Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Hooi wegen. Hoe?

  1. #1
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Hooi wegen. Hoe?

    Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hun hooi wegen en wat ik graag zou willen weten is hoe jullie dat doen.
    Om de hoeveelheid hooi meer af te kunnen stemmen (en overvoeren en te dikke buiken tegen te gaan) ben ik sinds 2 weken bezig met het wegen van ons hooi. Alleen doe ik dat nu nog niet op de meest praktische en efficiente manier. Namelijk in een hooizak en dan aan een weeghaak. Werkt wel, maar kost veel tijd. We voeren nu zo'n 20 kilo per dag (2 paarden en 3 shetties), dus qua hoeveelheden moet je denken aan tussen de 10 en 30 kilo bv.

    Ik heb zelf al wel andere ideeen, maar wie weet heeft iemand anders het wiel allang uitgevonden

    Dus wie weet een snellere, meer efficiente manier om hooi te wegen.

    Alvast dank voor je reactie!
    Leven is het meervoud van lef.

  2. #2
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.815

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Maar je weet nu toch ongeveer wat je hooi weegt? Of wil je het echt elke dag precies wegen?
    A lot of people talk to horses, not many listen

  3. #3
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Ik heb het jaren dagelijks gewogen. Met vrij exacte berekening van zijn ruwvoerbehoefte a.h.v. gewicht. Het hooi ging in een tuinafvalzak.

    Daar had ik er tig van, dus kon voor de stalhouder voor een aantal voerbeurten klaarzetten.
    Vervolgens pakt ik de digitale personenweegschaal, ging erop staan en zette dat ding aan. Dan kwam 'ie met mij erop op "0 kg" te staan (ook héél goed voor je EF ). Dan pakte ik de zak en woog het hooi. Werkte snel en goed. Op een gegeven moment voel en zie je wanneer het juiste gewicht in de zak zat.
    De weegschaal kostte geloof ik 19E bij Blokker, heeft het jaren goed gedaan.
    Wegen met een urnster was voor mij niet te doen, omdat dat net zoiets is als bij de Sterkste man van Nederland: accutillen, en dat is funest voor mijn wervelkolom. Dit ging veel makkelijker.

  4. #4
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    @ Zayna:
    Ik weet inderdaad wel wat onze plakken ongeveer wegen, maar ik kwam erachter dat de plakken toch echt wel kunnen verschillen.
    Ik heb al plakken van 2,8 kg gewogen en ook van ruim 5kg. Vind ik nogal een verschil.
    We telden voorheen altijd in plakken, maar nu ik weet dat het toch wel verschillend kan zijn, zou ik het liefst in kg willen geven.
    Hoeft natuurlijk niet op de gram afgemeten te worden, maar ik vind het bv voor onze kleine kudde wel een verschil of ik 20 kg geef ik bv 24 kg. En als ik weeg weet ik preciezer wat ik geef. (ons hooi is van constante kwaliteit en het is getest)

    @Lila:
    Dank, das op zich een goede manier. Alleen zou ik graag de plakken heel willen houden, omdat ze daarna met een kruiwagen naar het hooinet gebracht worden. Of zouden plakken in z'n geheel ook die zak kunnen denk je?
    Leven is het meervoud van lef.

  5. #5
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    bij de action hebben ze kofferwegers voor 3 euro daar kan je je hooinet aanhangen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  6. #6
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    oh ja? dan ga ik vandaag eens langs de action. Zo'n weegding is vást ook geschikt voor puppies

  7. #7

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Heb mezelf geleerd op gevoel te wegen: hooizakken van 6 kilo, 3 kilo en 1 kilo (voer 4 keer per dag, 3 paarden en 2 shets, anders kost het idd heel veel tijd (maar ik hoef niet iedere dag Ik check het met de weegschaal eens in de zoveel tijd en het klopt heel redelijk (paar honderd gram marge bij de zwaardere). Soms zullen ze daardoor wat meer, soms wat minder krijgen. Dus daarnaast goed blijven kijken naar de paarden. Qua beweging verschilt het ook per dag wat ze krijgen plus de wisselende weersomstandigheden etc. maakt dat gewicht van voeren en paard een evenwicht is wat je op langere termijn moet zien denk ik.

  9. #9

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Wij hebben ook een kofferweegschaal (die had ik nog in huis) en daar hebben we met een strotouwtje een haak aangemaakt en daar hangen we de hooinetje aan.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  10. #10
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Dank voor de input .
    Ik ga eens bekijken wat voor onze situatie het handigste is. We hebben namelijk 2 grote hooinetten en onze voorraad hooi ligt bij het voorste hooinet. Dit kon helaas niet anders met leveren. Ons andere net hangt helemaal aan de andere kant van ons land (3 ha). We brengen dus met een kruiwagen hooi naar dit net. En dat maakt het ook wel wat arbeidsintensiever merk ik. Wel de moeite waard hoor want ik zie dat de kudde, mede door de ''paddock paradise-indeling'' veel meer in beweging is.

    Wie er alsnog een goede tip heeft, altijd welkom!
    Leven is het meervoud van lef.

  11. #11
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Is t dan niet net zo handig om een kruiwagen op plank- op weegschaal te rijden?

  12. #12
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Ik moest hem even visualiseren , maar das best een goeie ja.....ik zet hem erbij in de opties. Thxx Marlies!
    Leven is het meervoud van lef.

  13. #13
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Kun je hem dan nog wel aflezen?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  14. #14
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Net erbij kopen, zodat je het net achterin steeds kan omwisselen?

  15. #15
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Hooi wegen. Hoe?

    Net erbij kopen is voor nu (financieel) even geen optie. Wij hebben namelijk van die hele grote (dure) netten en die bevallen goed.

    Ik zet nu in op een grote tas kopen of bv een soort van ''weegnet'' maken waar de plakken in zijn geheel in kunnen en dus niet uit elkaar vallen zoals in de kleine hooinetten, waar ik ze nu steeds in weeg.
    Dan wegen aan zo'n hangweegschaal en dan de plakken weer verdelen over de grote netten. Ik denk dat dit voor ons nu het handigste, efficienste en goedkoopste is.

    Dank allemaal nogmaals voor het meedenken!!
    Leven is het meervoud van lef.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •