Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 47

Topic: Zijn er meer mensen die 2 keer daags voeren?

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Re:Zijn er meer mensen die 2 keer daags voeren?

Ik wou net eens de vraag stellen hoe belangrijk het precies is om 2x per dag te voeren toen ik dit las. Blijkbaar doen de meesten het wel! Of zelfs 3x...

Ik weet dat het voor een paard als vluchtdier best is om de voedseltoevoer zo veel mogelijk te spreiden, maar wat als dit moeilijk is?
    Hoe erg is het volgens jullie als je het maar 1 keer per dag kan doen... ? Ik weet dat het beter is van niet, maar ik kan niet goed inschatten hoe veel slechter het dan is om het wel maar 1 keer te doen.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoe lang kan ze met het voer doen?

Ik zou het vervelend vinden als Wonder langer dan 8u (en dat is al lang) geen eten heeft.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Wij hebben het voordeel dat ze aan huis staan. Voor 3 paardjes doen wij momenteel het volgende:

Om 07.00 uur krijgen ze 3 hele volle zakken hooi (mazen 3 x 3, ongeveer 6 kilo per baal) vastgemaakt in de bakken en dan kunnen ze ook het stukje wei op waar altijd nog wat te knabbelen is.

Om 17.00 uur gaan ze de paddock op, krijgen ongeveer 3 plakken hooi per paard in de bak en hun emmer slobber/muesli.

Om 21.00 uur krijgen ze weer 3 volle zakken hooi en alle drie een voederbiet.

Tot nu toe nog niet echt kou gezien door gebrek aan hooi gelukkig. Ons oudje krijgt wel met regen/wind een deken op omdat ze vaak staat te peinzen/dromen en dan niet blijft eten waardoor ze het wel koud begint te krijgen.
    Als de vorst blijft dan zullen we op sommige avonden (waar ook neerslag in combi met wind is voorspeld)2 grote hooizakken per bak gaan geven i.p.v. 1. Dan zitten we wel aan de max van wat we kunnen.

Heb je het idee dat Whoopie het echt koud heeft dan? En staat ze op stal of in een paddock/wei waar nog wat te knabbelen is hier en daar? Een toevoeging zou eventueel nog (wilgen)takken zijn om ze wat langer te laten knabbelen...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Wij voeren nu een keer per dag en dat bevalt super. We hebben vijf van die plastic bakken met rekken erop en meestal gaan er ongeveer drie vol voor vier paarden. Drie van de vijf staan binnen, dus dat gaat ook niet bederven als het regent.
    Deze week zijn ze net weer op het andere stuk land gegaan, dus eten ze even wat minder kuil.
    Er is s'ochtends altijd nog flink wat over. Wij proberen laat in de middag/avond te voeren, dan hebben ze sowieso de hele nacht voer en dan moeten ze overdag als het tegenzit (of meezit, ik wil liever een paar uurtjes zonder voer ) even een paar uurtjes zonder doen. In de praktijk staan ze eigenlijk nooit zonder. Op de een of andere manier wordt er hier ook niet geschranst, ik zie ze vaak genoeg op het gras staan, lekker soezen of kijken naar de paarden op de buurlandjes, terwijl de bakken nog vol zitten.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Sanne dat vindt ik wel bijzonder dat je bijna onbeperkt kunt voeren en dat met kuil ook nog. Maar staan er bij jouw ook koudbloedjes op de wei, in mijn ervaring maakt dat veel uit.

Whoopie blijft eten of je moet heeel veel hooi aanbieden en dan wordt ze veel te dik, een oplossing is wel dat je voor een deel of helemaal graszaadhooi kunt voeren dat bevat minder voeding maar vaak is die kwaliteit niet zo goed, en zelfs daarvan kunnen ze dik worden (die van mij tenminste). Persoonlijk wil ik geen graszaadhooi voeren op dit moment.

Heb je het idee dat Whoopie het echt koud heeft dan? En staat ze op stal of in een paddock/wei waar nog wat te knabbelen is hier en daar? Een toevoeging zou eventueel nog (wilgen)takken zijn om ze wat langer te laten knabbelen...

Nee hoor ze heeft het niet koud ze heeft een deken op en ze heeft een goede inloopstal, het gaat mij er meer om dat ze anders een vrij lange periode niet te eten heeft. Jij voert ook behoorlijk wat, ik heb gisteren eens gewogen, ik denk dat ik haar in de ochtend zo,n 4 kg geef, en s,avond zal ze ook zoiets krijgen mischien iets minder, en een beetje stro erbij, ik kijk een beetje hoe koud het is, verder krijgt ze nog een beetje gras maar dat zal niet heel veel voeding meer geven. Takken heb ik ook aan zitten denken, ik zal eens googelen of die evt wordena aangeboden, waar ze nu staat zie ik weinig wilgen in de omgeving. qua gewicht is ze nu ok denk ik.
    Als ik er ben (zo,n 4 keer per week), dan krijgt ze wel wat extra tussen de middadg.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Wij vragen bij de hooileverancier overigens wel naar "arm" hooi zodat we veel kunnen voeren. Ze staan 24/7 buiten en het zijn 3 quarters die niet snel te rond worden, dat scheelt ook denk ik.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Op zich voer ik mooi grof hooi maar het komt wel van kleigrond dus ik denk dat het redelijk voedzaam is. Ach ik ben blij dat ik in ieder geval kwaliteit hooi kan voeren ipv voordroog.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Sanne dat vindt ik wel bijzonder dat je bijna onbeperkt kunt voeren en dat met kuil ook nog. Maar staan er bij jouw ook koudbloedjes op de wei, in mijn ervaring maakt dat veel uit.

Whoopie blijft eten of je moet heeel veel hooi aanbieden en dan wordt ze veel te dik, een oplossing is wel dat je voor een deel of helemaal graszaadhooi kunt voeren dat bevat minder voeding maar vaak is die kwaliteit niet zo goed, en zelfs daarvan kunnen ze dik worden (die van mij tenminste). Persoonlijk wil ik geen graszaadhooi voeren op dit moment.

Er staan twee oudere kwpn-ers, een quarter en een welshcob. De andere kwpn-er doet niets meer, Tas wordt ong. drie keer per week intensief gereden. Welscob wordt ook wel redelijk intensief gereden en de quarter heeft een blessure, maar die is heel snel mager.

We geven ze nu voordroog, soms met wat plakken hooi erbij en ze hebben daarnaast nog wat gras om van te knabbelen.

Ik was zelf ook wel benieuwd of het zou lukken, maar ik had zelf een beetje het idee; ik ga liever drie of vier keer per week erheen om lekker te rijden en dan krijgen ze iets meer eten (en hebben ze altijd iets te eten), dan dat ik elke ochtend sta te voeren en daar zo veel tijd mee kwijt ben dat ik verder niet meer rijd.
    Ze schransen inderdaad allemaal niet, da's wel fijn. Daarom hebben we ook rekken gemaakt, zodat ze er veel langer over doen en minder verspillen. Ook worden ze in de zomer beperkt met strookbegrazing, dus ze gingen al niet enorm dik de winter is.

Tot nu gaat het super zo, ben er ook erg blij mee
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb altijd het idee, dat als ze onbeperkt toegang tot ruwvoer hebben, ze veel minder eten dan dat er elke keer een beetje komt. Met kleine beetjes lijkt schrokken meer uit te lokken dan een hele berg ineens. Danny werd snel dik, maar van onbeperkt hooi juist niet. En pas las ik een onderzoek op thehorse.com dat dat inderdaad lijkt te bevestigen; paarden eten veel schrokkeriger (en meer) als ze kleine porties krijgen. Lijkt eerder een psychologisch effect te zijn: "het is niet zoveel, dus snel opeten"
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik denk dat het erg van het type paard af hangt. Ik heb mijn toen 3 pony's (kruising Haflinger en IJslander) een half jaar onbeperkt hooi gevoerd, maar ze werden wel vet. Ze aten 2 x zoveel als wat ik ze beperkt zou geven, en ze mestten ongelooflijk veel!

Ik sta er eerlijk gezegt van te kijken dat zoveel 'naturals' hier 2 keer per dag voeren wel prima vinden. Of voert iedereen dan echt zoveel dat er nog over is bij de volgdende voer beurt? Want dan is het in principe gewoon onbeperkt.
    Maar een beperkte hoeveelheid voeren over maar 2 beurten per dag komt echt niet in de buurt van waar het spijsverteringsstelsel van een paard voor gemaakt is.
    Mijn pony heeft de beschikking over onbeperkt hooi, minder zou ik echt niet willen als er maar 2 voerbeurten per dag zijn.

Je ziet hier op stal inderdaad ook heel veel verschil in eetgedrag tussen de paarden die onbeperkt kunnen eten en die 2 keer een beperkte portie krijgen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door viola
    Ik sta er eerlijk gezegt van te kijken dat zoveel 'naturals' hier 2 keer per dag voeren wel prima vinden. Of voert iedereen dan echt zoveel dat er nog over is bij de volgdende voer beurt? Want dan is het in principe gewoon onbeperkt.
    Maar een beperkte hoeveelheid voeren over maar 2 beurten per dag komt echt niet in de buurt van waar het spijsverteringsstelsel van een paard voor gemaakt is.
    Mijn pony heeft de beschikking over onbeperkt hooi, minder zou ik echt niet willen als er maar 2 voerbeurten per dag zijn.

Je ziet hier op stal inderdaad ook heel veel verschil in eetgedrag tussen de paarden die onbeperkt kunnen eten en die 2 keer een beperkte portie krijgen.
    vind dit echt iets vaags, mensen werken ook he, of hebben lichamelijk klachten waardoor ze niet de hele dag bij hun paard kunnen zijn..
    Als ik hele dagen werkt zoals vandaag red ik het `ECHT niet om voor die tijd nog naar mijn pony's te gaan zeker niet met sneeuw en andere zooi.
    En tussendoor kan niet en dan blijft er 1 optie over en dat is 's avonds. Of als ik vrij ben 's middags's

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik sta er eerlijk gezegd niet van te kijken. Voor werkende mensen is vaker gewoon niet haalbaar, en ale helemaal niet als je je paard niet thuis hebt staan. Toen ik zelf voerde was het ook twee keer per dag en hadden ze verder wat gras om op te knabbelen, nu op de pensionstal wordt hij twee keer gevoerd door de stalhouder. Overdag staat ie op een schraal weitje waar hij dan van mij nog een keer lijnzaadslobber met wat muesli krijgt. Bij onbeperkt voeren wordt hij echt veel te dik.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Dat is wel de reden waarom ik Cos verhuisd heb. Laatste voerbeurt in de kudde was omstreeks 16 uur en dat vond ik echt te vroeg. In een kudde op een paddock kwam hij daardoor echt te kort. Ik wil voor mezelf niet dat hij langer dan 5 uur zonder eten staat en dat probeer ik al echt te voorkomen...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik las onlangs in de Cavallo dat bij (structureel) meer dan 6u zonder eten het paard al een verhoogd risico op maagzweren heeft. Een fenomeen dat helaas zeer normaal is op pensionstallen, waar kleine porties hooi . En dan is nog niet gesproken over wat natuurlijk is (de gehele dag een gevuld maag-darmstelsel).

Ik ben het met Viola eens: als je je verdiept in wat natuurlijk en gezond is voor het paard, zou je het NIET "wel prima" moeten vinden om maar 1 of 2x per dag beperkt te voeren (beperkt als in: paard heeft het voer binnen een paar uur op en staat dan het grootste gedeelte van de dag zonder voer).
    Er zit voor mij een groot verschil tussen 'het wel prima vinden' en 'inzien dat het niet optimaal is, maar niet anders kunnen'.

Soms zijn de omstandigheden helaas zo dat het niet anders kan. Dat snap ik heel goed en ik ben blij dat de meeste mensen hier dan toch zo goed mogelijk doen met wat je hebben (slowfeeders, evt wat stro bij) zodat het paard toch zo kort mogelijk helemaal zonder eten staat. Een paar uur vind ik echt geen ramp (paarden staan ook een gedeelte van de dag níet te eten als ze wel hooi hebben liggen), maar als mijn paarden structureel 6-8u of zelfs meer een lege maag staan, daar zou ík niet van kunnen slapen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten