Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: Vaak lage hoofd/halshouding

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Vaak lage hoofd/halshouding

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen met lage hoofd/halshouding.
    Vooral of jullie dit altijd als positief ervaren of niet?
    Mijn pony loopt net niet helemaal fijn, dus sowieso ga ik een afspraak maken op de kliniek.
    Maar eigenlijk tijdens alle gangen gaat het hoofd altijd heel laag, vaak met de neus bijna door het zand.
    Natuurlijk ook weleens hoger, maar voorkeur ligt bij erg over de grond gaan.

De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Vaak lage hoofd/halshouding

Nou, normaal zou ik het wel als positief ervaren, tenzij ze daardoor erg op de voorhand gaan lopen of het doen, omdat er anders pijn in de rug ontstaat. Die van jou loopt wel héeeel laag soms. Gek, maar ik weet zo snel niet of er een achterliggende oorzaak kan zijn of dat ze gewoon van stretchen houdt...
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Ik kan je geen antwoord geven, want ik ervaar het meestal ook als positief en weet er verder niet zoveel van.
    Wat ik me bij het lezen wel afvroeg is waarom je als ze niet helemaal lekker loopt, buiten over het asfalt gaat draven? Of is dat juist om het soepel te houden door veel zo met haar te lopen zodat ze niet nog slechter gaat lopen?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Dit filmpje is alweer even terug (ergens voorjaar 2012 geloof ik), maar ik zocht vooral een beetje een duidelijk filmpje van de houding. Die heeft ze namelijk al langer.

Wat betreft het bewegen weet ik niet waar ik goed aan doe. Ik heb een periode echt dagelijks iets met haar gedaan, puur voor de bewegen.
    Momenteel weer iets minder fanatiek. Geen idee wat beter is. Ze wordt wel beter van bewegen. En ja, soms ga ik wel over grenzen van wat ze wil. Maar zoals gister heb ik het rustig aan gedaan omdat ze niet goed voelde, en ze wilde ook de kortste weg, tot ik bijna thuis was. Toen kon ik haar maar met moeite naar huis laten gaan, ze wilde rechtdoor in plaats van afslaan naar huis. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Nu is ze gewend sowieso 12km langs de fiets te lopen en gister deden we maar 3km. En dan loopt ze ook goed als ze een paar km gelopen heeft.
    Ze vindt op de weg veel leuker dan in de bak, dus het is weleens zoeken naar wat het beste is. Maar als ze niet fijn loopt stappen we natuurlijk gewoon veel meer of zelfs geheel.

Merk je verschil met of je wind tegen hebt of niet?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik ben niet zo'n enorme fan van zo lang stofzuigeren. Het is fijn als (relatief) korte stretch ter ontspanning, maar zo lang zo laag lopen impliceert toch meestal veel hangen op de voorhand en een inactieve achterhand. Dit kan wellicht oorzaak of gevolg van fysieke klachten zijn... Ik kan me dus voorstellen dat je je een soort van zorgen maakt en ben benieuwd naar de kliniek bevindingen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Eens met Nienke. Vind ook wel dat ze (helemaal uit zichzelf) wel erg lang/laag loopt. Alsof ze ruimte zoekt. Dat kan zijn in de hoofd/hals verbinding, of meer richting schoft. Doet ze dit ook op een zachtere ondergrond?
    Op het filmpje komt het draftempo op mij vrij snel over (ze loopt op ijzers zo te horen). Ik heb geleerd dat een paard op ijzers in draf op de harde straat liefst in een basistempo moet draven omdat je totaal geen demping hebt. Of loopt ze ook wel in de berm? Kan het zijn dat ze zo loopt om op die manier (erg op de voorhand en dus min of meer voorover vallend) zo min mogelijk last te hebben van de schokken?
    Hoe is haar hoofd/hals houding in stap op de harde weg/zand?
    Meer vragen dan ideeën...maar goed, het is een poging tot meedenken !

Poca loopt al jaren zo. Wim Vonck riep jaren geleden al dat dat niet goed was voor haar. Toch heeft Poca nooit iets. Niet kreupel niks, chiropractor Karianne is ook al jaren tevreden over Poca.

Uiteraard is er veel gewicht op de voorhand op deze manier, dat wel. In theorie zou ik daar iets van kunnen vinden maar uit ervaring weet ik dat het Poca nooit geschaad heeft.

Mikey zei vandaag dat hij niet wil dat een paard zoveel gewicht op de schouders heeft. Ze lopen dan te snel zei hij.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Marlous, daar vraag je wat. Volgens mij doet ze het beide kanten op en maakt wind dus niet zo uit.

Fan of niet, ik kan haar moeilijk omhoog vragen met haar hoofd, laat haar eigenlijk altijd in de eigen houding lopen.
    Ze stofzuigt op een zachte ondergrond ook.
    En loopt inderdaad op ijzers. Zonder is geen optie meer door haar HB.
    Tempo, sja. Als ze moeilijk loopt is ze niet voorwaarts. Dit doet ze als ze goed warm is en er zin in heeft. Al kan dit tempo volgens haar nog vele malen hoger in draf. Wat betreft demping, sja, ze maakt zelf graag tempo vaak en dan laat ik dat toe. Mogelijk inderdaad minder demping, maar ik heb altijd gezegd ik neem niet af waar ze van geniet. Ze wil niet in de berm lopen (alleen om gras te eten..). Er is aan de andere kant een zandpad een meter of 1,5-2 van het fietspad. Daar loopt ze wel graag op.
    In stap heeft ze haar hoofd ook regelmatig laag, maar wel iets meer hoog, dan kijkt ze meer rond.

Roos, bijzonder dat Poca ook het liefst zo loopt. Mijn merrie is ook altijd wel gewoon nageeflijk etc. geweest.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik zie haar wel variëren met haar houding, het is geen starre houding dus het lijkt me niet voortkomen uit iets mankeren. En als ze in dit tempo volkomen op de voorhand zou lopen, zou ze haar evenwicht verliezen en vallen, dus die achterbenen doen echt wel mee, dat kan niet anders. Mijn merrie liep naarmate ze ouder werd en ervaren had dat je bovenlijn stretchen fijn was, ook steeds vaker uit zichzelf zo. Heeft ook tot haar 26e nooit iets aan haar bewegingsapparaat gemankeerd, dus ik zou me over de houding geen zorgen maken als ik jou was . In het werk onder het zadel vroeg ik trouwens wel verschillende hoofd-halshoudingen, maar als ze onbelast liep mocht ze het zelf bepalen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Ze werkt niet, ze zoekt steeds de comfort zone op, is ook heel belangerijk maar er is geen aanspanning van haar spieren waardoor ze dus ook niet trainte en niet sterker wordt.

suc 6

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Hoe kun je dat zien van alleen een stukje voorhand
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als ze zo diep loopt dan hoeft ze niet te dragen met de achterhand, vraag je het hoofd wat hoger en gebruikt ze haar rug goed dan zal ze meer moeten ondertreden.

Ik zie het Whoopie ook doen maar die probeert op die manier voor mijn gevoel wel haar achterhand te ontlasten, daarom is het moelijk om er iets van te zeggen omdat er meerdere dingen meespelen, ook loopt ze de laatste tijd liever op asfalt dan in de berm voor mijn gevoel duidt dat erop dat er iets niet goed zit in de onderrug omdat die onregelmatigheid niet prettig is(zo schat ik dat bij Whoopie in). Bij Whoopie kan ik ook echt zien dat ze op een gegeven moment gewoon in haar lijf hangt met de nadruk op de voorhand zeg maar.

Wat gebeurd er als je meer achterbeengebruikt vraagt, hoe gaat ze dan lopen en hoe gebruikt ze dan haar rug duwt ze die weg of, hoe vindt ze het als je gebied rondom de lendewervels belast. Je kunt haar natuurlijk ook naast de fiets wel vragen om haar hoofd wat hoger te houden. Mischien eerst oefenen in de bak, en dan bv op commando zetten, ik zeg maar iets.

Maar als je twijfelt zou ik eens een osheopaath of zo laten komen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Uit jouw dagboek en via het grote headshakers topic op bokt weet ik dat Mabel soms ook schudt met haar hoofd.
    Ik kijk er dus zeker met een tunnelvisie naar.

Helaas is dit ook symptoom dat je bij 10 tot 50% van de headshakers ziet.

(Tekstje gekopieerd van de lincoln universiteit UK.)

? Dropping nose to the ground - Head lowered until the tip of the muzzle hovers above the ground or is dragged along at walk and trot. Between 10 and 50 per cent affected.

Heb je het idee dat ze scheef is?
    Doe je iets aan rechtrichten aan de hand?

Persoonlijk denk ik dat het ontlasten is van wat haar dwars zit.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mmm, ik kan er weinig van zeggen, omdat ik het totaal niet zie . Ik zie niet wat de rest van haar lijf doet, hoe ze haar rug houdt en wat de achterhand doet. Dat is wel bepalend voor of het oké is om zo te lopen of niet wat mij betreft.
    Wel lees ik dat ze ijzers heeft in verband met HB, ik neem dan even aan dat HB hoefbevangenheid inhoudt? Dan is het enigszins logisch wat ze doet, zeker als het chronisch is. Door de ijzers is er minimale in/uitzetting van de hoeven en zijn de hoeven wat minder gevoelig (denk aan een slapende voet). Als ze achter geen ijzers heeft, zal ze op de voorhand lopen omdat deze hoeven geen of minder pijnlijk zijn. Persoonlijk zou ik met een paard met HB nooit over het harde draven, omdat een van de oorzaken van HB (vaak een vergeten oorzaak!) het overbelasten van het de hoeven is middels harde klappen met ontsteking als gevolg. Dat ze het op het zachte ook doet, kan liggen in het moeilijker meekomen van de achterhand. Hoe meer de voorkant "duikt", hoe makkelijker de achterhand dan mee kan komen omdat deze niet hoeft te dragen. Pijnlijke hoeven achter zijn dus niet uit te sluiten denk ik.
    Maar nogmaals, zonder het hele lijf te kunnen zien weet ik niet of het goed of niet is voor haar .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten