Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: [L2] Beengeplet...

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

[L2] Beengeplet...

Hey iedereen,

Ik zit begin level2 en tot kort ging alles nog heel goed. Hij liep mooi in draf en kon hem zelf al enkele keren in galop krijgen. Nu vertikt Bailey het nog te draven. Elke keer ik hem in draf zet loopt hij met mijn been tegen de omheining en hoe meer ik erop reageer hoe meer hij het doet... Soms loopt hij gewoon tegen de omheining met zijn borst en duwt er hard tegen. Ik ga dan snel door de fases.
    Eergisteren wou hij niet meer vooruit en ging ik heel snel naar fase 4 maar toen lag ik opeens naast hem op de grond

Wie kan mij helpen?

Groetjes,
    Jolijn

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

Re: [L2] Beengeplet...

Hoi Jolijn,

Vervelend zeg. Neem even een stapje terug zou ik zeggen. Hoe is je lateral flexion? Als je paard daar goed op reageert kun je een indirect rein gebruiken om ervoor te zorgen dat je been niet meer geplet wordt. Mijn paardje doet dit ook weleens en bij haar helpt het heel goed als ik de indirecte rein gebruik en dan juist naar de kant van de bakrand. Dan móet je paard wel opletten en draaien ze gelijk die kont van de bakrand weg zodat je been weer meer ruimte krijgt. Als Bailey hier goed op reageert ga je gewoon weer netjes verder in stap. Elke keer wanneer je het idee krijgt dat je been in gevaar komt gebruik je je indirecte rein (na een tijdje valt echt dat kwartje wel). Als dit goed werkt in stap, kun je het in draf gaan gebruiken...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ik heb zaterdag ook op deze knol gereden en het viel inderdaad niet mee. Hij is nogal onstuimig en heeft nog niet op en top respect voor de ruiter, ik denk dat het vooral dat is. Ik probeerde hem ervan te houden met telkens een direct rein en dat hielp wel wat denk ik, maar toch hij bleef het maar proberen. Dan heb ik maar de tip gegeven om dat een aantal dagen aan een stuk te doen en misschien dat hij het dan wel doorkrijgt. Maar waarom zou jij indirect rein doen i.p.v. direct Linda?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Maar waarom zou jij indirect rein doen i.p.v. direct Linda?

Ten eerste omdat het moeilijker/lastiger is voor je paard. Zodoende gaat je paard dan toch meer nadenken en kiest waarschijnlijk na een tijdje de 'comfortabele' weg (= gewoon netjes langs de bakrand lopen)
    Ten tweede kun je je paard als zodanig buigen dat er bijna geen kans bestaat dat je been alsnog geplet wordt tussen de bakrand en je paard. Je kunt die kont immers van de bakrand wegdraaien. Een indirect rein is ook moeilijker te negeren. Wanneer je paard hier goed op reageert kun je uiteraard weer overgaan naar de subtielere hulpen. Tamara reageerde erg goed op deze indirect rein, daarbij komt ook nog dat je paard ook daadwerkelijk rekening gaat houden met de ruimte tussen je been en de bakrand (erg prettig hihihi)...

Als Bailey nog niet echt respect voor de ruiter heeft kun je dit wel verwachten. Ik zou daarom ook wel achterwaarts en zijwaarts oefenen. Hoe beter achterwaarts en zijwaarts gaan, hoe beter de rest gaat (werkt echt, heb het zelf ook ondervonden). Zijn geweldige oefeningen om wat meer respect te krijgen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt voor het antwoord!
    Vandaag kreeg ik het gevoel dat ik gewoon weer van 0 moet beginnen (rijden dan, grondwerk gaat steeds beter en beter). Lateral flexion gaat sinds gisteren niet meer hoewel achterwaarts en zijwaarts dan weer heel goed gaan... Ik dacht dat het misschien lag aan het zadel maar vandaag heb ik zonder zadel gereden. Alleh gereden, ik heb heel de tijd lateral flexion geprobeerd tot het beter ging en dan ben ik gestopt.
    Hij probeert mij constant uit, zien hoe ik zal reageren, maar nu is het toch wel extreem.

Morgen ga ik zeker die indirect rein gebruiken en zien hoe het gaat. Ik zal echt veel geduld moeten hebben de komende dagen .
    Heb je nog ideeën hoe ik meer respect kan krijgen? En welke fouten zou ik kunnen maken waardoor hij zo doet?

Groetjes,
    Jolijn

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Morgen ga ik zeker die indirect rein gebruiken en zien hoe het gaat. Ik zal echt veel geduld moeten hebben de komende dagen .
    Heb je nog ideeën hoe ik meer respect kan krijgen? En welke fouten zou ik kunnen maken waardoor hij zo doet?

Groetjes,
    Jolijn

Erg lastig Jolijn, zeker bij een paard wat denkt het zelf veel beter te weten hihihi
    Mijn paardje was ook zo hardnekkig maar dat is helemaal goed gekomen dus geef de moed niet op. Verder krijg je meer respect vanaf de grond, dus zorgen dat die achterwaarts en zijwaarts er vanaf de grond goed in zit. Probeer gewoon ontspannen door je fases te gaan (wat best moeilijk is op het moment dat je paard zo doet) maar zo is het fair voor je paard en zal ie sneller met je mee willen werken. Let ook op je houding. Ga jij bijvoorbeeld al vantevoren gespannen zitten zodra je die bakrand nadert? Leid je hem zelf niet onbewust naar die bakrand toe wat ervoor zorgt dat hij zo reageert bijvoorbeeld? Wat je vooral niet moet doen is je op die bakrand focussen. Ik kwam er bij Tamara achter dat ik vaak degene was die het juist erger maakte door onbewust mijn been te spannen of juist onbewust naar die bakrand te kijken zo van: "O jee, als ze daar maar niet tegenaan loopt"...wat ze dan dus juist ging doen

Wat je óók nog kunt proberen is met carrot stick rijden en dan de carrot stick tussen je paard en de bakrand houden. Komt hij te dichtbij dan kun je de bakrand misschienaantikken (uiteraard moet je paard hier dan niet erg van schrikken). Maar dat is maar een idee hoor, heb ik niet uitgeprobeerd dus weet niet of het handig is of dat het werkt. Ik hoop dat je met de indirect rein voorlopig uit de voeten kunt. Hou je ons op de hoogte?

Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt voor de tip Linda! Het ging gisteren alweer stukken beter.
    Ik was inderdaad naar de omheining aan het kijken en knijpte met mijn benen om de omheining toch niet te raken...
    Ik heb maar 2 keer indirect rein moeten gebruiken Ik heb het wel enkel in stap geprobeerd. Kan ik dan ook indirect rein gebruiken als hij mijn been plet in draf of moet ik terug naar stap gaan?
    Heeft er ook iemand een idee hoe je je paard liever laat draven? Want dit is eigelijk ook wel een beetje het probleem...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ik zou point to point gaan doen als je wil dat hij liever gaat draven. die oefening is er een beetje voor bedoeld dat hij snel naar dat éne punt wil.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    45
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Bedankt voor de tip Linda! Het ging gisteren alweer stukken beter.
    Ik was inderdaad naar de omheining aan het kijken en knijpte met mijn benen om de omheining toch niet te raken...
    Ik heb maar 2 keer indirect rein moeten gebruiken Ik heb het wel enkel in stap geprobeerd. Kan ik dan ook indirect rein gebruiken als hij mijn been plet in draf of moet ik terug naar stap gaan?
    Heeft er ook iemand een idee hoe je je paard liever laat draven? Want dit is eigelijk ook wel een beetje het probleem...

Hartstikke goed joh! Als de indirect rein in stap goed gaat, kun je deze in draf ook gebruiken. Daarna gewoon weer om een drafje vragen...

Wat betreft het draven. Inderdaad point to point. Je kunt ook de corners game doen. Van de ene hoek naar de andere draven en daar dan een tijdje stil staan (rust = comfort). Dit herhalen totdat je merkt dat je paard heel gedreven is om naar de volgende hoek te gaan. Als dat goed werkt kun je eens een hoek overslaan en de volgende hoek pakken om je paard te laten rusten en dat zo verder opbouwen tot je steeds meer rondjes kunt rijden in draf zonder te stoppen

Aangemeld
    Jul 2005

Okee bedankt, ik zal dit heel hard nodig hebben want hij wilt steeds minder en minder draven. Bij circling game gaat het dan weer heel goed (ook met zadel), hij gaat al draven bij fase 1. Zou het dan aan mijn zit liggen of heeft hij gewoon geen respect?

Het probleem met de omheining is al veel beter. Nu gaat hij wel steeds naar het midden als ik wil draven, ik zet hem dan terug op de hoefslag maar dan valt hij weer stil en laat ik hem weer draven. Ik hoop dat hij dit snel beu is en dat het opgelost geraakt met corners game of point to point . Ik heb het alvast goed gelezen in de boekjes.

Groetjes

probeer eens je niet zorgen te maken over WAAR hij loopt, probeer het stapje voor stapje op te lossen. pas als het tempo goed is ga je sturen. als het tempo nog niet ok is ga je daar eerst aan werken. weet je de fases voor het draven?

Aangemeld
    Jul 2005

Hey iedereen,

Na veel oefenen is het probleem nog steeds niet opgelost. Eline, ik heb ook geprobeerd wat je zei maar helaas liep hij altijd recht naar de omheining, draaide zich en plette mijn been.
    Vandaag hebben we geprobeerd met circling, mijn pa in het midden en ik op Bailey. Het ging perfect na eens bokken en paar keer stilvallen maar wanneer mijn pa het touw losmaakte was het probleem er weer!
    Indirect rein werkt niet meer. Het probleem is nu dat hij heel hard is geworden. Ik dacht wel eens sporen te gebruiken om de achterhand te verplaatsen maar heb hier geen ervaring mee (wordt hier waarschijnlijk nog harder door?).
    Ik weet niet wat te doen...

sporen zoiezo niet dan worden ze de "gevreesde" stap groter inplaats van de eigenlijk bedoelde (in lvl 3/4 geloof ik) stap kleiner.Ik zou hoe moeilijk ook back to the basics gaan.Er is een duidelijk respect probleem.En die los je imo het best op door eerst weer de basis goed te krijgen (je krijgt hoogstwaarschijnlijk ook daarin weer problemen).Maar hoe dan ook ga niet over tot sporen
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Aangemeld
    Jul 2005

Bedoel je terug gaan naar basis rijden? Ik vrees dat ik nog niet verder zit... Bij alles waar hij moet stappen is het probleem er. Hij loopt bijna altijd recht naar de omheining. Als ik dan ongeveer 2meter voor de omheining direct rein vraag dan gaat hij gewoon sideways naar de omheining.
    Wat wel raar is, bij follow the rail doet hij het maar bij 1 richting. Bij de andere richting probeert hij het ook wel maar veel minder. Ik denk niet dat hij ergens last van heeft want bij circling gaan beide zijden wel goed.
    Ik weet niet hoe ik meer respect kan krijgen.

met basis bedoel ik meer weer terug naar lvl1 dingen op de grond (Als dat goed gaat op lvl 2 niveau je moet het intresant houden voor je paard) en als je er op zit eerst je direct en indirect rain goedkrijgen dan pas stappen. (beetje het zelfde verhaal als met mijn arab de stop zat er niet in tot dat ie stil kon staan heb ik niet gestapt enz)Staat ie stil en lukt de direct en indirect (en stop ) kan je stappen.Ik zou het zo proberen maar hoe dan ook eddy mailen hijs de pro en weet hier vast het echt goede antwoord op
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten