Op het forum heb ik veel voorbij zien komen over bijvoorbeeld het paddock paradise of de manier van trainen, maar wellicht zijn er nog andere tips die we kunnen delen als het aankomt op verrijking voor onze viervoeters. Ik zal eerst beginnen met een definitie:
Verrijking wordt beschreven als elke verandering in de leefomgeving van de dieren in gevangenschap die ervoor zorgt dat normaal gedrag en daardoor ook het welzijn van de dieren verhoogd wordt.Voorbeelden van verrijking bij paard (en ezel) zijn natuurlijk:Het doel van verrijking is het verbeteren van of handhaven van een dier zijn lichamelijke en psychische gesteldheid. Dit door het vergroten van het aantal prikkels en/of het dier meer soortspecifiek gedrag te laten vertonen. In principe werkt verrijking bij alle diersoorten. Verrijking kan worden aangeboden aan dieren in gevangenschap en kan zo verveling tegen gaan. Hierdoor kan stereotiep of abnormaal gedrag voorkomen worden en soms zelfs ten dele of in zijn geheel opgelost worden.
Er zijn diverse vormen van verrijking. Kennis van de diersoort in kwestie is belangrijk, voedsel in de grond verstoppen is niet zinvol voor een diersoort dat niet graaft. Maar ook kennis van het dier in kwestie is belangrijk. Zinkende brokjes voor een hond in een bak met water gooien is geen verrijking als het dier bang is om zijn kop onder water te steken. Of überhaupt bang is voor water en er niet bij in de buurt durft te komen. Een idee wat dier A uren bezighoudt kan voor dier B niets aan zijn. Jammer maar zo leer je het dier wel steeds beter kennen en kun je verrijking op maat aanbieden. Elke dag dezelfde verrijking wordt op den duur ook erg saai. Bij het maken van verrijking zijn de sleutelwoorden: creativiteit, veiligheid, recycling en lol.
- soortgenoten
- weidegang
- training
Maar wellicht doen jullie nog andere dingen, zoals:
- speeldingen in de wei leggen (waar speelt je paard graag mee?)
- voedsel verstoppen / moeilijk bereikbaar maken (waar en hoe?)
- appel happen (in een emmer water)
- slowfeeder
Enfin, ik ben gewoon benieuwd wat jullie doen. Het hoeven geen grote dingen te zijn (zoals het Paddock Paradise), maar kleine dingen kunnen ook leuk zijn voor anderen om van te leren of eens uit te proberen.
Bladwijzers