Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Veulen beleren

Veulen beleren

Ik wist niet goed in welke rubriek ik dit eens zou posten heb het uiteindelijk maar hier neergezet.

Het zou kunnen (is nog lang niet zeker) dat wij er nog voor de winter een tweede paard bijkrijgen, en wel een veulen. Het is de bedoeling dat ik dat veulen ga opvoeden en beleren, en dat mijn vriendin er eventueel op gaat rijden. Maar eh ... hoewel ik er best vertrouwen in heb dat dat heus wel gaat lukken, anders begon ik er natuurlijk ook al niet aan ... ik kan daar nog best wat tips in gebruiken.

Tips in het algemeen over voeding, verzorging e.d. (over enten en ontwormen kan ik aan een kennis/dierenarts vragen), dit natuurlijk geent op de natural benadering. Ik vraag me b.v. af, kan een veulen dat vanaf geboorte gewoon buiten heeft gestaan, zonder probleem zo de winter in, als ze goed gezond en goed gevoed is? Zou ik een deken moeten overwegen of hoeft dat helemaal niet? Het gaat om een Bels/Shire veulen, het lijkt me dat die toch een aardig vachtje krijgen .... ik heb een weideplaats voor haar geregeld, maar kan nu kiezen met of zonder stal ... wat doe ik? Overigens, MOCHT ze echt eens ziekjes worden dan kan ze zonder problemen wisselen met m'n eigen paard en kan ze eventueel een paar nachten binnen staan als het echt nodig is. Dus daar hoef ik geen aparte stal voor te nemen.

Tips over grondwerk. Natuurlijk ben ik van plan om gewoon veel en rustig met haar om te gaan, stil leren staan, aan halstertje lopen, beentjes optillen ... Ik heb weleens wat grondwerk met een ander veulentje gedaan, ook een merrie, en dat ging heel gemakkelijk en goed. Toch vind ik het wel fijn om tips te krijgen over waar je nog meer op zou kunnen letten, wat je moet vermijden, of juist op moet zoeken. Wat mag je absoluut (nog) niet met een veulen doen? Ja op zitten natuurlijk sucks . Ik zou b.v. ook gewoon met haar willen gaan wandelen in het bos, ik op m'n eigen paard en m'n vriendin met het veulen (zodra dat veilig kan natuurlijk). Is daar wat op tegen? Kun je ook teveel met een veulen doen? Ik ga haar natuurlijk niet overvragen, het moet natuurlijk en speels blijven, maar hoe voorzichtig moet je zijn? En wat kun je WEL doen?

Wat een uitdaging he? Nogmaals het is nog niet zeker, maar ik vind het natuurlijk al geweldig leuk om me er op te gaan verheugen

Alle tips zijn welkom!
    Eens een Arabier ... altijd een Arabier (nou ja, ... of een Belg)

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42
    tis inderdaad een hele uitdaging, ik mag misschien binnen een jaar ook een veulen 'opleren'

ik denk dat je best gewoon veel tijd doorbrengt met je veulen, veel in de wei zijn en zoals je zelf al aanhaalde, wandelen kan heel leuk en tegelijkertijd leerrijk, nieuwe dingen ontdekken. das spannend voor jullie allebei. zo leer je elkaar ook kennen.
    veel tijd geven om na te denken over nieuwe dingen. ik denk dat dat zelfs één van de belangrijkste dingen is die je moet doen.
    speelonderwijs spelletjes spelen, misschien een leuk idee dat ik zelf ooit heb gezien, leg een bal in de wei en laat ze eerst even verkennen wat ze met dat ding allemaal kan doen... is heel leuk om te zien vond ik.

je vraagt 'hoe veilig moet je zijn?' ik denk dat je dat zelf het beste kan inschatten, leer haar eerst goed kennen voor je met haar de straat op trekt, het hangt altijd een beetje van veulen tot veulen af wat en hoever je kan gaan.

ik wens je er veel plezier mee, en laat maar weten hoe het lukt... dan doe ik misschien zelf ook nog tips op tegen volgend jaar

groetjes
    kim

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

veulentje.....leuk hoor

Ik zou het veulen de mogelijkheid geven om binnen of buiten te staan net wat het zelf wil.....een loopstal met nog een ander paard zou dus ideaal zijn want eenzaamheid is voor geen enkel paard leuk dus ook niet voor een veulen...
    Wat voeding betreft zou ik het de hele dag\nacht de beschikking geven over hooi of kuilgras en zo nodig vitaminen bijvoeren....Een zoutblok of mineralen liksteen zou goed zijn....
    Krachtvoer zou ik niet teveel geven want ze hebben het niet echt nodig als ze maar voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen.

Je kunt het veulen ook als handpaard meenemen als het goed gaat maar weet zeker dat je dit niet te lang doet want dan kan het veulen het plezier verliezen....Gewoon goed luisteren naar het veulen en dan komt het wel goed.....doe het vastzetten echt in etappes want de kans is groot dat ze gaan hangen als ze ineens merken dat ze vast staan...

Heel veel succes ermee en als je rustig aan oet kan er maar weinig misgaan hoor.....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Qua stalling heb ik een weilandje kunnen bemachtigen bij een heel lieve Friese merrie, het weiland is heel beschut, en eventueel is er een stal beschikbaar.

Wanneer mag je eigenlijk beginnen met voorzichtig aan op een veulen te gaan zitten? Ik weet dat renpaarden al beleerd worden als ze 2,5 zijn. Maar is dat echt een veilige leeftijd om er af en toe op te gaan zitten (niet echt rijden)?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49
    Tsja, een veilige leeftijd? Voor jou of voor het paard

Paarden zijn pas met 6 jaar helemaal volgroeid. Ook renpaarden, alleen die hoeven geen 25 jaar mee te gaan.
    Met 2,5 zou je wel eens een paar seconden op zijn rug kunnen zitten. Gewoon om te wennen aan het idee. Maar langer erop zitten en echt rijden niet voor hij 3,5 a 4 jaar is. Vooral om de botten goed te laten groeien.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

hello

een veulen mag je zeker nog niet longeren want dat is slecht voor haar gewrichten , als je met haar grondwerk doet zorg er dan voor dat de cirkel groot genoeg is minimum 12 m doormeter en doe dit niet langer dan 10 minuutjes ! veel met haar gaan wandelen aan de hand maar niet langer dan een uurtjewant ten eerste verliest een veulen snel zijn concentratie en ten tweede is hij nog snel moe ! let er op dat je veulen zich kan gedragen als een veulen en laat hem veel in de weide spelen met andere paarden

groetjes
    a dog is for life not just for christmas !

Ik bedoelde natuurlijk veilige leeftijd voor het paard hahaha. Met "erop zitten" bedoel ik echt "er eventjes op zitten". Dus gewoon in stand, alleen om het spelenderwijs aan te kunnen leren. Hangt er ook vanaf misschien wat voor paard het is (het wordt een Shire/Bels dus) en hoe zwaar je zelf bent ? (zo rond de 60 kg).

Van dat longeren wist ik inderdaad (maar bedankt voor de tip). Ik zou het zelf sowieso heel kort doen hoor, als ik al zou longeren, een rondje hier en daar, maar niet b.v. een kwartier lang of zo.

Zoals ik het me zelf voorstel, zou ik wel zoveel mogelijk dingen willen doen, maar alles heel spelenderwijs en alles heel kort, net zolang totdat het veulentje er rustig bij is, en dan meteen stoppen. Dat is toch niet zo'n gek idee? Dus eventjes op zitten zodra het paard daar sterk genoeg voor is (niet eerder natuurlijk!), uiteindelijk wel longeren maar dan ook heel kort, een rondje laten lopen en dan meteen stoppen (niet galopperen). Een uurtje wandelen vind ik voor een jong veulen al heel lang trouwens, maar ik neem aan dat je misschien een ouder veulen bedoelt.

Oh en het veulen komt wel bij een ander paard te staan hoor (dat is een ander paard dan m'n eigen paard, daar is geen plaats meer voor een veulen)! Dus spelen zal het zeker kunnen. En het veulen zal natuurlijk contact hebben met m'n eigen paard.

Ik ben trouwens met het veulentje bij Torop in de wei bezig geweest, met de 7 games van Parelli. Wat is dat leuk zeg, om dat met zo'n beessie te doen.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6
    om het veulen alleen te laten wennen ann een ruiter op zijn rug en dan kan je zelfs nog wel een rondje ( in een bak\roundpin) lopen met iemand ernaast kan al als het paard 2 jaar is....ook de latheral flexion kun je oefenen maar verder natuurlijk wachten tot het veulen 3 a 3,5 is...
    Maar er alleen opzitten af en toe kan echt geen kwaad hoor als het veulen 2 jaar is en je dit goed hebt voorbereid....
    Maak er alleen geen gewoonte van.....
    Succes
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Heb er nu al zin in
    Maar ja, tis nog steeds niet helemaal zeker

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HannahFroukje
    Qua stalling heb ik een weilandje kunnen bemachtigen bij een heel lieve Friese merrie,
    Is dat Mevrouw de (F)Vries??? :-o

Yep ))
    Dezelfde!

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Hoi,

Ik heb dus ook een enter van 1,5 nu. Ik ga binnenkort van start met parelli en vraag mij evenzeer af wat ik allemaal mag doen. Maar nu is mij toch wel 1 ding opgevallen.

Als men op een ander forum durft vragen wanneer je op een veulen/paard mag gaan zitten krijg je reacties die echt niet meer kunnen. Men zegt ook om pas vanaf 3 jaar een op een veulen te proberen hangen .

Maar nu lees ik dat hier even af en zegt men dat je vanaf 2 jaar al op en veulen mag gaan zitten (gewoon in stilstand erop gaan zitten voor 1 minuut ofzo).

Nu is mijn vraag, komt het door NH dat jullie er zo over denken over hebben jullie gewoon een reele denkwijze ivm paarden en zadelmak maken. Want op andere forums volgt men gewoon elkaars gedacht zonder daar echt zelf eens serieus over na te denken.

Dus ik vraag jullie nu. leg mij dat allemaal eens uit en kom maar op met de tips.

xxx
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36
    Hey,

je kan een veulen al vanaf de geboorte eigenlijk laten wennen aan het zadel, hindernissen, hoofdstel, borstels, etc. Maar een paard is eigenlijk pas helemaal volgroeid vanaf z'n 6de, dus daarvoor groeien de groeiplaten tussen de wervels en zo nog steeds door en is het niet goed om er al vroeg te gaan op zitten. Maar je kan er al vanaf z'n 3de beginnen opzitten, maar dan inderdaad gewoon op zitten in stilstand en dan opbouwen, beetje voor beetje, stappen en zo. Maar eigenlijk vind ik het rijden zelf niet het belangrijkste, zolang je je er maar mee kan amuseren en bezigzijn.

Groetjes,
    Julie

Mijn eigen paard is beleerd toen hij 2,5 jaar oud was, ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat ging destijds, maar weet wel dat dat vrij normaal is voor racepaarden (grasraces galop).

Eerlijk gezegd kan ik aan hem ook niet merken dat hij er nadeel van heeft, ik zou er zelf niet voor kiezen om zo'n jong dier al te beleren, maar eerlijk is eerlijk, hij is goed gezond en heeft eigenlijk nooit problemen (afkloppuh). Maar ik weet natuurlijk ook niet hoe het later zit met slijtageklachten en dat soort dingen (hij's nu 12 of zo).

Dit wordt ze dan ;-)

Heb inmiddels van alles gehoord / gelezen over veulens beleren e.d., en vooral over het rijden.

Het schijnt dat het gemiddelde Belgische trekpaard slechts 10 jaar oud wordt, omdat ze te vroeg moeten werken (ik neem aan dat ze dan trekken e.d. bedoelen). 10 jaar!!!

Toch ken ik wel een paar Belgische trekpaarden die 16 zijn en in goede gezondheid.

Ik denk dat het vooral met zo'n zwaar paard dus wel heel belangrijk is dat je d'r niet te vroeg op moet gaan zitten!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten