Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: Enkele beginnersvragen

Actief Forumlid blue_star's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Enkele beginnersvragen

Een aantal dagen geleden heb ik besloten om met mijn vzpaard PNH te gaan doen.Van de eigenaar mag ik alvast beginnen maar ik heb nog niet pakket level 1,daarin moet hij nog toestemmen
    Afijn,ik ben dus alvast al begonnen en ik moet zeggen dat het al goede resultaten levert(gisteren serieus begonnen)Maar toch heb ik enkele vragen:

Hoevaak doen jullie het per week en hoelang?(grondwerk).
    Rijden jullie ook nog op de 'normale manier'?Combineren jullie dat?Want mijn vzpaard heeft een peesblessure en mag na enkele maanden pas weer bereden worden,de eigenaar heeft het geduld niet echt om via PNH te rijden(duurt nog te lang)dus ik moet het weer opbouwen met hem,is dat een goed idee?Of is dat te verwarrend?Zelf ben ik ertegen

Ik ben begonnen met wijken voor druk,met de Friendly game zelf gaat het al heel goed,hij laat zich overal aanraken,etc(die had ik helemaal in het begin er al ingestopt)dus ik ging door naar wijken voor druk
    Naar achteren lopen gaat super!!(Zeker als je bedenkt dat ik er eerst mijn volle gewicht moest tegenaanleunen en nu alleen maar een beetje moet duwen met mijn handen)Maar de voorhand en de achterhand wijken lukt niet goed,alleen de achterhand gaat super maar ik heb kans dat hij rondjes rond me gaat lopen,de voorhand is een ramp,hij ziet het aan als een signaal om te stappen.Hoe los ik dit op??
    Ook is het me een raadsel hoe mensen leren je paard vooruit te stappen op druk als je op zijn kont duwt of hoe je hem leert achteruit gaan door op het hoofd te duwen.Wie kan mij hier meer uitleg over geven??

Zoals ik al zei maken we vorderingen,voor de geïnteresseerden noem ik ze even op :
    *Achteruit lopen(hierboven beschreven)
    *Stappen en stoppen op commando
    *Achterhand wijken
    *In de douche gaan,dit is mijn beste resultaat!!!Vorige week was het nog een catastrofe,paard liep je omver,ging de andere kant uit etc....2(!!)heb ik het hoofdstel erbij genomen maar dat heb ik gelaten vandaag en hij ging er perfect met halster in!!Ook met commando stappen en druk afnemen als hij erin is...Gisteren ging hij in het donker erin!(douche is normaal verlicht)Ok,voor de zekerheid bit en ketting gisteren erbij genomen maar het was amper nodig geweest en zie nu vandaag!!

Hopelijk kan iemand mij meer uitleg geven over mijn vragen
    Maar let wel op,ik heb mijn pakket nog niet dus echt specifieke aanwijzingen heb ik niet(enkel de basisuitleg)en ook ben ik nog erg onzeker

Mensen op stal die dit paard kennen vallen omver van verbazing

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Enkele beginnersvragen

Mag ik vragen hoe jij aan je basisuitleg gekomen bent?
    Ik denk dat het namelijk niet verstandig is om zonder pakket aan de gang te gaan. Een bit en kinketting zal Parelli namelijk zwaar afraden!
    Koop een pakket en al je vragen zullen beantwoord worden

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    Mag ik vragen hoe jij aan je basisuitleg gekomen bent?
    Ik denk dat het namelijk niet verstandig is om zonder pakket aan de gang te gaan. Een bit en kinketting zal Parelli namelijk zwaar afraden!
    Koop een pakket en al je vragen zullen beantwoord worden
    Via het boek waaraan Parelli zelf meewerkte(heb het boek evne niet bij de hand)En over het bit en de hengstenketting,tja,hoe wil je dat paard anders de douche inkrijgen?Door zijn peesblessure is hij verplicht ELKE dag een douche te nemen

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door blue_star
    [En over het bit en de hengstenketting,tja,hoe wil je dat paard anders de douche inkrijgen?Door zijn peesblessure is hij verplicht ELKE dag een douche te nemen

oh......

Aangemeld
    Apr 2004

En over het bit en de hengstenketting,tja,hoe wil je dat paard anders de douche inkrijgen?Door zijn peesblessure is hij verplicht ELKE dag een douche te nemen
    Hoe? Met behulp van savvy, waarom alles bij Parelli draait!

Actief Forumlid kimmy1985's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

volgens mij heb ik jou ook al op bokt gezien en heb je toen ook al de tip gegeven eerst te wachten tot je je paket hebt

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Nou ik vind het onzin om te zeggen dat ze moet wachten tot ze haar pakket heeft voordat ze dr paard kan afspuiten... want dat is NU nodig en voor je genoeg savvy daarvoor hebt van het pakket duurt dat nog wel even.
    Het is alleen wel een bevestiging dat het voorheen niet zo lekker ging/gaat tussen jullie, dat je hem met bit en kettig de wasplaats in moet dwingen. Maar wellicht is het te berijken met iets meer geduld zonder poespas?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Even over het paard dat elke dag een douche moet hebben en daar niet ingaat zonder technische hulpmiddelen:
    Ik begrijp dat je het zo doet op dit moment, ik sta ook op een stal waar mensen zijn die hun paard zo benaderen en het is lastig om dat patroon te doorbreken. Ik denk alleen dat je bij een paard dat elke dag een douche nodig heeft, beter je tijd kunt besteden aan dat afspuiten. Dus niet oefeningen doen en hem daarna de spuitplaats opzetten, maar oefeningen doen die er toe leiden dat je hem rustig af kunt spuiten. Dat is juist nu belangrijk, want wat je hem leert met het grondwerk, leer je hem bijna weer af door hem in te snoeren met bit en hengstenketting.
    Overigens help je hem indirect wél met het afspuiten door grondwerk te doen, alleen is het op dit moment belangrijker om specifiek het probleem met afspuiten op te lossen.
    Het is overigens niet zo makkelijk gezegd als gedaan natuurlijk, maar je hoeft het ook niet alleen te doen. Misschien zijn er wel mensen bij jou op stal die je ermee kunnen helpen of kun je iemand van het forum vragen om je les te geven. Het is in ieder geval zonde als zelfs iemand die graag PNH wil gaan doen, het niet aandurft om dat door te voeren als zich problemen aandienen, terwijl dat júist het moment is om je paard te helpen.
    Heel veel succes!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    En over het bit en de hengstenketting,tja,hoe wil je dat paard anders de douche inkrijgen?Door zijn peesblessure is hij verplicht ELKE dag een douche te nemen
    Hoe? Met behulp van savvy, waarom alles bij Parelli draait!
    Tja sorry hoor,maar als ik hiermee wacht en het doet dmv van savvy heb ik eind deze maand een paard met olifantenbenen,de douche is om de zwelling tegen te gaan...

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Nou ik vind het onzin om te zeggen dat ze moet wachten tot ze haar pakket heeft voordat ze dr paard kan afspuiten... want dat is NU nodig en voor je genoeg savvy daarvoor hebt van het pakket duurt dat nog wel even.
    Het is alleen wel een bevestiging dat het voorheen niet zo lekker ging/gaat tussen jullie, dat je hem met bit en kettig de wasplaats in moet dwingen. Maar wellicht is het te berijken met iets meer geduld zonder poespas?
    Ik zal even het verhaal uitleggen :
    Dit paard staat bekend om zijn agressiviteit en zijn gebruik van kracht,wanneer we iets doen dat hij niet wilt zet hij zijn kracht tegen ons in en tja,dan wint hij...Het is dus absoluut geen angst of whatever t.o. de douche. Gewoon koppigheid omdat hij er niet in wilt/niet van houd
    Dus ja,als je een paard hebt dat VOOR de douche alleen al stopt,weigert vooruit te gaan,hij aan de douche komt en vervolgens weer zich omdraait en me meesleurt en ik kan je verzekeren,houden doe je hem niet!!Of hij gewoon blindelings er voorbij stapt,goed wetend dat hij je omver loopt...

Dus tja,heeft er iemand dan een ander idee dan bit en ketting?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, dat heb ik wel. Zoals ik eerder schreef zou ik hulp gaan zoeken bij anderen, je kunt het in je eentje volgens mij gewoon niet aan. Ik bedoel niet dat je onhandig bent met paarden, maar dat je hier een heel slim paard hebt getroffen.
    Ook wil ik niet zeggen dat Ã*k het in mijn eentje zou kunnen, maar dat ik dan toch niet naar mechanische hulpmiddelen zou gaan zoeken. Je bent hier op een NH forum, daar hoort een hengstenketting niet bij. Ook niet als je je paard nou eenmaal móet afspuiten. In mijn ogen richt je schade aan door je paard op deze manier te behandelen en volgens mij wil je dat juist niet. Anders had je hier ook niet gepost, toch?

Nog een optie voor het afspuiten, tuinslang mee naar buiten en hem daar afspuiten?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Apr 2004

Ik raad je nogmaals het (nieuwe) level 1 pakket aan. Daar wordt erg veel aandacht besteed aan de psychologie van het paard, zodat je ook gaat begrijpen waarom je paard de douche niet in wilt.
    Verder ga ik met myracara mee.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Dit is nmm een combinatie van te weinig respect voor jou en te veel discomfort op de plek waar jij hem hebben wilt. En dit zijn ook vaak de twee redenen dat een paard bijvoorbeeld de trailer niet in wilt.
    Als hij op de spuitplek staat, wordt hij afgespoten. Veel paarden vinden dit niet fijn. Dus waarom zou hij de spuitplek zonder protest ingaan? Als hij erbuiten blijft, wordt hij niet afgespoten dus ontwijkt hij de discomfort. Hij sleurt je liever mee de andere kant op dan dat hij met je meeloopt. Zie hier de gebrek aan respect. En nou kan het wel een "eigenschap zijn dat hij zn kracht gebruikt" maar ik zie dit puur als disrespect en daar valt zeker wat aan te doen. Dan herken jij na een tijdje je eigen paard niet meer terug.
    Maar als hij de afspuitplaats gaat zien als de plek waar hij zn eten krijgt, waar hij gepoetst word en waar hij zo nu en dan ook een keer wordt afgespoten, zal je paard er al met hele andere ogen naar kijken. Maar daar is het nu te laat voor, want deze omzetting bij je paard doe je niet 1-2-3 en hij zal elke dag toch worden afgespoten (zodat hij de plek met afpuiten blijft associeren), ook als hij een keer lief de plaats oploopt en daar voor beloond zou moeten worden door niet afgespoten te worden.
    Is het, als tijdelijke oplossing, niet mogelijk om het met emmertjes water te doen of met een koud compres?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Ja, dat heb ik wel. Zoals ik eerder schreef zou ik hulp gaan zoeken bij anderen, je kunt het in je eentje volgens mij gewoon niet aan. Ik bedoel niet dat je onhandig bent met paarden, maar dat je hier een heel slim paard hebt getroffen.
    Ook wil ik niet zeggen dat Ã*k het in mijn eentje zou kunnen, maar dat ik dan toch niet naar mechanische hulpmiddelen zou gaan zoeken. Je bent hier op een NH forum, daar hoort een hengstenketting niet bij. Ook niet als je je paard nou eenmaal móet afspuiten. In mijn ogen richt je schade aan door je paard op deze manier te behandelen en volgens mij wil je dat juist niet. Anders had je hier ook niet gepost, toch?

Nog een optie voor het afspuiten, tuinslang mee naar buiten en hem daar afspuiten?
    Die hulp raad een bit en een ketting aan
    Die optie helpt niet,tuinslag is vastgekoppelt

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Dit is nmm een combinatie van te weinig respect voor jou en te veel discomfort op de plek waar jij hem hebben wilt. En dit zijn ook vaak de twee redenen dat een paard bijvoorbeeld de trailer niet in wilt.
    Als hij op de spuitplek staat, wordt hij afgespoten. Veel paarden vinden dit niet fijn. Dus waarom zou hij de spuitplek zonder protest ingaan? Als hij erbuiten blijft, wordt hij niet afgespoten dus ontwijkt hij de discomfort. Hij sleurt je liever mee de andere kant op dan dat hij met je meeloopt. Zie hier de gebrek aan respect. En nou kan het wel een "eigenschap zijn dat hij zn kracht gebruikt" maar ik zie dit puur als disrespect en daar valt zeker wat aan te doen. Dan herken jij na een tijdje je eigen paard niet meer terug.
    Maar als hij de afspuitplaats gaat zien als de plek waar hij zn eten krijgt, waar hij gepoetst word en waar hij zo nu en dan ook een keer wordt afgespoten, zal je paard er al met hele andere ogen naar kijken. Maar daar is het nu te laat voor, want deze omzetting bij je paard doe je niet 1-2-3 en hij zal elke dag toch worden afgespoten (zodat hij de plek met afpuiten blijft associeren), ook als hij een keer lief de plaats oploopt en daar voor beloond zou moeten worden door niet afgespoten te worden.
    Is het, als tijdelijke oplossing, niet mogelijk om het met emmertjes water te doen of met een koud compres?
    Die oplossing is helaas niet mogelijk,na het bandageren moet je met de tuinslang in de bandage gaan en nog eens extra natmaken

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten