Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: Lastig stilstaan en schrapen

  1. #16
    Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    29
    Berichten
    1.029

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Bedankt voor al jullie meningen, tips en adviezen!
    Ik heb met interesse gelezen hoe jullie het zouden oplossen of juist hoe niet.

    De afgelopen twee dagen heb ik geen aandacht besteed aan het schrapen en gewoon gedaan wat ik aan het doen was en dat ging goed! Hopelijk houden we het zo.

    Ik dacht dat het RB gedrag was omdat als ik haar s'avonds uit haar stal haalde en haar vast zetten op de poetsplaats ze veel minder of niet schraapte. Alle paarden stonden dan op stal en die stonden en dan ook dicht bij. Als ik haar in de middag vast zetten op de poetsplaats en ze de anderen paarden niet kon zien dat ze veel meer schraapte maar aangezien ik haar dus laatst bij de deur zetten en de anderen paarden gewoon kon zien en toch veel schraapte ben ik haar gedrag anders gaan zien. Het heeft dus duidelijk niet veel te maken met de anderen paarden die ze niet kan zien maar meer met ongeduld.
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

  2. #17
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Met belangstelling heb ik meegelezen

    Maar mag ik zeggen dat ik oprecht niet begrijp dat je een paard uren kunt vastbinden? Dat kan toch ook anders, lijkt me?

  3. #18
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Met belangstelling heb ik meegelezen

    Maar mag ik zeggen dat ik oprecht niet begrijp dat je een paard uren kunt vastbinden? Dat kan toch ook anders, lijkt me?
    Daar ben ik het helemaal me eens
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  4. #19
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Met belangstelling heb ik meegelezen

    Maar mag ik zeggen dat ik oprecht niet begrijp dat je een paard uren kunt vastbinden? Dat kan toch ook anders, lijkt me?
    Je vindt het een beetje zielig begrijp ik?
    Maar dat is het niet, er gebeurd niets ergs met het paard, je geeft het paard alleen maar de tijd om zelf uit te vinden wat comfortabel is, je laat het paard alleen maar op de eigen benen staan. Dat zonder dat jij perongelijk dingen toevoegt omdat je wat wil van het paard(stilstaan), zodat het paard niet zozeer bezig is met de puzzel die jij steeds aanbiedt op te lossen, maar gewoon het eigen evenwicht kan vinden, zonder druk van buitenaf(jij als mens die ernaast staat te hopen dat het paard gaat stilstaan is voor een paard al druk).
    Je geeft het paard alleen maar de tijd om een fijne houding te vinden, om ontspanning te vinden, zonder druk.

    Als je je paard meeneemt naar een cursus staat hij/zij ook zo een uur of meer vast in de trailer, helemaal alleen. Het is best fijn voor het paard als die dan al geleerd heeft om dat te doen en zich comfortabel te voelen met zichzelf. Zodat als hij/zij in de trailer moet waarbij er nog allerlei dingen worden toegevoegd(lawaai, beweging, kleine ruimte) niet al ongemakkelijk is met dat vaststaan opzich.

    Door dat te doen verplaats je de ruimte waar het paard zich fijn voelt, veilig voelt, zodat niet alleen de wei of stal een sweetspot is, maar ook de plek waar je het paard vastzet een sweetspot wordt. Een plaats waar niets gevraagd wordt van het paard.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  5. #20
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    37
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Geef je het paard dan nog wat te eten tijdens het vaststaan? Of gewoon niks.
    Het zelf laten uitzoeken lijkt me waardevol. Lang stilstaan lijkt me per paard verschillend wat ze daarvan vinden. Ik denk dat Easy heel goed een tijd kan stilstaan, een meer extrovert paard lastiger denk ik. Maar dan kan je natuurlijk kort beginnen en het opbouwen.

    Ik denk als een paard een aantal keren lang vaststaat en daar de rest van zijn leven profijt van heeft omdat hij dan met veel meer rust kan stilstaan, wat zijn die paar uren dan op een heel paardenleven?

  6. #21
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Ik zou gewoon geen eten doen, behalve dan als het echt lang wordt.
    Daarna gelijk even langs de waterplaats met je paard en naar het eten, ben jij ook nog eens dat toffe figuur die daarvoor zorgt
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  7. #22
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Met belangstelling heb ik meegelezen

    Maar mag ik zeggen dat ik oprecht niet begrijp dat je een paard uren kunt vastbinden? Dat kan toch ook anders, lijkt me?
    Je vindt het een beetje zielig begrijp ik?
    Zielig? Nee hoor. Je kunt toch ook belonen voor goed gedrag? Of negeren van slecht gedrag?

  8. #23
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Met belangstelling heb ik meegelezen

    Maar mag ik zeggen dat ik oprecht niet begrijp dat je een paard uren kunt vastbinden? Dat kan toch ook anders, lijkt me?
    Je vindt het een beetje zielig begrijp ik?
    Zielig? Nee hoor. Je kunt toch ook belonen voor goed gedrag? Of negeren van slecht gedrag?
    Daarmee vraag je continu, leg je continu een vorm van druk op. Jij bent het die vraagt, het paard moet dan antwoorden, het wordt dan niet rustig omdat het zich comfortabel met zichzelf voelt, maar omdat hij het juiste antwoord op jouw vraag vindt. Zonder jouw vraag valt het comfort gelijk weg omdat het niet uit zichzelf komt en ook te vaak niet volledig is.

    Door het paard het zelf uit te laten zoeken op een veilige manier zonder druk van buitenaf kan het zijn eigen evenwicht vinden, in zichzelf, helemaal zonder jou.
    Je zit niet met een hele specifieke timing die fout kan gaan. Beloon je voor stoppen met schrapen bv terwijl het paard nog niet ontspannen is dan beloon je eigenlijk ook voor het niet ontspannen zijn, je lost dan het symptoom op, maar niet de oorzaak van het symptoom. Je neemt dan niet echt de onrust weg, alleen maar het schrapen wat je vervelend vindt. Het kan maar zo zijn dat de onrust eigenlijk alleen maar toeneemt als het geen uitweg meer heeft.

    Het is niet dat je niet beloont als je het paard het zelf uit laat zoeken, want als hij ontspannen is, zich heeft overgegeven aan de situatie, erachter is gekomen dat er echt helemaal niets ergs gebeurd, zijn eigen comfortabele houding heeft gevonden en de rust in zichzelf heeft gevonden haal je het paard op en zet het lekker terug in de kudde, of brengt het paard naar water/eten.
    Het enige verschil is dat je je niet bemoeit met dat proces, dat kan omdat je weet dat als je het paard hoog aangebonden hebt het zichzelf niet kan bezeren, er niets fout kan gaan wat een slechte ervaring oplevert ipv een goede.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  9. #24
    Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    29
    Berichten
    1.029

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Even een update hoe het met Vief gaat. De afgelopen dagen alleen maar op het vast stilstaan gefocused. Ik doe dan niks met haar (is niet zo goed voor mijn geduld ect..) maar ik blijf of er van een afstandje bijstaan of ik ga wat doen: voer klaarzetten, kast opruimen en dergelijke. Het duurd lang, heel lang en echte resultaten zie ik niet echt. Het draaien, schrapen en mesten blijft het zelfde. Gisteren was een fout van mij. Ik had haar binnen vast gezet maar Vive vond dat niet oke. Mijn eigen schuld maar ik vond dat ik haar niet ergens anders kon zetten. Dan zou ik daar belonen toch? Ik denk dat ze daar ruim half uur (misschien 3 kwartier) heb gestaan. Vief hiniken, schrapen, draaien, 2 keer toe mesten en ze heeft een keer geplast. Toen er maar een beetje rust was gestopt.

    Vandaag had ik haar buiten vast gezet. Weer schrapen, draaien en doen. Tijdje staan kijken maar ik had niet het idee dat er enige ontspanning in zou komen. Pff.. frustratie. Een stilstaand mentaal en fysiek paard is zoo fijn! Toen dacht ik weer aan het filmpje van Pat en dacht ik aan het gesprek met AnneMarie gisteren die een dvd had van Linda met een sportpaard die ook niet kon stilstaan en zie ze liet bewegen. Oke, nog een poging om dat te proberen. Niet stilstaan op de poetsplaats (meer dan 1 pas) = bewegen. Tien minuutjes had ik nodig. Toen stond ze stil en redelijk relaxed. Wat extreem friendly gedaan en heen en weer om haar heen gelopen. Met om haar heen lopen wilde ze graag wel meedraaien. That's oke buddy. Ik wacht wel tot dat je helemaal stilstaan. Beide kanten meerdere keren geaaid en klaar voor vandaag.

    Ooit, ooit gaat ze wel helemaal mentaal, emotioneel en fysiek stil staan!
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

  10. #25
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Als ze er ook bij mest, zou ik het zelf toch wel inschatten als RB. Mijn merrie was ook vaak onrustig met vast staan toen ze jong was, naarmate ze zelfverzekerder werd verdween dat helemaal - alleen als ze moest plassen niet, toen was onrust een teken dat ik haar eerst even moest laten plassen voordat ik haar weer vast zette. Zo te lezen ben je goed bezig, en ik denk dat jouw paard ook rustiger wordt naarmate ze meer vertrouwen in de situatie krijgt
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #26
    Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    29
    Berichten
    1.029

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Als ze er ook bij mest, zou ik het zelf toch wel inschatten als RB. Mijn merrie was ook vaak onrustig met vast staan toen ze jong was, naarmate ze zelfverzekerder werd verdween dat helemaal - alleen als ze moest plassen niet, toen was onrust een teken dat ik haar eerst even moest laten plassen voordat ik haar weer vast zette. Zo te lezen ben je goed bezig, en ik denk dat jouw paard ook rustiger wordt naarmate ze meer vertrouwen in de situatie krijgt
    Bedankt. Nu ze zo mest vind ik het ook RB gedrag. Echter deed ze 'stress mest' alleen als ik haar vast zetten en het haar zelf laat uitvogelen. Daarvoor deed ze dit niet.
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •