Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: foto's voeten ivm met topic hoefvet.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

foto's voeten ivm met topic hoefvet.

naar aanleiding over het topic van hoefvet heb ik de raad gekregen om zelf met een veil hier en daar uitlopers bij te houden.
    http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopic.php?t=3108
    ik durf echt niet goed zonder begeleiding maar wilde toch even weten wat jullie van de hoeven vonden.
    het probeel is dat de smid al bijna 4 maanden niet meer is geweest. dat is dus lang, veel te lang. en als het niet je eigen paard is waar je niets aan mee betaald kan je natuurlijk ook geen eisen gaan stellen.
    maar misschien als ik hier tips krijg kan ik volgende keer beter volgen bij de smid en hem vragen hoe en waar ik het best kan bijveilen.
    aramis wordt nog steeds traditioneel bekapt moet je denken en dat zal waarschijnlijk niet snel veranderen. roeien met de riemen die we hebben hè
    hier de foto's:

NR 1-2 : voorhoeven
    NR 3-4 : achterhoeven
    NR 5-6 : rechts voor
    NR 7-8 : links voor
    NR 9-10 : links achter
    NR 11-12 : rechts achter

Re: foto's voeten ivm met topic hoefvet.

Skey, ik houd mijn mond hoor. Het is niet dat ze er vreselijk slecht uitzien, maar zo slecht onderhouden. Dit kan in de toekomst gemakkelijk leiden tot hoefproblemen. Verder zeg ik er maar niets over, want ik ben fanatiek natuurlijk bekapper en sta helemaal niet achter de traditionele vorm van bekappen, en als ik de foto's van Aramis zie (en vooral de onderkant) dan zie ik mijn standpunt alleen maar bevestigd.

Niks kwaad mee bedoeld hoor Skey

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

hey trea, ik weet dat ze er slecht uitzien. daarom kan ik ook zo moeilijk blijven toekijken zonder iets te doen... ik kan alleen moeilijk beginnen in het wilde weg te vijlen dus ik zal toch moeten wachten op de bakapper...
    dit weekeind er nog maar eens over beginnen denk ik.

Daar geef ik je groot gelijk in hoor Skey. Het is natuurlijk hardstikke lastig, het is (in theorie) niet jouw paard. Ik kan me best voorstellen wat een dilemma het voor je is, als je belangrijke beslissingen niet zelf kunt nemen.
    Maar je doet je uiterste best, en daar gaat het toch om?

(En zeg nou niet: AMEN, want dat haat ik )

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Qua vorm vind ik ze er helemaal niet slecht uitzien hoor!

OK, je ziet dat er behoorlijk lang geen bekapping geweest is, maar de hoeven zijn mooi wijd en ondanks dat er flink wat zand nog op zit, lijkt het of de witte lijn gewoon stevig is (wand niet los van zool zegmaar)

Maarja, doordat het nu allemaal veel te lang is (zowel wand, als steunsels en helemaal de hielen), krijg je dus die stukken die afbreken. De hoef moet zich toch op EEN manier aanpassen he.
    En de voorhoeven hebben ondergeschoven hielen gekregen, doordat ze zo lang zijn gelaten (kan ook MET normal bekapping gewoon gebeuren hoor)
    De straal ziet er ook stevig uit.

Tis gewoon jammer dat die mensen niet gewoon elke 6 weken de smid ff langs laten komen. Is dat nu echt zo'n probleem? Of misschien zouden ze het wel goed vinden als jij de smid eens belt?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

haha, ik ben niet zo katholiek hoor trea.... amen, wat is dat???

callippo, bedankt voor mooie uitleg, nu weet ik alweer wat meer. sinds je de steunsels op shaf zijn voeten hebt laten zien (parellitoernooi) weet ik ook hoe ze er eigenlijk zouden moeten uitzien. en je vertelde toen dat die zelfs nog wat te lang waren.
    waar ik wel heel blij mee ben is dat als hij ergens een voetafdruk achterlaat je heel duidelijk kan zien dat de straal de grond effectief raakt. das toch al iets hè.

dit weekeind eens over beginnen en hoewel ze er niet metteen een natuurlijk bekapper op zullen afsturen hoop ik dat de smid toch weer eens langs komt.
    ze bedoelen het niet slecht, ik denk dat het eerder onwetendheid is. alhoewel zij denken dat het niet zo is, als je begrijpt wat ik bedoel.
    kom daar dan maar eens aan met je praatje over hoeven die op tijd moeten worden bijgehouden.
    duimen dus...

Skey, je mag zelfs blij zijn dat die stukken afbreken. Daardoor vermindert de spanning op de witte lijn, en dit zal ook de oorzaak zijn dat die witte lijn er nog redelijk goed uitziet. De hoef bekapt zichzelf als het waren door de stukken uit de hoefwand te laten breken.

@ Eveline: ik zie toch wel flares hoor, vooral de rechter achter hoef, dus daar is de witte lijn toch behoorlijk uitgerekt. Op foto 2 zie ik ook een duidelijke knik in de voorhoef (wederom uitgerekte witte lijn)
    Je zal ook zien als je alle dode zool wegkrabt (en er zit veel dode zool), dat de hoefwand veel te lang is. Nu lijkt het randje hoefwand niet zo hoog, maar de goede zool zie je niet zitten onder al het dode hoorn.
    En over de kwaliteit witte lijn kun je maar erg weinig zeggen zo, met al die zand eraan.

Wat ik wèl denk, is dat in de ogen van een traditionele bekapper (of iemand die door zijn ogen kijkt), de hoeven er niet vreselijk uitzien.
    Zelfs als je deze hoefjes natuurlijk zou gaan bekappen, heb je ze binnen 2 Ã* 3 bekapbeurten, netjes erop staan, met lage hielen (de ondergeschoven hielen misschien iets langer, maar da's moeilijk oordelen zo). Dus het is allemaal niet zo erg, mits dit niet iedere keer aan de orde zou zijn. Als deze hoeven vanaf nu regelmatig zouden worden onderhouden is er niets aan de hand, maar het risico zit erin dat Aramis hier voor het leven mee moet doen, en dat vind ik persoonlijk zonde.

Skey, ik zou alle beeldmateriaal van goed verzorgde hoeven verzamelen + deze foto's + overtuigend materiaal (bijv het boekje van Strasser of zo) met argumenten en maar weer om de tafel gaan zitten.
    Laat je stem gelden voor Aramis! Ze moeten toch wel zien hoe goed je ermee bezig bent? Maak ze duidelijk dat de gezondheid van een paard grotendeels afhangt van de gezondheid van de hoeven.

Denk erom: GEEN AMEN!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Voor normalhoeven vind ik ze er toch heel mooi uitzien, ondanks dat alles veel te lang is. Mijn handen jeuken echt om alle overtollige stukken weg te snijden ...
    Stel (en ik bedoel echt stel) hij zou vanaf nu natuurlijk bekapt worden, dan heb je er niet al teveel last mee om ze goed te krijgen. Nu ben ik supervernauwde hoeven gewend, dus ik vind alles wat wijder is dan Fen's hoeven mooi

Op de 6e (geloof ik) foto kan je mooi zien dat de hoef precies brokkelt zoals ie bekapt zou moeten worden. Als je de lijn van het lege stukje doortrekt kijrg je best een goed model hoef. Maar dan moet er wel echt een groot stuk af hoor....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Sowieso grappig dat hoeven die je natuurlijk bekapt/strassert na een tijdje echt gaan vertellen wat er af moet. Net als deze hoeven. Mooi hoor, moedertje natuur!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

haha, en deze hoeve worden niet eens NB of gestrasserd. ze zien er dus toch vrij natuurlijk uit volgens jullie?

heb gisteren niet kunnen zeuren achter nog eens een kapbeurt want ik was helemaal vergeten dat er niemand thuis was... pff, nog een week wachten. (of elke dag een briefje aan de deur hangen )
    ik had nog een vraagje. dat witte aan de onderkant van hoeven komt omdat ik al het losse gedeelte had weggekrabt. kan dit kwaad, kan ik het best niet meer doen of net wel?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat is gewoon dode zoolhoorn, die je hebt weggekrabt. Alles wat je zo met een hoevenkrabber weg kunt krabben, is dood materiaal en dat kun je zonder problemen weghalen.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ik dacht al zoiets. stinken dat dat doet als je het wegkrabt. bbrrr

Gewoon doorkrabben inderdaad, is zelf erg goed voor de hoefjes

Bladwijzers

Forum Rechten