liefst op een plek met uitzicht stonden. De kant van de bosjes was duidelijk minder favoriet.

Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Op de vorige plek waren ook bomen en Wonder durfde daar niet tussen te lopen.. (squeeze game) andere paardje stond er erg graag tussen..

Wonder stond uit haar zelf ook niet in de box.. alleen voor voer.. Andere paardje stond wel graag in de box.. Dus denk erg afhankelijk van je paard..

Wonder staat nu weer op een plek met schuil gelegenheid en ik zie haar regelmatig gewoon in de regen staan.. Wel uit de wind overigens...

Onze plek is niet echt uitnodigend voor veel bewegen al zorg Room wel dat Wonder loopt Onder het afdak liggen tegels en daar is ook het water en het voer... Dus een plek waar ze graag hangen.. Als ik aankom staan ze daar ook vaak te slapen.. Nog maar 1 of 2x gezien dat ze ergens anders liepen. Helaas geen mogelijkheid voor een track. Misschien ooit in de toekomst.
    We voeren wel uit netten, echt slow zijn ze niet. Maar scheelt wel in verspilling
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Vreten ze het papier niet op, Hanneke.?
    Nee zolang de zak nog heel is valt dat heel erg mee
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Zo'n bomenrij valt wel mee ja, en hebben ze ook wat schaduw van, al zijn loofbomen dan nog fijner.
    Op mijn vorige plek lag één van de wiedes naast een wandelpad en daarachter was een donker bos. Als daar vandaan iemand aangewandeld kwam schrokken ze nogal eens.

Ook buiten kan Moon die verder toch aardig bomproof is, nog wel eens schrikken van bv fietsers met een paraplu achter een bomenrij, terwijl diezelfde fietser vlak langs hem kan fietsen als er geen bomen tussen zitten zonder dat hij er zelfs maar extra aandacht aan schenkt.

Ik merk aan Moon dat hij zich op het hele grote open licht glooiende terrein van de Mariahoeve heel erg thuis voelt.

Er is wel eens onderzoek gedaan naar het ideaalbeeld dat mensen hebben over hun woonplek. Over alle culturen heen is dat een verhoging of heuvel met water aan de voet en wat velden en een bossige omgeving erachter. Ik denk dat paarden een grote open vlakte, een soort steppe of savanne zouden tekenen met hier en daar een groepje bomen voor de schaduw en een drinkplek.

Maar goed dat heeft niet veel meer met verrijking te maken. De beste verrijking zijn nog altijd soortgenoten natuurlijk maar gelukkig is dat hier op dit forum geen nieuws. En omgeving waarin het één en ander te zien is is ook fijn. Verrijking is verder ook bv een rustige veilige plek om een dutje te doen en de ruimte om een sprintje te trekken.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Zo'n bomenrij valt wel mee ja, en hebben ze ook wat schaduw van, al zijn loofbomen dan nog fijner.
    Op mijn vorige plek lag één van de wiedes naast een wandelpad en daarachter was een donker bos. Als daar vandaan iemand aangewandeld kwam schrokken ze nogal eens.
    Daar ben ik het niet mee eens. Omdat we sparren hebben blijven die ook in de winter mooi vol en hebben ze er altijd beschutting van. De paarden erg veel schaduw van deze bomen en kunnen altijd ruim in de schaduw staan. Daarbij heb je niet dat de paarden blad gaan eten in de herfst en je hele paddock vol ligt. De paarden hier hebben hier de keuze om op de wei te staan met hier en daar bomen erlangs en ruim uitzicht op velden en wandelaars e.d. of de paddock helemaal omringt door bomen en ze staan echt net zo lief op de paddock. Slapen doen ze ook bij voorkeur op de paddock.

Ook buiten kan Moon die verder toch aardig bomproof is, nog wel eens schrikken van bv fietsers met een paraplu achter een bomenrij, terwijl diezelfde fietser vlak langs hem kan fietsen als er geen bomen tussen zitten zonder dat hij er zelfs maar extra aandacht aan schenkt.
    Nogmaals, dat is niet vergelijkbaar met hun eigen plek waar ze kunnen kiezen waar ze staan en waar ze zich veilig voelen.

Maar goed dat heeft niet veel meer met verrijking te maken. De beste verrijking zijn nog altijd soortgenoten natuurlijk maar gelukkig is dat hier op dit forum geen nieuws. En omgeving waarin het één en ander te zien is is ook fijn. Verrijking is verder ook bv een rustige veilige plek om een dutje te doen en de ruimte om een sprintje te trekken.
    Ik denk dat een meer stimulerende omgeving met meer soorten lekken om te staan wel degelijk verrijking is voor een paard. Verder zijn uiteindelijk fijne kuddegenootjes het belangrijkst.

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

's winters heb je meer aan sparren inderdaad en dat blad eten is ook wel een punt, al heb ik nooit gemerkt dat paarden dat erg doen. Maar dat was in weides waar dan nog genoeg gras was als alternatief.

Wat het schrikeffect betreft, zoals Evi al aangaf stonden haar paarden ook liever niet aan de kant waar een weg chter de bomen lag, ookal was dat in hun eigen veilige ppd. Als erachter alleen bv een andere wei ligt of een bos waar geen mensen doorheen lopen dan is het inderdaad prima. En ook als er genoeg open plekken zijn voor de paarden om doorheen te kijken en goed overzicht te hebben op wat er aan komt vinden ze het wel ok. Maar een bomen of struikenrij die zo dicht is dst je het niet goed ziet of een bos dat te donker is om te kunnen zien wat er aan komt, dat vinden veel paarden niet prettig.

Bij jullie is het kennelijk overzichtelijk genoeg voor ze, jullie hebben een hartstikke fijne plek zo!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten