Ik had me opgegeven voor Centered en Integraded riding. Maar we wilden alles zien en zouden dus om 7.00 uur vertrekken samen met een collega van de vereniging die Centered riding en paardentaal zou doen.
We kwamen mooi op tijd aan maar helaas bleek ik nergens op de lijst te staan. Gelukkig konden we wel meedoen en mocht Ramoon de trailer uit en in de paddock. Ze hadden heel handig, een extra stroomdraad rondom de paddocks gezet en met mijn dame was dat geen overbodige luxe want geregeld stond ze buiten de paddock met de buren te kletsen.
Eerst de centered riding les van Vanda Oosterhuis. Erg boeiend en ze kan goed uitleggen. Gelukkig werd de tent afgesloten want 20 mensen als gekker door elkaar heen te zien stappen moet toch erg lachwekkend zijn. Maar we hebben wel zin gekregen om een keer een weekend op onze vereniging te organiseren.
Daarna gezocht waar ik mijn t-shirt kon ophalen maar niemand wist het en ik kon ook niemand met een shirt aan vinden. Ria heeft nog even op het houten paard gezeten en weer wat aanwijzingen gekregen. Hierna even taartjes bouwen en opeten en daarna richting de ring voor de paardentaal les van Janet Bos. Wat komt zij ook eerlijk over. Niet iemand die zichzelf graag hoort praten maar iemand die gewoon van de paarden geniet en andere dat ook wilt leren. Kijken en luisteren, afwachten en ontvangen. Ik wil zeker ook deze naam onthouden want haar manier van doen sprak me erg aan.
Ook even bij de HIT-wei gekeken. De paarden waren inderdaad redelijk mager en hadden wat schaafplekken maar ik hoop dat ze eventuele stress toch snel kwijtraken en weer gaan groeien. Het idee ziet er goed uit. Alleen kan ik me voorstellen dat er paarden zijn die de etende paarden gaan lopen klieren. Mogelijk dat hier een aanpassing voor te vinden is.
Een hele mooie video gezien van Wim Vonck? Zag er super uit, plezier en spel tussen mens en paard.
Daarna gaan zadelen voor de Integraded cursus. Helaas een vrij grote groep wat lastiger werd doordat er een aantal mindere ruiters/paarden tussen zaten. Ik heb erg veel problemen met de stap. Aan een losse teugel is het goed maar zodra ik ze iets aanneem gaat ze hinkelpinkelen. Daar heb ik niet echt een oorzaak of oplossing voor gekregen. Gelukkig mochten we uiteindelijk aandraven en daar bleek ik dus precies op het verkleerde moment te drijven. Dat is echt een openbaring voor me. Maar gelukkig vrij eenvoudig af te leren (hoop ik). Ook moest ik minder ver uit het zadel, wat weer moeilijk te corrigeren is. In de wending moest ook mijn binnenbeen meer naar achteren en dat werkte! Nu kijken of dat morgen ook nog zo is. Ramoon ging pas lekker lopen nadat ze een keer geschrokken was voor een paard op de brug en het lijkt dan net of ze door die reactie iets loslaat zodat ze losser loopt.
En nog even stiekem een stukje galop. Even lekker ontspannen![]()
Daarna met zijn allen op de volte stappen waarbij we een oefening kregen om je kleiner en groter te maken en dan het verschil in stapruimte te voelen. Daar had ik wat problemen mee omdat ik niet vrijuit kon stappen en dus ook niet echt kon oordelen.
Daarna nog even bij de demo paardentaal en schrikparcours van Janet gekeken met een veulen en een jaarling. Zo zie je dat je niet pas bij de 3 jaar hoeft te beginnnen maar spelenderwijs al dingetje kunt doen en laten zien. Erg grappig was het om te zien dat het bonte veulen pas ergens langs ging toen hij zijn eigenaresse hoorde. Mooie reactie.
Bladwijzers