Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

  1. #1

    Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Niet per se 'NH', maar wel vooruitstrevend en uitgaand van de natuur van het paard, het nieuwe boek van Inge Teblick, 'denkwerk'. Ik ben nog maar halverwege, maar wil het nu al van harte aan iedereen aanraden! Het boek gaat over hoe paarden leren en informatie daarover is voor iedereen die met paarden bezig is, op welke manier dan ook (er op, ernaast, of alleen maar de verzorging, ...) van belang. (Denk ik)

    Ik kopieer even van haar website, www.ingeteblick.be:
    door Inge Teblick
    381 blz., kleur
    formaat B 18,8 x H 26,7 cm
    ISBN 978 90 820 0340 6

    Waarom houden paarden van leertheorie?
    Omdat leertheorie hun mens uitlegt waarom vriendelijker trainen echt beter werkt.
    Inge beschrijft in dit boek hoe paarden denken en leren, en wat dat betekent voor je training.

    Hoe zou hij leven als hij zelf kon kiezen? Hoe beweegt hij, en waarom gaan daardoor sommige dingen moeilijker dan andere?
    Wat gaat er in z’n hoofd om? Wat motiveert hem, en hoe werkt motivatie?
    Houdt mijn paard van mij?
    Hoe leert hij? Hoe is het om gestraft te worden? Om beloond te worden?
    Hoe kan ik mijn paard trainen en toch zijn beste vriend blijven?

    Daar horen een pak nieuwe woorden en begrippen bij. De titel van dit boek is niet voor niets ‘Denkwerk’. De nuchtere realiteit, ontdaan van alle mystiek, uitgelegd op een manier die je misschien nooit eerder hoorde, maar wel met praktische, alledaagse voorbeelden. Sommige voorbeelden zal je overigens zien terugkomen door het hele boek, telkens weer van een andere kant bekeken. Sommige dingen doe je zelf al een hele tijd op die manier, zonder er ooit bij te hebben stilgestaan waaróm het werkt (of juist niet werkt).

    Dit boek heeft de ambitie om je te helpen kijken naar wat er wérkelijk gebeurt en om van daar uit te trainen. Om je je hersens te doen gebruiken, zodat het juist makkelijker wordt om te leren voelen.
    Op die site kan je meer info vinden over het boek, zoals hoe te bestellen en de inhoudsopgave.
    Het boek begint met een algemeen verhaal over wat het paard is; hoe het leeft, denkt, welke behoeftes het heeft, etc. Dat was voor mij niet veel nieuws (en dat zal het voor de meesten hier ook wel niet zijn), maar het is op deze manier wel een compleet boek. Ook iemand die nog niet veel daarover heeft gelezen of niet veel daarover weet, krijgt zo toch de basis mee.
    Daarna wordt het (naar mijn mening) echt interessant, want dan komt de leertheorie in beeld. Alle facetten van het leren door een paard (en mens, hond, ...) komen daarbij aan bod, dus niet alleen het positief bekrachtigen (zoals bijvoorbeeld met clicketraining), maar ook wordt uitgebreid stilgestaan bij negatief bekrachtigen (waar Parelli bijvoorbeeld vooral van uitgaat, en de 'normale' rijkunst overigens ook met name). Veel was me al bekend (en zal jullie wellicht ook al bekend zijn), maar toch heb ik weer bijgeleerd. En voor mensen die nog niet in aanraking zijn gekomen met leertheorie is het een goede basis (en meer).
    Ik kan niet wachten het uit te lezen en met de opgedane kennis aan de slag te gaan. Ik hoop dat vele andere mensen het ook zullen lezen, want ik denk dat inzicht in hoe paarden leren kan bijdragen aan een meer ethisch verantwoorde omgang met paarden.
    Ik ben benieuwd of anderen hier het ook al aan het lezen zijn/gelezen hebben en wat jullie er van vinden.

  2. #2

    Re:Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Ik zag het boek ook al! Ik twijfelde alleen omdat ik haar boek over grondwerk niet prettig vond om te lezen. Niet vanwege de inhoud, maar de minuscule letters en veel teksten op een pagina. Ik kom er daardoor niet doorheen.

    Maar deze leest dus wel fijn?

  3. #3

    Re:Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Ik ben door 'Grondwerk' ook (nog) niet heengekomen. Dat zijn ook meer losse oefeningen en de opbouw is daardoor wat onduidelij. Dit leest wel lekker weg, vind ik. Geen miniscule letters of veel teksten op een pagina.

  4. #4
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    maar ook wordt uitgebreid stilgestaan bij negatief bekrachtigen (waar Parelli bijvoorbeeld vooral van uitgaat, en de 'normale' rijkunst overigens ook met name). Veel was me al bekend (en zal jullie wellicht ook al bekend zijn), maar toch heb ik weer bijgeleerd.
    Wat heb je dan geleerd bijvoorbeeld?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Heb je het gevoel dat het een aanvulling is op het andere boek, dat stuk over hoe een paard leert etc komt ook in haar eerste boek aan de orde als ik mij goed herhinder.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6

    Re:Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Geleerd, eh ff denken, twee dingen die zo in me opkomen: dat je veel eerder positief straft dan je denkt (en dan ik me van bewust was bij mezelf) en dat je uit moet kijken voor een poisoned cue (wist ik al maar het werd me nu weer iets duidelijker hoe en wat). En vast nog veel meer, maar het is niet zo dat ik het uit m'n hoofd heb geleerd .
    Ja ik vind het wel echt een aanvulling. Eerste boek is meer een praktijkgids en dit meer de theoretische verdieping/achtergrond, heb ik het idee...

  7. #7

    Re:Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Ah ik hou wel van achtergrond! Ik zet hem op mijn lijstje. Maar eerst drie andere boeken uitlezen..

  8. #8

    Re:Nieuwe boek 'Denkwerk' van Inge Teblick

    Ja, ik hou ook van achtergrond en theorie, daarom vind ik het boek zo goed/leuk...
    Oja, het enige nadeel vind ik aan het boek dat er geen bronvermeldingen bij staan. Ze haalt soms wel expliciet onderzoeken aan en dan staat de bron er natuurlijk wel bij, maar meestal niet. Dat zal vast omwille van de leesbaarheid zijn gedaan, het is geen wetenschappelijk werk natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dat wel jammer. Dan had ik over bepaalde onderwerpen me nog kunnen verdiepen in het onderzoek dat er aan ten grondslag ligt. Gelukkig staan op haar site ook heel veel links naar onderzoeken.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •