Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: kreupelenico

  1. #1
    Actief Forumlid cynthia's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    naarden
    Berichten
    144

    kreupelenico

    Nico was vijf weken geleden kreupel geworden, maar ik ging toen op vakantie dus ik had tegen de eigenaren gezegd dat ze ff de hoefsmid moesten bellen. kom ik terug van vakantie na 2,5 weken en loopt hij zo verschrikkelijk kreupel, hij vielgewoon steeds bijna om!! ik was echt super boos op die mensen, zeiden ze ook nog dat ze het niet hadden gezien!!! kan ik echt heeel boos om worden! ze zeiden dat ze nu meteen de hoefsmid gingen bellen. bel ik de volgende dag wanneer ze een afspraak hebben, hadden ze weer niet gebeld! toen heb ik zelf maar ns initiatief genomen en heb een hoefsmid gebeld, die kwam over 2 dagen zei hij. ik wachten op het afgesproken tijdstip: komt hij gvd niet nopdagen, ik heb daar 2 uur gestaan. nou na 3,5 weken kreupel te hebben gelopen kwam er dan eindelijk een hoefsmid: ontsteking in zn hoef, heel veel pus...
    we moesten het iedere dag in de biotex doen, dus ik had met de eigenaren een soort schema gemaakt wie wanneer zou gaan, nou uiteindelijk was t genezen en hij loop nu wee een weekje goed en we hebben weer lekker kunnen rijden, maar nu kwam ik dus vandaag en is hij weer kreupel, zelfde been, zelfde plek, zelfde ontsteking, weer terug gekomen: wat moet ik nou doen?? iemand tips?? moet er een dierenarts bij, want ik kan dat dus echt niet betalen en of die eigenaren het doen als ik het vraag weet ik niet, daar kan ik dus niet van op aan, heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand een oplossing?

    alvast bedankt!
    Groetjes Cynthia en Nevele

  2. #2
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: kreupelenico

    Hoi Cynthia,
    Nico boft dat ie jou heeft want als ie van zijn eigenaren afhankelijk was geweest...
    Mijn paard heeft ook een paar keer een hoefzweer gehad. De laatste keer kwam de pus zelfs bij de kroonrand eruit omdat de da niet door had dat dat de reden was dat hij kreupel was en hij dus al heel lang met die zweer rond liep. Er komt dan steeds meer druk op te staan waardoor het op een gegeven moment ergens, meestal bij de zool, maar bij mijn paard die keer bij de kroonrand eruit komt. Ik neem aan dat de pus bij jouw paard gewoon bij de zool eruit is gekomen doordat de hoefsmid daar een gaatje heeft gemaakt? Door dat gaatje ging de druk eraf en ging hij weer goed lopen, maar waarschijnlijk is het door vuil wat nu weer door datzelfde gaatje naar binnen is gegaan de zweer weer erger geworden en zit er dus weer pus in de hoef. Komt er weer pus uit? Voelt de hoef warm aan van buiten? Ik zou zo lang de kreupelheid niet erger wordt (want dan moet je zeker wel een da of hoefsmid erbij halen) weer beginnen met de biotex badjes. De zool moet weer helen en tot die tijd moet je denk ik proberen te zorgen dat er geen nieuw vuil inkomt, maar de pus er wel uit kan. Dus een verbandje o.i.d. om zijn hoef en niet in de wei/zand etc. Mijn paard heeft toen 2 weken bij de dierenarts gestaan en daarna mocht ik volgens mij 2 weken, maar het is alweer een paar jaar geleden, alleen maar over straat lopen met hem. Misschien kan je ook op internet zoeken of je informatie kan vinden over hoefzweren, want ik ben absoluut geen deskundige natuurlijk, spreek alleen maar uit eigen ervaring.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

  3. #3
    Actief Forumlid cynthia's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    naarden
    Berichten
    144

    Re: kreupelenico

    bedankt voor je reactie! nee er komt nu geen pus uit, maar de hoef voelt wel iets warmer aan als de andere, ik ben nu idd weer met biotexbadjes bezig... maar het probleem is dat hij 24/7 op t land staat, is wel leuk,maar het is natuurlijk niet schoon te houden, zeker met dit weer niet! maar hij loopt al weer behoorlijk kreupel en als hij stil staat trekt hij em op maar ik ga morgen weeer, als het weer t zelfde/erger is ga ik toch maar een da erbij halen...
    Groetjes Cynthia en Nevele

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: kreupelenico

    Mijn ervaring met een hoefzweer (tenminste, bij een gestrasserd paard) is dat het met heel veel beweging het snelst weggaat.
    Mijn vorige pony wilde van de ene op de andere dag niet meer lopen, ze lag zelfs in de wei, bijna de hele dag. Ik heb haar die eerste dag wel 5x overeind getrokken en ben steeds 20 minuten gaan lopen op het asfalt. Steeds aan het eind van die 20 minuten was ze bijna niet meer kreupel. Door veel beweging kon het bloed goed rondstromen om de ontsteking af te voeren.
    Let wel: ik wist op dat moment niet dat het een hoefzweer was, anders had ik dit waarschijnlijk niet eens aangedurfd. Maar achteraf bleek dat het juist heel goed was dat ik haar had laten lopen.

    Of het bij jou paardje verstandig is om ook veel te lopen, geen idee hoe zijn hoefvorm is.

    Haal er idd het liefst een dierenarts bij (heb je dat al gedaan?) want die kunnen evt. antibiotica geven zodat de zweer niet verder naar binnen slaat.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Actief Forumlid cynthia's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    naarden
    Berichten
    144

    Re: kreupelenico

    ik heb idd ook al veel over het asfalt gelopen, leek het daarna inderdaad of hij niet meer kreupel was(alleen als ik hem sneller laat lopen) maar ik was er gister dus weer en toen leek het ietsje beter te gaan... hopen maar, k ga zo maar weer ns bij em kijken ik heb er nog geen dierenarts bijgehaald maar als het vandaag weer erger is dan ga ikd at zeker doen!
    Groetjes Cynthia en Nevele

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •