Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

  1. #16

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    dankje voor de antwoorden. kortom, het is puur kijken of t kan en zo niet weer ijzers eronder.
    Nja dat is dan iig voor latere zorg aangezien de huidige eigenaar verlopig toch niet over te halen valt.

    Wat betreft de verantwoordelijkheid, tuurlijk dat is een van de redenen dat ik nog geen eigen heb. Echter er zijn nu wat optie's waardoor het wellicht zou kunnen mits ik het rond krijg in 1,5 week (zou rond kerst iets laten weten) Dat is erg krap... Maar wil op zn minst mn best hebben gedaan


  2. #17
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cherrycheri
    dankje voor de antwoorden. kortom, het is puur kijken of t kan en zo niet weer ijzers eronder.
    Denk er wel om dat veel hoeven een jaar nodig hebben om zich geheel te vernieuwen. Hoeven met ijzers zijn slecht doorbloed en dus zwak. Echter herstelt dit niet, als je de hoefijzers weghaalt. Sterker nog, door de nieuwe doorbloeding in de hoef, kan je paard zelfs wat pijn hebben doordat het gevoel in de hoef beter wordt en je paard daar weer aan moet wennen.
    Ik ken veel mensen die stopten met ijzers, met de beste bedoelingen. Maar die de hoef niet de tijd gunden om volledig te herstellen van de schade die de ijzers hebben toegebracht. Het kan dus zelfs bij niet-probleem-hoeven zo zijn dat je paard een jaar nodig heeft om volledig hoefschoenvrij en pijnloos te kunnen lopen.

    Als je niet denkt dat je deze periode doorkomt en je paard de tijd en verzorging kan geven die hij nodig heeft bij dit herstelproces, zou ik zeggen: begin er niet aan. Bespaar jezelf de moeite en je paard de tijd. Want van de ijzers afhalen, is nou eenmaal iets wat tijd kost.

  3. #18

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    Dankje, nou moet toegeven dat als ik ooit in de situatie zit dat huidige eigenaar er geen zeggenschap meer in heeft (of later bij een ander paard) dat ik alle tijd heb! hoe leuk ik bijvoorbeeld rijden (vooral met mooi weer) ook vind, ik doe alleen wat het dier aankan. Ik weet je dat er wat rijden betreft betere tijden aan komen
    Niet voor niks dat ik eigenlijk als eigen paard altijd een veulen wil, de zorg, tijd en de jaren die ik niet kan rijden, tja daar zit ik nog niet zo mee.

  4. #19
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    Eens met Roos, het ene paard is het andere niet. Van mijn laatste twee paarden kon de één absoluut niet zonder ijzers, die heeft ze haar hele leven gehad en gelukkig nooit problemen mee gehad. Mijn huidige paard is probleemloos op dit punt: in augustus hebben we de ijzers er afgehaald, hij liep blootsvoets direct en net zo makkelijk als mét ijzers, geen seconde gevoelig geweest, ook niet op harde ondergrond en er is nauwelijks onderhoud aan, alleen af en toe een stukje van de teen afhalen. Blijf eerlijk naar je paard toe, en hou niet star aan een bepaald principe vast maar aan wat je paard nodig heeft, dan komt het vast goed
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #20
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    Alle theorieën daargelaten: je kunt het toch gewoon eens proberen of je paard zonder ijzers kan ? Lukt het toch niet, dan is het een kwestie van 1 telefoontje naar de smid en hij zet ze er weer onder !

    Mijn paardje heb ik na 17 jaar van de een op de andere dag van de ijzers afgehaald en dat is prima gegaan !

  6. #21
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    zoals Firsty zegt: proberen kan altijd. Je kan er van tevoren toch niet echt wat van zeggen. Wij (zus en ik) hebben indertijd onze paarden die al een eeuwigheid op ijzers stonden eraf gehaald en dat is bij beiden goed gegaan. Wat heel apart was dat paard van zus, die altijd probleemhoeven had, scheuren, niet groeien, ijzers eraf vallen, etc., juist het snelst hele mooie hoeven had. Dat hadden wij echt niet kunnen voorspellen, waren er eigenlijk een beetje huiverig voor. En Mo's moeder bijvoorbeeld, die juist op ijzers makkelijke hoefjes had, hebben we echt actief moeten helpen met hoefherstel. En, zoals Sandra zegt, het kan wel een hele tijd duren voor hoeven zich herstellen.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  7. #22
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    Voordeel van in de zomer de ijzers er onder vandaan halen is dat de hoeven dan sneller groeien door het gras wat ze eten.

    Mijn paard heeft nog nooit ijzers onder gehad maar ze heeft wel dunne zolen en loopt altijd gevoelig op bv steentjes, dat blijft gewoon zo ongeacht voeding en zorg die ze krijgt. Daarom heb ik voor de voorhoeven hoefschoenen die ik gebruik als ik ga rijden op plaatsen met veel steentjes.

    Ik zou mij niet te druk maken, als ze redelijk loopt kun je haar ook op de ijzers laten en over een tijdje als je zelf een beetje gewend bent aan het eigenaar zijn en weet wat je wilt het alsnog proberen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #23

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    zeker dat ga ik ook doen zodra ik t kan. verlopig gaat dat niet. voor nu is vooral mn zorg of ik het in 1 week gered krijg alles rond te krijgen om dr te houden... en dat ging niet zo fijn als ik gehoopt had, erg veel stressen dus.

  9. #24
    wendels
    Guest

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    Ik heb enkel je vraag gelezen en niet alle antwoorden die volgen, maar dit is mij geleerd en later is dit bevestigd bij diverse ponys en paarden.
    Als je paard gezond is groeien de hoeven net zo hard dat als ze slijten. Wij zijn begonnen met een hoefbevangen pony van een kennis. Deze pony was echter nooit of heel lang geleden bekapt geweest, wat ik even vergelijk met de beginsituatie als je de ijzers er vanonder haalt. Die hebben we natuurlijk bekapt en ging steeds beter lopen. Eerst ging ze nooit over bestrating en al helemaal niet over steentjes. Dan moest je haar bijna optillen. Niet gek als je bedenkt dat een hoef nooit vaste grond heeft gevoed, hoe kunnen die hoeven er dan aan gewend zijn?
    In het wild steunt je paard met zijn hele gewicht op de zool, de straal en de hoefwand. Als je de ijzers eraf haalt dan loopt je paard dus voor het eerst op zijn bloten voeten en heeft bij wijze van geen eelt. Dan kijk hij daar best last van hebben. Dat is logisch toch?, als je niet gewend bent met je handen te werken en je klust een weekend dan voel je ook vanalles. Het is een kwestie van geduld en goede regelmatige bekapping en wisseling van veel ondergond. Als je de ijzers er af wil dan kun je dit het beste vragen aan een natuurlijk bekapper of een bekapper die daarvoor open staat. belangrijk is het in tact laten van de straal, kort houden van de hoefwand en hielen (gelijk aan zool) en het afronden van de hoefwand. het enige wat je moet snijden is de steunsels.
    Bij onze hoefbevangen pony heeft het drie kwart jaar gedeurt voordat de hoef er uitzag zoals je dat wil. dus je moet geduld hebben en je paard regelmatig laten bekappen of dit zelf doen.

    maar zonder ijzers kan bijna altijd.

  10. #25

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    klopt. nu heb ik dit paard niet kunnen houden althans iemand heeft dr overgenomen (allemaal erg vaag en nog vrij onzeker) en ik verzorg dr verder 5 dagen in de week helemaal alleen (op vakantie's na, dan kan ze vaker) en haal het eten enzo.
    Opzich prima geregeld dus. wellicht ooit (oude eigenaar heeft nog steeds wat te zeggen) eiserloos proberen. inderdaad lukt het niet dan lukt het niet.

  11. #26
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:kan dit paard ijzerloos de wereld in ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cherrycheri
    - Doordat:
    1. de hoeven schijnbaar niet goed groeien
    2. maar hier heel veel verharde landwegen zijn
    3. en ik dus best veel op t harde loop. (<snap> ritten van 1 uur tot 4 uur afhankelijk van of ik op de harde landwegen blijf)

    in ieder geval: zou dit paard toch ijzerloos kunnen met dr al slecht groeiende hoeven?
    (als hier meer zandwegen dan asfaltwegen waren had ik er niet eens over getwijfeld)
    Je noemt een combinatie van factoren, die maken dat je goed naar je paard moet kijken:
    de hoeven groeien langzaam maar jij rijdt wel veel over verharde wegen.
    Bij het rijden op asfalt / verharde wegen slijten de hoeven sneller; dit soort wegen werken als "schuurpapier".

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendels
    Als je paard gezond is groeien de hoeven net zo hard dat als ze slijten. <snap> maar zonder ijzers kan bijna altijd.
    Bovenstaande opmerking kan je nooit los zien van de bodem waar een paard op loopt!
    De bodem én manier waarop je je paard gebruikt, is altijd belangrijk om mee te nemen.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendels
    Bij onze hoefbevangen pony heeft het drie kwart jaar gedeurt voordat de hoef er uitzag zoals je dat wil. dus je moet geduld hebben en je paard regelmatig laten bekappen of dit zelf doen. maar zonder ijzers kan bijna altijd.
    Hier snap ik de "dus" niet?

    Bij een hoefbevangen pony is niét "geduld" de belangrijkste factor, maar de mate van de hoefbeenkanteling als gevolg van de bevangenheid. En (daardoor) de druk op de zool.
    (Naast - opnieuw- het rijtje van 'mate van gebruik' en 'bodem')
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •