Ik wist niet goed in welke rubriek ik dit eens zou posten heb het uiteindelijk maar hier neergezet.
Het zou kunnen (is nog lang niet zeker) dat wij er nog voor de winter een tweede paard bijkrijgen, en wel een veulen. Het is de bedoeling dat ik dat veulen ga opvoeden en beleren, en dat mijn vriendin er eventueel op gaat rijden. Maar eh ... hoewel ik er best vertrouwen in heb dat dat heus wel gaat lukken, anders begon ik er natuurlijk ook al niet aan ... ik kan daar nog best wat tips in gebruiken.
Tips in het algemeen over voeding, verzorging e.d. (over enten en ontwormen kan ik aan een kennis/dierenarts vragen), dit natuurlijk geent op de natural benadering. Ik vraag me b.v. af, kan een veulen dat vanaf geboorte gewoon buiten heeft gestaan, zonder probleem zo de winter in, als ze goed gezond en goed gevoed is? Zou ik een deken moeten overwegen of hoeft dat helemaal niet? Het gaat om een Bels/Shire veulen, het lijkt me dat die toch een aardig vachtje krijgen .... ik heb een weideplaats voor haar geregeld, maar kan nu kiezen met of zonder stal ... wat doe ik? Overigens, MOCHT ze echt eens ziekjes worden dan kan ze zonder problemen wisselen met m'n eigen paard en kan ze eventueel een paar nachten binnen staan als het echt nodig is. Dus daar hoef ik geen aparte stal voor te nemen.
Tips over grondwerk. Natuurlijk ben ik van plan om gewoon veel en rustig met haar om te gaan, stil leren staan, aan halstertje lopen, beentjes optillen ... Ik heb weleens wat grondwerk met een ander veulentje gedaan, ook een merrie, en dat ging heel gemakkelijk en goed. Toch vind ik het wel fijn om tips te krijgen over waar je nog meer op zou kunnen letten, wat je moet vermijden, of juist op moet zoeken. Wat mag je absoluut (nog) niet met een veulen doen? Ja op zitten natuurlijk sucks . Ik zou b.v. ook gewoon met haar willen gaan wandelen in het bos, ik op m'n eigen paard en m'n vriendin met het veulen (zodra dat veilig kan natuurlijk). Is daar wat op tegen? Kun je ook teveel met een veulen doen? Ik ga haar natuurlijk niet overvragen, het moet natuurlijk en speels blijven, maar hoe voorzichtig moet je zijn? En wat kun je WEL doen?
Wat een uitdaging he? Nogmaals het is nog niet zeker, maar ik vind het natuurlijk al geweldig leuk om me er op te gaan verheugen![]()
![]()
![]()
Alle tips zijn welkom!![]()
Bladwijzers